۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۸۹۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر اهمیت موضوع تجارت منطقه‌ای گفت: هدف عمده تحریم‌کنندگان، حذف ایران از صحنه تعاملات تجاری و بین‌المللی بود تا با ایجاد محدودیت در حمل و نقل کالا، نقل و انتقال پول و همچنین بستن درب‌های صادرتی کشور، به نتیجه دلخواه خود برسند. اما بررسی آمارهای تجاری کشورهای همسایه نشان از آن دارد که ایران می‌تواند تا ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه خود صادرات داشته باشد، درحالیکه اکنون ایران تنها ۲ درصد از بازار هزار میلیارد دلاری این کشورها سهم دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. در این همایش، حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت، بیان داشت چنانچه تمرکز تجارت کشور صرفا بر بر چند کشور همسایه باشد ریسک و خطر خاص خود را دارد ولیکن در حال حاضر چنین تمرکزی، راهکار و استراتژی مناسبی جهت افزودن توان صادراتی و تجارتی کشور است. ایران توانسته است سالانه ۵ تا ۷ درصد به توان صادراتی خود به کشوهای همسایه اضافه کند تا جایی که بعد از فشار‌های اخیر آمریکا و خروج از برجام، این روند شدت بیشتری گرفت.

ظرفیت ۱۱۶۰ میلیارد دلاری صادرات به ۱۵ کشور همسایه

وی افزود: آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۹ نشان از آن دارد که کشورهای همسایه ایران بالای ۱۱۶۰ میلیارد دلار واردات داشته‌اند که سهم ایران از آن می‌تواند به حدود ۲۰ درصد برسد.

زادبوم ادامه داد: جمهوری اسلامی باید با افزایش توان تولید خود و ضمن رونق بخشیدن و جهش تولید، آن را تبدیل به فرصت صادرات مؤثر در کشورهای منطقه نماید.

پاکستان پر ظرفیت‌ترین کشور برای تجارت ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه بیان داشت: کشورهای امارات، ترکیه، روسیه و عربستان ۴ کشور عمده وارد‌کننده می‌باشند که باید تعاملات خود را با آنان افزایش داد. روسیه نیز از جمله کشورهایی در حوزه اوراسیا است که پتانسیل بسیار بالایی برای تعاملات خود با ایران دارد و به همین روی از جمله کشورهایی است که جمهوری اسلامی توانسته است تراز تجاری مثبتی با آن رقم بزند.

اما با تمام این اوصاف، کشور پاکستان را می‌توان پر پتانسیل‌ترین کشور برای توسعه تجارت ایران نامید؛ چراکه بازار آن کاملا امکان ارتقا برای ایران را دارد.

توان صادرات ایران به کشورهای همسایه تا ۱۰۰ میلیارد دلار

زادبوم ادامه داد: تحلیل‌های ما صرفا بر اساس آمار گذشته است و ظرفیت‌های امروز و فعلی در آن دیده نشده است. باید امروز دید چه بخشی را می‌توان به بازار وارداتی کشورهای همسایه اضافه کرد که در آمارهای گذشته دیده و لحاظ نشده است.

وی تصریح کرد: امروز رقم صادرات کشور به کشورهای همسایه ۲۴ میلیارد دلار است که چنانچه با این دید به آن نگاه شود، تا ۱۰۰ میلیارد دلار قابل افزایش است. به عنوان مثال، در حال حاضر صادرات برق ایران به پاکسان ۱۰۰ میلیون دلار است که تا ۵۰۰ میلیون قابل افزایش است. برای این مهم باید زیرساخت‌های انتقال برق به پاکستان مهیا شود.

غفلت از تجارت منطقه حذف از صحنه تعاملات بین‌المللی را به دنبال دارد

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تعاملات فرامرزی کشورها باید توام با یک نظم و انضباط بین‌المللی هم باشد گفت: این مهم نیازمند اشراف کامل و جامع بر قواعد بین‌المللی در حوزه تجارت بین‌المللی است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: موضع ترانزیت از جمله مسائلی است که چنانچه از آن غفلت شود، از صحنه تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای حذف خواهیم شد. باید ترنزیتی طراحی شود که برای همسایگان مزیت ایجاد شود و منافعشان به منافع کشور گره بخورد. همچنین در موافقت‌نامه‌های تجاری باید تعادلی میان امتیازات برقرار شود تا روابط تجاری کشور استمرار داشته باشد.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.