۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۰۶۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در حالیکه نرخ زاد و ولد در چین وضعیت مطلوبی ندارد و این کشور با سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کند، برخی ادارات دولتی با انتشار بخشنامه‌ای مشترک اعلام کردند از فرزندآوری خانواده‌ها در زمینه‌هایی از جمله مالیات، مسکن، اشتغال، آموزش و پرداخت یارانه حمایت می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد نرخ زاد و ولد در جمعیت چین به پایین ترین حد در دهه‌های اخیر رسیده است. این وضعیت با کاهش تمایل جوانان به ازدواج و باروری می‌تواند بدتر هم بشود. از ۱۰.۶۲ میلیون نوزاد متولد شده در سال ۲۰۲۱، ۴۱ درصد فرزند دوم و ۱۴.۵ درصد فرزند سوم یا بیشتر بودند.

حمایت بیشتر از خانواده و فرزندآوری ضروری است

بسیاری از وزارتخانه‌ها و ادارات چین بخشنامه‌ای را در زمینه تشویق و حمایت از فرزندآوری به منظور افزایش نرخ رشد جمعیت این کشور صادر کردند. این بخشنامه شامل سیاست های حمایتی دولت از جمله نهادها و افراد جامعه برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری است. این سیاست‌ها شامل مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان، گسترش نظام مراقبت پرستاری، بهبود سازوکار مرخصی زایمان و بیمه زنان باردار، اعطای اولویت صاحب خانه شدن برای خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند، ارائه منابع آموزشی با کیفیت بالا، ایجاد فضای اشتغال مناسب زنان باردار، ایجاد نظام جامع خدمات و پیشگیری از بارداری ناخواسته به منظور کاهش سقط جنین است.

اگرچه چین اکثر سیاست های تنظیم خانواده را لغو و مجوز داشتن حداکثر سه فرزند برای هر زوج را صادر کرده است اما حمایت های مالی از زوج ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

دستگاه‌های دولتی چین به دنبال حمایت‌های مالی از فرزندآوری

«لیانگ جیانژانگ»، استاد دانشگاه پکن، پیشنهاد اختصاص ۱ میلیون یوان (۱۵۵۴۹۹ دلار) به هر نوزاد را مطرح کرد. وی گفت برای افزایش نرخ باروری باید ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به زاد و ولد اختصاص یابد. تعدیل قیمت مسکن و یارانه زایمان نیز از دیگر خواسته هاست.

اقداماتی مانند افزایش مرخصی زایمان، افزایش مزایای مادران باردار و کمک به خرید خانه برای خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند در دستورکار قرار گرفت. در شهرستان «لانگوان» به خانواده‌های دارای دو فرزند ماهیانه ۱۰۰۰ یوان و به خانواده‌های دارای سه فرزند ماهیانه ۳۰۰۰ یوان کمک هزینه تا سن سه سالگی فرزند تعلق می‌گیرد.

منبع: فرنچ چاینا

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.