۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۹۸۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

دولت مکزیک در ماه‌های اخیر به منظور کاهش فشار اقتصادی بر مردم و جلوگیری از افزایش تورم، قیمت سوخت در داخل را متناسب با قیمت جهانی افزایش نداده است. عدم النفع دولت مکزیک از پایین نگهداشتن قیمت سوخت در داخل ۲.۳ میلیارد دلار در هر ماه برآورد شده که دو برابر درآمدهای حاصل از صادرات نفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد از ابتدای سال جاری میلادی و با رشد قیمت جهانی حامل‌های انرژی، بسیاری از کشورها سیاست‌هایی را به منظور حمایت از مصرف کنندگان داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت در دستورکار قرار دادند. دولت مکزیک نیز با وجود امکان صادرات نفت و حامل‌های انرژی، تصمیم گرفت از افزایش قیمت سوخت در داخل متناسب با قیمت‌های صادراتی خودداری کند و بر میزان اعطای یارانه انرژی به مردم بیفزاید.

یارانه انرژی مکزیک دو برابر درآمد حاصل از صادرات نفت

رشد قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه موجب شد درآمدهای مکزیک از صادرات نفت خام به بیش از یک میلیارد دلار در هر ماه برسد. اما دولت این کشور تصمیم گرفت این افزایش قیمت را در داخل کشور اعمال نکند و درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده نفتی به مصرف کنندگان داخلی را افزایش ندهد.

در حال حاضر بر اساس برآوردها اگر دولت مکزیک قیمت سوخت در داخل را متناسب با قیمت‌های جهانی افزایش می‌داد، ماهانه ۲.۳ میلیارد دلار درآمد بیشتری کسب می‌کرد که بیش از دو برابر درآمدهای حاصل از صادرات نفت است.

کنترل قیمت انرژی ابزار مهم مهار تورم

مقامات دولت مکزیک تاکید کرده‌اند جلوگیری از افزایش قیمت انرژی با هدف کنترل نرخ تورم و جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم انجام می‌شود و به همین منظور میزان رشد قیمت سوخت در این کشور در طول ماه‌های اخیر کمتر از نرخ تورم بوده است.

گابریل یوریو وزیر اقتصاد مکزیک ماه گذشته با اشاره به اینکه دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی ندارد، گفته بود: افزایش درآمدهای حاصل از صادرات نفت را صرف تامین سوخت مورد نیاز داخلی با قیمت‌های فعلی می‌کنیم.

دولت مکزیک در ماه‌های اخیر برای جلوگیری از افزایش قیمت سوخت، مالیات‌های این حوزه را کاهش داده و درآمدهای حاصل از صادرات نفت را جایگزین این بخش از درآمدهای خود نموده است. یکی دیگر از برنامه‌های مهم دولت مکزیک سرمایه‌گذاری برای افزایش میزان تولید نفت عنوان شده است؛ هرچند تامین منابع مالی مورد نیاز برای این سرمایه‌گذاری، یک چالش مهم برای دولت مکزیک محسوب می‌شود.

منابع:

بلومبرگ

رویترز

اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.