۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۶۶۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد ارباب افضلی کارشناس ارشد گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی مهم‌ترین اثر تحریم‌ها را انتقال مبادلات تجاری ایران از بسترهای رسمی و اصلی به میانبرها و به اصطلاح شبکه مویرگی دانست و گفت: شرکای تجاری ما اگر در ایران منافع پایدار داشته‌باشند، به آسانی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «مبادلات مالی تحریم ناپذیر با کشورهای منطقه؛ الزامات و سازوکارها»، روز یک شنبه ۲۱ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد. این نشست، سومین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ماهیت، الزامات و راهبردهای استفاده از مبادلات مالی تحریم ناپذیر مورد بررسی قرار گرفت.

مهم‌ترین اثر تحریم تحمیل مبادلات مویرگی به کشور است

در این نشست محمد ارباب افضلی کارشناس ارشد گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی مهم ترین اثرگذاری تحریم را انتقال مبادلات مالی و تجاری ایران از بستر اصلی و رسمی خود به میان‌برهای فرعی و شبکه مویرگی دانست و گفت: مویرگی عمل کردن در مبادلات تجاری امکان ایستادگی ایران در برابر فشارهای اقتصادی تحمیل شده به کشور را فراهم می‌کند. اما تجارت مویرگی می‌تواند باعث کاهش شفافیت‌های اقتصادی و استفاده از برخی زنجیره‌های فسادزا شود.

وی با طرح این سوال که دو کشور هند و چین که عمده طرف‌های تجاری ایران بودند در زمان‌های تحریم چگونه عمل کرده‌اند، گفت: بانک چینی در راس محور مبادلات نفتی ایران قرار گرفت و مبالغ حاصل از صادرات نفت را به ما برمی‌گرداند و بعضا بلاک می‌کرد. در هند، یوکوبانک محور مبادلات تجاری ایران قرار گرفت. تسویه با کالا و خدمات بود که باز هم رگه‌هایی از فساد در این روش دیده می‌شد. ایران در یک سری از تولید کالا و خدمات، مزیت‌هایی دارد که ده سال است آن‌ها را کنار گذاشته است. از طرفی همسایگان ما تبدیل به رقیب محصولات ایران شده‌اند. بنابراین ممکن است چین و هند نیز مانند گذشته با ما همکاری نکنند.

توسعه محور شرق، بحثی راهبردی و پرکابرد اما مغفول است

ارباب افضلی افزود: با تنش زدایی در عرصه روابط خارجی، باید به دنبال آن باشیم که سهم خود را پس بگیریم. در حوزه تجربیات و راهکارها، چندین پیشنهاد مطرح است که از آن جمله می‌توان به پیمان‌های پولی و رمز ارزها اشاره نمود.

وی در پایان گفت: توسعه محور شرق، بحثی راهبردی و پرکابرد اما مغفول است. تمرکز وقتی به سمتی رود، در آن حوزه علی رغم تحریم قوی‌تر خواهیم شد. کشورهایی که منافع پایدار داشته‌باشند به آسانی تحت تاثیر تحریم قرار نمی‌گیرند. کشور باید وارد فضایی دیگر شود. همان طور که چین فهمید بدون اقتصاد قوی، فرو می‌پاشد الآن وقت همان چرخش است. هند و چین وقتی در اینجا منافع پایدار داشته‌باشند به راحتی به وسیله تحریم آمریکا شانه خالی نمی‌کنند.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.