۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۸ ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ دسته: دولت و حکمرانی، دومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

در این مقاله، با استفاده از تحلیل نظرات مقام معظّم رهبری به عنوان نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی، و نیز با در نظر گرفتن تحقیقات سایر محققین، عوامل موثر بر رشد اقتصادی و صنعتی کشورها استخراج شده اند. سپس، یک مدل مفهومی برای پیاده سازی موفق فرهنگ اقتصاد مقاومتی با تکیه بر نقش توسعه نیروی انسانی معرفی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد توسعه اقتصادی کشورها و ارائه مدل های توسعه ای مناسب و بومی، همواره یکی از زمینه های مورد بحث در عرصه مدیریت توسعه در سالیان اخیر بوده است. برخی از کشورها با اتخاذ رویکردهای بومی برای توسعه اقتصادی، توفیقات زیادی را عاید خود کرده اند.

نظریه اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظّم رهبری برای اولین بار مطرح شد، تلاش دارد تا ضمن طراحی یک چارچوب اقتصادی بومی برای ایران، عزّت و استقلال اقتصادی کشور را نیز ارتقا بخشد.

در این مقاله، با استفاده از تحلیل نظرات مقام معظّم رهبری به عنوان نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی، و نیز با در نظر گرفتن تحقیقات سایر محققین، عوامل موثر بر رشد اقتصادی و صنعتی کشورها استخراج شده اند. سپس، یک مدل مفهومی برای پیاده سازی موفق فرهنگ اقتصاد مقاومتی با تکیه بر نقش توسعه نیروی انسانی معرفی شده است. برای محک زدن اعتبار مدل پیشنهادی، از نظر خبرگان شرکت کننده در پژوهش و به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد.

این مقاله محمدعلی شفیعا، علیرضا معینی و علیرضا باباخان در دومین همایش اقتصاد مقاومتی با موضوع نفت و انرژی در بهمن ماه ۱۳۹۱ ارائه شده است.

دانلود از لینک زیر:

طراحی یک مدل مبتنی بر توسعه منابع انسانی برای اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.