۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۱۴۴ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشورهای هند و امارات در ادامه تعمیق روابط تجاری بین یکدیگر، توافقی مبنی بر اتصال سیستم پرداخت خرد دوجانبه امضا کردند. بر اساس بیانیه منتشرشده، دو کشور درخصوص اتصال پلتفرم‌های پرداخت فوری در هر یک از کشورها، از جمله از طریق رابط پرداخت یکپارچه هند موسوم به UPI توافق کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد در آخرین کمیسیون مشترک امارات و هند که در ابوظبی برگزار شد، دو کشور بر اتصال سیستم پرداخت خرد به یکدیگر توافق کردند. بر اساس بیانیه‌ای که هفته گذشته وزارت امور خارجه هند منتشر کرد، دو کشور بر اتصال پلتفرم‌های پرداخت فوری در هر یک از کشورها، از جمله از طریق رابط پرداخت یکپارچه هند (UPI) توافق کردند.

رابط UPI  که به عنوان یکی از موفق‌ترین سیستم‌های پرداخت آنی (RTP) در سطح جهان به حساب می‌آید، در سال ۲۰۲۱ حجمی معادل ۹۴۰ میلیارد دلار و ۳۹ میلیارد عدد تراکنش داشته که معادل ۳۱ درصد تولید ناخالص داخلی هند است.

تلاش هند برای بین‌المللی کردن سیستم پرداخت بومی

پیش از این هند و سنگاپور توافق کرده بودند که سیستم‌های پرداخت سریع مربوطه خود، یعنی UPI و PayNow را به یکدیگر متصل کنند. همچنین در توافقی میان دو کشور هند و بریتانیا، امکان استفاده از سیستم پرداخت بومی هند در این کشور فراهم شده بود که در مرحله نخست، سیستم رابط پرداخت یکپارچه هند از طریق تراکنش مبتنی بر اسکن کد  QR در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین هند و روسیه در حال مذاکره برای استفاده از رابط پرداخت یکپارچه هند و سیستم پرداخت فوق سریع روسیه (FPS) هستند.

چشم‌انداز تجارت ۱۰۰ میلیاردی هند و امارات

از سوی دیگر چندی پیش همچنین هند و امارات در فوریه سال میلادی جاری توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه، موسوم به توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی (CEPA) را نیز امضا کردند.

توافقات تجارت آزاد دوجانبه؛ راهبرد توسعه صادرات امارات

بر این اساس، دو کشور انتظار دارند تجارت دوجانبه خود را که در حال حاضر حدودا ۶۰ میلیارد دلار است، طی ۵ سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

مهاجران و گردشگران هندی بستر مناسب توسعه سیستم پرداخت خرد

گفتنی است سه‌چهارم کشور امارات را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند که اغلب آن را هندی‌ها تشکیل می‌دهند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۲۰، حدود ۳.۵ میلیون هندی در امارات زندگی می‌کنند.

هندی‌ها که با تشکیل ۳۰ درصد از جمعیت امارات، بزرگترین جامعه قومی در این کشور به شمار می‌روند، در سال ۲۰۲۱ مبلغی معادل ۸۷ میلیارد دلار حواله از امارات به هند ارسال کرده‌اند که معادل ۲.۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی هند است.

همچنین تعداد گردشگران هندی که در سال ۲۰۲۱ به امارات سفر کرده اند، بیش از ۹۰۰ هزار نفر بوده است [۱]؛ هندی‌ها نه تنها برای گردشگری بلکه برای تجارت و دیدار با خانواده نیز به امارات سفر می‌کنند. بر اساس آمار وزارت گردشگری هند، در سال ۲۰۱۹، یعنی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های سفر و گردشگری، حدود ۳.۵ میلیون هندی از امارات دیدن کرده‌اند. [۲]

به نظر می‌رسد، حجم بالای تجارت کالا و خدمات بین کشورهای امارات و هند و همچنین چشم‌انداز دو کشور برای توسعه این روابط عامل مهمی برای گسترش خدمات مالی و بانکی دوجانبه، از جمله توسعه سیستم پرداخت خرد هند و امارات باشد.

پی‌نوشت‌ها:

[۱] خبرگزاری رسمی امارات (وام)

[۲] گزارش وزارت گردشگری هند

منبع: امارات تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.