۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۶۵۴ ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: انرژی
۰

پس از توافقات اولیه در سال ۲۰۱۵، مصر به تازگی مجوز ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای خود به دست شرکت روس اتم را صادر کرد. برای ساخت این نیروگاه نزدیک به ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده و ظرفیت آن ۴۸۰۰ مگاوات خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای مصر، مجوز ساخت اولین نیروگاه هسته ای کشور خود را صادر کرد. در سال ۲۰۱۵ مصر برای ساخت اولین نیروگاه هسته ای کشور خود با روسیه توافقی را امضا کرد و به زودی روسیه ساخت این نیروگاه را آغاز خواهد کرد. این نیروگاه که «الدبعه» نامیده شده است در سواحل شمالی کشور و حدود ۳۰۰ کیلومتری شمال غربی قاهره واقع خواهد شد.

رویای ۷۰ ساله ساخت نیروگاه هسته ای در مصر

امجد الوکیل، رئیس اداره نیروگاه های هسته ای مصرمی گوید: با احداث این نیروگاه مصر به جمع کشورهای دارای نیروگاه هسته‌ای می‌پیوند و بسیار خرسند است که رؤیای ۷۰ ساله خود را محقق می‌سازد.

ساخت این نیروگاه به شرکت دولتی روسی «روس اتم» سپرده شده است. این شرکت دولتی در «کولپینو» نزدیک به «سن پترزبورگ» روسیه واقع شده است. گفتنی است پروژه نیروگاه هسته ای مصر تحت تأثیر جنگ روسیه-اوکراین و تحریم های اعمال شده علیه مسکو قرار نگرفته است.

این پروژه ارزشی بیش از ۲۰ میلیارد یورویی دارد. در واقع نیروگاه اتمی «الدبعه» دارای چهار رآکتور خواهد بود که هزینه ساخت آن‌ها ۲۱ میلیارد دلار برابر ۲۰ میلیارد یورو و ۴۸۰۰ مگاوات است. یکی از مقامات شرکت دولتی روسی «روس اتم» ابراز داشت: «این رآکتورها از نسل ۳+ خواهند بود و نیروگاه «الدبعه» را به پیشرفته‌ترین نیروگاه قاره آفریقا تبدیل می کند.»

در حال حاضر آفریقای جنوبی تنها کشور قاره آفریقا است که دارای نیروگاه هسته‌ای است اما چندین کشور آفریقایی نیز قراردادهایی را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای عمدتا با روسیه امضا کرده اند.

منبع: درگاه الکترونیکی «کوریه اینترنشنال»

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.