۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۳۱۴ ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

در صورتی که طبق گفته مسئولین، دولت بخواهد به ۲۰ میلیون نفر سهام عدالت تخصیص دهد، در کمترین حالت باید ۲۸۸ هزار میلیارد تومان برای این کار تخصیص بدهد. این رقم بیش از سهامی است که دولت در بازار سرمایه دارد و دولت برای پوشش آن باید تعدادی شرکت جدید به سبد سهام عدالت اضافه نماید.

مسیر اقتصاد/ در تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف گردیده است که از محل باقی مانده سهام خود در شرکت های دولتی، به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، مددجویان سازمان بهزیستی کل کشور و کلیه افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تخصیص دهد.

ابهام در مشمولین طرح پرداخت سهام عدالت به بازماندگان

در صورتی که دولت بخواهد به جاماندگان سهام عدالت، سهام پرداخت کند، همان طور که در گزارش قبلی عنوان گردید، نهایتاً به ۱۲ میلیون نفر باید سهام عدالت واگذار شود. اما در صورتی که دولت بخواهد بر اساس قانون به ۶ دهک درآمدی در زمان حال سهام بپردازد، مشمولان چیزی در حدود ۲۰ میلیون نفر را در برمی گیرد که از آن میزان نزدیک به ۴ میلیون نفر جزو دو دهک ابتدایی محسوب می شوند.

البته با توجه به تبصره ۲، حداقل در خصوص افراد تحت پوشش نهاد های حمایتی این موضوع روشن است که دولت به دنبال اعطای سهام عدالت به تمام این افراد است و نمی خواهد صرفا به جاماندگان این سهام را بپردازد.

نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر در گام اول مشمول سهام عدالت می شوند

به گفته قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی، یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از سازمان بهزیستی جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون از دریافت این سهام غافل مانده‌اند. در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

پس از تخصیص سهام عدالت به این افراد، در گام بعدی سهام به افرادی که جزو دو دهک اول درآمدی هستند ولی تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند، تعلق خواهد گرفت که این افراد با توجه به صحبت های آقای پورابراهیمی مبنی بر حضور ۴ میلیون نفر در دو دهک ابتدایی، نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر می‌باشند.

۹۶ هزار میلیارد تومان برای اعطای سهام عدالت به ۴ میلیون نفر مورد نیاز است

در صورتی که قرار باشد به این ۴ میلیون نفر بر اساس قانون اجرای اصل ۴۴ سهام تخصیص یابد، با توجه به قیمت روز سهام عدالتِ یک میلیون تومانی، باید چیزی در حدود ۲۴ میلیون تومان به هر یک از این افراد سهام اختصاص پیدا کند. مجموع این سهام چیزی در حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان است که عدد درشتی در شرایط کنونی کشور محسوب می شود.

بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان برای تخصیص سهام عدالت به سایر مشمولین مورد نیاز است

با توجه به صحبت های پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در حدود ۲۰ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت خواهند بود و از این رو بیشتر این فرض تأیید می شود که مجلس به دنبال اعطای سهام به تمام کسانی است که جزو ۶ دهک اول درآمدی هستند اما سهام عدالت ندارند.

با این اوصاف در صورتی که به ۱۶ میلیون نفر باقی مانده معادل سهام ۴۹۲ هزار تومانی یا ۵۳۲ هزار تومانی سال ۸۵ بخواهد تعلق بگیرد؛ باید معادل ۱۲ میلیون یا ۱۳ میلیون تومان سهم به افراد تخصیص یابد، یعنی یا ۱۹۲ هزار میلیارد تومان یا ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در مجموع سهام باید به این افراد تخصیص یابد.

با در نظر گفتن ۹۶ هزار میلیارد تومانی که باید به ۴ میلیون نفر دود دهک ابتدایی تعلق گیرد، در مجموع به ۲۰ میلیون نفر باید بیش از ۲۸۸ هزار میلیارد تومان سهام عدالت تخصیص یابد.

سهام دولت در بورس کفاف سهام عدالت را نمی دهد

در صورتی که دولت حداقل ۲۸۸ هزار میلیارد تومان برای تخصیص سهام عدالت نیاز دارد، به گفته قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی، منابع دولت در خصوص سهام ارزنده بر روی تابلوی بورس حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن وثیقه است. تنها از سهام غیر وثیقه برای پرتفوی سهام عدالت قابلیت تخصیص وجود دارد که شامل هلدینگ خلیج فارس و ۳ بانک است.

یعنی سهام بورسی قابل واگذاریِ دولت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است و برای اینکه دولت بتواند سهام مورد نیاز را تأمین نماید، باید شرکت های جدیدی به سبد سهام عدالت اضافه نماید.

لزوم واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

در قانون بودجه بر تخصیص سهام به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تصریح وجود دارد اما در خصوص افراد واجد شرایط این تصریح وجود ندارد و به نظر می رسد اقدام درست در این زمینه این است که صرفا با جاماندگان سهام عدالت سهام واگذار شود. در این صورت باید به حدود ۱۳ میلیون نفر سهام واگذار شود اما در غیر این صورت و در شرایطی که دولت بخواهد به تمام افرادی که جزو ۶ دهک ابتدایی درآمدی هستند و اکنون سهام عدالت ندارند، سهام اعطا کند؛ در آن صورت باید به ۲۰ میلیون نفر سهام واگذار شود.

در این صورت در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام بیشتر در واگذاری سهام دولتی مصرف خواهد شد و مقدار بیشتری از سهام دولت درگیر پروسه سهام عدالت خواهد شد.

منبع:

خبرگزاری ایرنا؛ شماره خبر ۸۴۷۷۸۴۷۶

رسانه تصویر زندگی؛ شماره خبر ۲۲۷۷۲۳

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.