۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۷۹۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

افشین پروین پور عضو شورای عالی مسکن، ضمن اشاره به سهم ۷۰ درصدی تقاضای غیر مصرفی در بازار مسکن گفت: در این شرایط دولت باید در کنار ساخت گسترده مسکن، از ابزارهای مالیاتی نیز برای تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در بازار استفاده کند. در این زمینه خروجی‌های کارشناسی هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و پیش‌نشست‌های آن برای دولت و بخش خصوصی راهگشا است.

افشین پروین‌پور کارشناس مسکن و شهرسازی و عضو شورای عالی مسکن در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: کار کارشناسی و روشن‌گری‌هایی که در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی اتفاق می‌افتد، چراغ راه فعالین این حوزه چه در بخش حاکمیت و چه در بخش خصوصی است. در واقع خروجی این جلسات تخصصی می تواند برای گروه‌های مختلف اعم از سیاستگذاران و فعالین بخش خصوصی راهگشا باشد.

توجه ویژه به ساخت مسکن همراه با توزیع مناسب مسکن

وی ادامه داد: رهنمودهایی که توسط رهبر انقلاب در سال‌های مختلف مشخص می‌شود صرفا نباید در ابتدا جدی گرفته شود و محدود به زمان مشخصی شود، بلکه در مرور زمان نیز بایستی مورد توجه و مداقه بیشتری قرار گیرد. اتفاقی که در نشست‌های تخصصی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد نیز در همین راستا عمل می‌کند.

این کارشناس مسکن در رابطه وعده ساخت ۴ میلیونی مسکن دولت سیزدهم افزود: آمارها نشان می‌دهد ظرفیت کشور خیلی بیشتر از این مقدار تعیین شده است و کمبود مسکن در کشور وجود دارد. تعداد ازدواج‌هایی که طبق پیش‌بینی‌ها در سالیان آینده انجام می‌شود نیز بر این کمبود خواهد افزود. بنابراین نیازمند ساخت مسکن بیشتر هستیم. اما باید علاوه بر توجه ویژه به ساخت مسکن، به قسمت توزیع آن نیز توجه کنیم. چرا که تاکنون تقسیم درست و عادلانه‌ی زمین و مسکن در کشور انجام نشده است.

تقاضای سرمایه ای در بخش مسکن به ۷۰ درصد رسیده است

عضو شورای عالی مسکن اظهار داشت: به همین علت، حجم سوداگری در کشور خیلی بالا است. به طوری که هم اکنون تقاضای سرمایه ای به مصرفی نسبتی ۷۰ به ۳۰ دارد. بنابراین باید برای کنترل سوداگری از ابزارهای مالیاتی مانند مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه استفاده نمود. در این شرایط حتی اگر تولید نیز افزایش پیدا کند، به تنهایی نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد. بنابراین علاوه بر افزایش تولید مسکن نیازمند سیاست‌های تنظیم‌گری بخش مسکن نیز هستیم. آنچه در مورد ابزارهای مالیاتی حائز اهمیت است استفاده از نرخ های موثر است، نکته‌ای که تاکنونی به درستی در کشور اجرا نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید از روش‌هایی استفاده کنیم که قیمت مسکن را کاهش دهد، در این رابطه ایجاد شرکت‌های زنجیره تامین و تامین مالی زنجیره‌ای می‌تواند مثمرثمر واقع شود. یعنی مصالح را از معدن تا رسیدن به دست سازنده در یک فرایند زنجیره‌ای ببینیم و بتوانیم از روش‌های خاص تامین مالی استفاده کنیم که هزینه تمام شده را پایین بیاوریم.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.