۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۹۹۵ ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تقویت تولید صادراتی لازمه گسترش حضور در بازارهای عراق و سوریه است، افزود: در عین حال لازم است برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک، کمک به بازسازی صنعت و تولید به کمک صادرات خدمات فنی مهندسی به عراق و سوریه داشته باشیم.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از بازار کشورهای عراق و سوریه به ظرفیت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها پرداخته شد.

تولید صادراتی لازمه گسترش حضور در بازارهای عراق و سوریه

در این نشست حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت گفت: از سال ۱۳۹۷ که مشکلات ارزی برای کشور پیش آمد، خواه ناخواه کشور به تجارت با کشورهای همسایه روی آورد. این موضوع هم در صادرات و هم در واردات مشاهده می‌شود اما طبیعتا تغییر مسیرهای تجاری کشور به کشورهای همسایه و منطقه به عنوان طرف های تجاری جدید، زمان بر هست. یکی از موانع دیگر نیز این است که برخی نیازهای وارداتی کشور از مسیر کشورهای منطقه قابل تامین نیست. در زمینه صادرات، سهم صادرات به کشورهای همسایه طی سال های ۹۷ تا ۹۹ از ۵۴ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بررسی های سازمان توسعه تجارت نشان میدهد از حدود ۱۱۰۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار آن توسط ایران قابل تامین است. در این میان اما تولید صادراتی متناسب با این ظرفیت وجود ندارد که بخواهیم پاسخگوی نیاز بازار باشیم. بنابراین ظرفیت حدودا ۱۰ درصدی تامین نیازهای وارداتی کشورهای همسایه توسط ایران وجود دارد که ضروری است با تحریک بنگاه های تولیدی کشور جهت توسعه تولید صادرات محور، از این ظرفیت مناسب بهره ببریم.

رییس سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: در رابطه با عراق و سوریه باید نگاه ما اندکی متفاوت باشد. در رابطه با این کشورها به ویژه کشور سوریه در عین تلاش برای افزایش صادرات، باید برنامه ای برای سرمایه‌گذاری مشترک و کمک به بازسازی صنعت و تولید به کمک صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.