۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۶۵۷ ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: پول و بانک، وام ازدواج
۰

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در سال آتی ظرفیت منابع قرض‌الحسنه مردم در بانک‌ها که با نرخ صفر درصد جذب شده و امکان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل آن وجود دارد، معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. بدین ترتیب امکان اعطای وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی و وام فرزندآوری ۵۰ میلیون تومان که در مجموع به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع و تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی نیاز دارد، از محل این منابع وجود دارد.

مسیر اقتصاد/ طبق آخرین آمار بانک مرکزی مربوط به شهریور سال جاری، بانک‌ها پس از کسر سپرده‌های صندوق مسکن، معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه پس انداز با نرخ صفر درصد از مردم جذب نموده‌اند که پس از کسر ذخیره قانونی، حدود ۲۲۵ هزار میلیارد تومان می شود. علاوه بر این، حجم سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری نیز که آن هم با نرخ صفر درصرد جذب شده، حدود ۶۱۰ هزار میلیارد تومان است. از مجموع این مبلغ (۸۳۵ هزار میلیارد تومان)، تاکنون حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم پرداخت شده است. بر این اساس در سال آتی (براساس برآورد شهریورماه) ظرفیت پرداخت وام قرض‌الحسنه از مسیرهای زیر امکانپذیر خوهد بود.

بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه

برآوردها و آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سالانه حدود ۱۲.۵ درصد از حجم کل تسهیلات قرض الحسنه از طریق اقساط بازپرداخت شده و به عنوان منبع جدید جهت اعطای وام، در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین از این محل حداقل حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت.

افزایش سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز

میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۱ درصدی داشته است. آمارهای سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که سپرده‌های قرض الحسنه در هر سال حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. بر این اساس و با در نظر گرفتن رشد حداقل ۳۰ درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز، در سال آتی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه جدید جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت.

سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری

درصورتی که با توجه به الزام قانون در تبصره لایحه بودجه فعلی، ۵۰ درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری که بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان حجم آن است، جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار گیرد، از این محل و با احتساب افزایش حداقل ۳۰ درصدی این منابع نیز حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از جمله ازدواج در اختیار بانک‌ها خواهد بود.

ظرفیت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال ۱۴۰۱

بنابراین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، در مجموع ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، منابعی خواهد بود که برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک هاست. البته این برآورد با توجه به آمار شهریورماه است و احتمالا حداقل تا ۲۰ درصد تا پایان سال افزایش خواهد یافت و منابع در اختیار قرض‌الحسنه در سال ۱۴۰۱ را به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

از این منابع می توان برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مختلف بهره برد. به عنوان نمونه برای پرداخت ۱ میلیون وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی (مطابق آمار سالانه) به همراه وام ۱۵۰ میلیون تومانی زوجین جوان، به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است. همچنین اگر بخش عمده والدین صاحب فرزند جدید نیز تقاضای وام فرزندآوری ۵۰ میلیون تومانی (۱ میلیون نفر) داشته باشند، با توجه به نرخ ۱.۲ میلیون عددی موالید سالانه کشور، این سیاست به ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. بنابراین اختصاص وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومانی به هریک از زوجین (۱۵۰ میلیون تومان برای زوج‌های جوان) و وام فرزندآوری ۵۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع و تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی نیاز دارد که با توجه به برآورد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان این منابع، کاملا امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.