۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۱۷۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در سال ۲۰۴۰ به ازای هر سالمند بالای ۶۰ سال در فرانسه، تنها ۱.۵ فرد زیر ۲۰ سال وجود خواهد داشت که کمتر از نصف این نسبت در سال ۱۹۸۰ است. در این سال، هزینه حمایت‌های اجتماعی دولت فرانسه به دلیل پیری جمعیت ۱۰۰ میلیارد یورو بیشتر خواهد بود، درحالیکه میزان درآمد ۲۰ میلیارد یورو کمتر می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد به مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، جمعیت فرانسه روز به روز پیر تر می‌شود. روند پیری جمعیت نه تنها مورد قبول نیست بلکه در واقع بسیار مذموم است. زیرا این روند به بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود و دولت‌ها نیز ضمن انتقاد از این روند در تلاشند تا از آن جلوگیری کنند. اما در حال حاضر پیش بینی پیرتر شدن جمعیت فرانسه در آینده چندان دشوار نیست.

کاهش جمعیت فرانسه در دو دهه آینده نیز ادامه دارد

پیری جمعیت تحت تأثیر عوامل فراوانی است. در این میان افزایش امید به زندگی و پیر شدن نسل‌های جوان امروز دو عامل مهم است. روند پیری جمعیت فرانسه مانند کشورهای دیگر اروپا در دو دهه آینده به صورت طبیعی ادامه خواهد یافت. در سال ۱۹۸۰ به ازای هر سالمند بالای ۶۰ سال ۳ فرد زیر ۲۰ ساله وجود داشت. این نسبت در سال ۲۰۰۰ به ۲.۶ فرد رسید. در سال ۲۰۲۰ نیز به ازای هر سالمند بالای ۶۰ سال ۱.۹ فرد زیر ۲۰ سال وجود داشت. این کاهش رقم جمعیت ادمه خواهد یافت و طبق پیش بینی ها در سال ۲۰۴۰ به میزان کمتر از ۱.۵ فرد ۲۰ زیر سال در ازای هر سالمند بالای ۶۰ سال خواهد رسید.

پیری جمعیت فرانسه هزینه‌های اجتماعی دولت را ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد

عدم جوانی جمعیت نسل آینده مشکلاتی را برای کشورها خصوصاً در زمینه اقتصادی ایجاد می کند. تغییرات جمعیت مبالغ بسیار هنگفتی را بر کشور فرانسه تحمیل و فشار بسیار شدیدی بر هزینه های این کشور وارد می ‌کند. در واقع در این شرایط هزینه ها بیشتر و درآمدها کمتر خواهد بود. طبق مطالعات «فرانس استراتژی»، تأثیر آن در حد ۵ امتیاز تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۴۰ خواهد بود. در حقیقت این بدان معنی است که اگر ساختار جمعیت در سال ۲۰۴۰ مطابق پیش بینی های محاسباتی در سال ۲۰۱۹ باشد، هزینه حمایت های اجتماعی (بازنشستگی، سلامت و غیره) ۱۰۰ میلیارد یورو بیشتر هزینه بر خواهد بود. علاوه بر این، درآمدها ۲۰ میلیارد یورو کمتر خواهد بود.

منبع: روزنامه فرانسوی فیگارو

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.