۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۱۹ ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰ دسته: انرژی
۰

افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی نرخ تورم بخش انرژی اتحادیه اروپا را به بالای ۴۰ درصد افزایش داده است و موجب شده نرخ تورم عمومی نیز در آستانه دو رقمی شدن قرار بگیرد. تورم انرژی برخی کشورهای اروپایی از جمله هلند به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و چشم اندازی برای کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک وجود ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی با کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش تقاضا، قیمت حامل‌های انرژی در جهان روندی صعودی به خود گرفت و وقوع جنگ اوکراین این روند را به شدت تقویت کرد. به طور خاص کشورهای اروپایی به دلیل وابستگی به واردات نفت و گاز برای تامین نیاز انرژی، بیشترین آسیب را از افزایش قیمت‌های جهانی انرژی و اوج گیری تورم این بخش دیدند و چشم انداز روشنی پیش روی اتحادیه اروپا قرار ندارد.

تورم بخش انرژی در اروپا به ۴۱ درصد رسید

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار اتحادیه اروپا، نرخ تورم بخش انرژی این اتحادیه به ۴۱.۱ درصد رسیده است. به این ترتیب قیمت حامل‌های انرژی همچون برق، گاز و دیگر سوخت‌های مایع، برای مصرف کنندگان در مقایسه با یکسال قبل به طور میانگین بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است که بیشترین میزان این شاخص از زمان انتشار آن از سوی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

نمودار زیر روند افزایش تورم بخش انرژی اتحادیه اروپا به تفکیک حامل‌ها را بر اساس آمارهای رسمی نشان می‌دهد.

چنانچه درنمودار فوق مشخص است، قیمت گاز با افزایش بیش از ۵۱ درصدی بیشترین نقش را درافزایش تورم بخش انرژی اروپا دارد و بعد از آن سوخت‌های مایع با ۴۵ درصد و برق با حدود ۳۰ درصد قرار دارند.

تورم بالای ۸۰ درصدی بخش انرژی هلند

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اروپا بیش از همه به کشورهایی آسیب رسانده است که وابستگی بیشتری به واردات انرژی دارند. به طور خاص نرخ تورم بخش انرژی هلند بیش از ۸۰ درصد، بلژیک در حدود ۷۰ درصد و بریتانیا در حدود ۶۵ درصد گزارش شده است که بالاترین نرخ‌ها در بین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

نقش مهم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در رشد تورم عمومی

علاوه بر افزایش هزینه انرژی به دلیل کمبود حامل‌های انرژی، برخی دولت‌های اروپایی مالیات مضاعفی نیز بر مصرف اعمال کرده‌اند. بر اساس آمارها هزینه تامین گاز یک خانواده ۴ نفره در آلمان، بعد از وضع مالیات جدید از سوی دولت این کشور، در طول یکسال بیش از ۴۸۰ یورو افزایش یافته است که فشاری بیش از پیش به خانواده‌ها وارد می‌کند و افزایش شاخص قیمت بخش انرژی را تشدید می‌کند.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی نقش اساسی را در افزایش قیمت هزینه‌های بخش تولید و مصرف کنندگان در اروپا دارد و موجب شده است نرخ تورم عمومی در اتحادیه اروپا در آستانه دو رقمی شدن قرار بگیرد. بر اساس آخرین آمارها نرخ تورم در اتحادیه اروپا به ۹.۸ درصد رسیده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.