۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۳۰۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

در اصلاحیه قانون بودجه سال جاری اندونزی، میزان یارانه انرژی پرداختی از سوی دولت به مصرف کنندگان داخلی به ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافت. اندونزی صادر کننده نفت و گاز است، اما دولت این کشور با وجود کسری بودجه بالا، تصمیم دارد افزایش درآمدهای صادراتی را صرف جلوگیری از افزایش قیمت داخلی حامل‌های انرژی نماید تا ضمن کمک به رونق اقتصاد داخلی، نرخ تورم کمتر از ۴ درصد بماند.

به گزارش مسیر اقتصاد پارلمان اندونزی در جریان تصویب اصلاحیه بودجه سال مالی جاری این کشور، با درخواست دولت برای افزایش میزان یارانه انرژی موافقت کرد. این اقدام دولت اندونزی برای جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی با وجود افزایش قیمت‌های جهانی در دستورکار قرار گرفته است.

تصویب ۲۴ میلیارد دلار یارانه انرژی در بودجه سالانه اندونزی

بر این اساس در بودجه سال مالی جاری اندونزی، ۲۳.۸ میلیارد دلار صرف پرداخت یارانه انرژی خواهد شد. وزیر اقتصاد دولت اندونزی اعلام کرده است تعرفه حامل‌های انرژی برای مردم، به طور کلی افزایش پیدا نمی‌کند، اما دولت قصد دارد تنها برای مشترکینی که بیش از حد متعارف مصرف می‌کنند، افزایش قیمتی را در نظر بگیرد.

تا پیش از این در بودجه سال مالی جاری اندونزی، قیمت هر بشکه نفت در حدود ۶۳ دلار در نظر گرفته شده بود، اما بر اساس اصلاحیه جدید، پیش بینی از قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار افزایش یافته و هزینه‌ها و درآمدهای دولت بر اساس آن اصلاح شده است. اندونزی روزانه در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند و یکی از صادرکنندگان گاز در منطقه جنوب آسیا نیز محسوب می‌شود. در واقع دولت اندونزی تصمیم گرفته است برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در داخل، درآمدهای ناشی از افزایش قیمت نفت را صرف پرداخت یارانه انرژی به مصرف کنندگان داخلی نماید.

در اصلاحیه جدید میزان کسری بودجه دولت اندونزی در حدود ۴.۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور تخمین زده شده است؛ اما افزایش بیشتر قیمت کالاها در بازارهای جهانی میتواند به افزایش میزان کسری بودجه دولت منجر شود. دولت اندونزی امیدوار است روند افزایش قیمت‌های جهانی با رفع مشکلات زنجیره تامین و کاهش تقاضا، متوقف شود و دولت این کشور بیش از پیش با مشکلات ناشی از کسری بودجه مواجه نگردد.

تثبیت قیمت حامل‌های انرژی بهترین کمک به معیشت مردم

میدال گونارتو، اقتصاددان مِی بانک اندونزی تغییرات اعمال شده در بودجه از سوی دولت و پارلمان را تغییری مثبت و به نفع قدرت خرید مردم دانسته و افزوده است: در صورت جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی انتظار می‌رود نرخ تورم کمتر از ۴ درصد باشد و نرخ رشد اقتصادی نیز به عدد ۵ درصد برسد.

وی ضمن امیدواری در زمینه عدم افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور، گفت: این اقدام به رونق بیشتر تولید کمک خواهد کرد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.