۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۸۹ ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

طبق گفته کارشناسان در برنامه میز اقتصادی شبکه یک، تعرفه پایین محصولات جالیزی، انگیزه کشاورزان جهت تولید محصولات اساسی در داخل کشور را گرفته و به منظور خودکفایی در تولید آن‌ها لازم است ضمن اجرای الگوی کشت در کشور و اولویت دادن به تولید محصولات اساسی، تعرفه محصولات جالیزی افزایش یابد.

به گزارش مسیراقتصاد برنامه میز اقتصادی اخبار ساعت ۱۴ در تاریخ ۱۴ شهریور ماه با حضور کارشناسان دستگاه‌های مختلف اقدام به بررسی چالش‌های تعرفه صادرات محصولات جالیزی در سال ۱۴۰۱ کرد. در این برنامه محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، مهدی سروی کارشناس حوزه اقتصادی و سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک کشورحضور پیدا کردند.

صادرات محصولات آب بر توجیه اقتصادی ندارد

در ابتدای این گفتگو محمد قربانی در خصوص برنامه تولید محصولات اساسی گفت: وزارت جهاد کشاورزی عزم جدی در اجرای الگوی کشت در فصل زراعی جدید دارد. در این راستا کاهش کشت محصولات آب بر و اختصاص سطح زیر کشت آن‌ها به محصولات اساسی بطور جدی دنبال خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صادرات یک میلیارد دلاری محصولات جالیزی گفت: ارزآوری صادرات محصولات آب بر نسبت به هزینه‌های تولید آن‌ها در داخل کشور، رقم قابل قبولی نیست و لازم است برای صادرات آنها، محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود زیرا اگر بخواهیم فقط بر اساس ارزش اقتصادی آب قضاوت داشته باشیم، این کار توجیه اقتصادی و حتی توجیه سیاسی و اجتماعی برای کشور ندارد.

قربانی بیشترین ضایعات محصولات کشاورزی را مربوط به سبزی و صیفی‌جات دانست و اظهار داشت: اعداد و ارقام حکایت از این دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل این محصولات تبدیل به ضایعات می‌شود و هدر می‌رود. طبق آمار، اگر این حجم از ضایعات کم شود، تقریبا ۱۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی در آب انجام می‌شود که می‌توانیم آن را در کشت محصولات اساسی بکار بگیریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن مبهم دانستن تعرفه نیم درصدی صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت: ایراد تعرفه مصوب مجلس این است که کل محصولات کشاورزی را در برگرفته و اختصاص به محصولات آب بر ندارد، همچنین میزان این تعرفه می‌توانست بیشتر نیز باشد.

اولویت تولید غذای اساسی به جای کشت محصولات کم اهمیت و آب بر

در ادامه برنامه مهدی سروی، کارشناس اقتصاد کشاورزی به تشریح برخی از اقدامات سایر کشور‌ها در قبال تولید محصولات اساسی پرداخت و گفت: بسیاری از کشور‌ها با توجه به اینکه تولید مواد غذایی اساسی برایشان اولویت دارد و این موضوع به ویژه بعد از بحران اوکراین به صورت مشهودی برای همه کشور‌ها به اثبات رسید، قوانینی در حوزه کشاورزی وضع کرده‌اند که کشاورزان را به تولید محصولاتی که متناسب با نیاز غذایی‌شان است، هدایت می‌کند.

سروی با اشاره به قوانین امریکا در زمینه محصولات کشاورزی تصریح کرد: در این کشور هر ۵ سال یکبار قوانین کشاورزی بازنگری می‌شود و متناسب با نیاز، قوانینی وضع می‌کنند که کشاورزان را به سمت تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی سوق می‌دهند.

سروی اختصاص تعرفه نیم درصدی برای صادرات محصولات جالیزی در قانون بودجه را کم اثر خواند و گفت: به نظر می‌رسد با توجه به قیمت‌ها در خارج از کشور و همچنین قیمت بالای دلار در داخل، این عدد، رقم قابل توجهی نیست و کشاورز را به سمت تولید غذای اساسی سوق نمی‌دهد.

تعرفه جدید محصولات آب بر تا هجده روز دیگر اعلام می‌شود

در ادامه این برنامه، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک کشور درباره دریافت عوارض صادراتی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق قانون عوارض صادراتی نیم درصدی که برای کلیه محصولات کشاورزی و غذایی است، باید دریافت شود و اگر وزارت صمت به ما ابلاغ کند، ما ملزم به اجرای آن هستیم.

لطیفی درباره آمار ۵ ماهه اخیر اظهار داشت: از ابتدای سال تا ابتدای شهریور، ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۳۳۰ تن انواع محصولات دامی، شیلاتی، کشاورزی و غذایی صادر شده که ارزش آنها، یک میلیارد و ۶۷۴ میلیون و ۳۹۶ هزار دلار محاسبه شده است.

در پایان عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی ضمن تاکید بر تولید محصولات اساسی در داخل کشور اظهار داشت: میزان تعرفه محصولات آب بر کافی نیست و باید تعرفه بیشتری در نظر گرفته شود. بر این اساس ضمن همفکری با صاحب نظران حداکثر تا هجده روزه دیگر تعرفه های جدید را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.