۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۴۰۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مجیدرضا حریری رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این که ایران سیاست مشخصی برای تعامل با دنیا و از جمله چین ندارد، گفت: چین فقط از منابع انرژی جهان می تواند به ایران و روسیه از طریق زمین انرژی خود را تامین کند؛ و بنابراین تمایل زیادی به تقویت روابط با ایران دارد. چناچنه ایران جایگاه خود به عنوان زنجیره‌ای در بین دیگر زنجیره کشورها در تعامل با جاده ابریشم چین درک کند، مزیت ایران این است که می‌تواند به عنوان لنگر ثبات منطقه مطرح شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌های جاده ابریشم در توسعه تجارت با کشورهای منطقه»، روز۴ شنبه ۱۷ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست فرصت‌ها و تهدیدهای طرح جاده ابریشم چین، ظرفیت‌های ایران برای استفاده از این طرح و الزامات تعامل تجاری با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

ایران سیاست مشخصی برای نحوه تعامل با جهان، چین و منطقه ندارد

در این نشست مجیدرضا حریری رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به این که الآن دیگر نه موضوع اصلی ما جاده ابریشم است و نه حتی موضوع اصلی خود چینی ها، گفت: رفتارها و موضع گیری های ترامپ باعث شد که پرچم جهانی شدن بیفتد به دست چین. الآن چین پرچمدار جهانی شدن و چندجانبه گرایی شده است. این مساله، طرح جاده ابریشم را نیز تحت تاثیر قرار داد. ما نمی توانیم صرفا با بحث جاده ابریشم رابطه مان با چین را تعریف کنیم. باید رابطه مان با دنیا را تعریف کنیم بعد ببینیم رابطه مان با چین چیست.

وی افزود: ما نمی دانیم می خواهیم با دنیا چه کنیم. حتی نمی دانیم می خواهیم با منطقه چه کنیم. مسئولین ما نیز یا نمی دانند یا به ما نمی گویند. این البته وظیفه وزارت خارجه است که این مساله را تعیین کند و به بقیه ارکان نظام هم اعلام کند. ما اگر می خواهیم رابطه مان با چین را مشخص کنیم، باید تکلیف رابطه ایران با پاکستان، ایران با هند، چین، پاکستان و … مشخص شود. باید ببینیم از سمت شرق چند مانع داریم بعد ببینیم از سمت غرب چند مدعی و شریک و مانع داریم.

سهم صفر ایران از ترانزیت ۱۲ هزار قطار باری بین چین و اروپا

حریری ادامه داد: ما همسایگان زیادی در اطراف خود داریم که روابط خوبی هم با هیچ کدام نداریم. در زنجیره جهانی اگر پذیرفتیم که یکی از حلقه های زنجیره باشیم، منافعش را هم می بریم. . حلقه های زنجیر را هم همیشه ما تعیین نمی کنیم بلکه باید جزئی از آن شویم. سال ۲۰۲۰ که تمام شد، ۱۲۴۰۰ قطار از چین به اروپا رفته است. یک میلیون و ۱۳۰ کانتینر را از چین برده اند تا بارسلون و لندن. چرا طرف اروپایی قبول می کند که محصولاتش را به جای کشتی با ریل بفرستد؟ چون منافع بلندمدت خود را می بیند. ارتباط ما با چین و سایر همسایگان فرصت های زیادی می تواند برای ما داشته باشد و تهدیدهایی هم می تواند داشته باشد اما مهم این است که ما با فرصت ها و تهدیدها چه می کنیم. چین فقط از منابع انرژی جهان می تواند به ایران و روسیه از طریق زمین انرژی خود را تامین کند به همین دلیل منافع زیادی در ارتباط با ما در این حوزه دارد.

وی تصریح کرد:سالی که آقای شی جی پینگ به ایران آمد برای ایجاد شهرک صنعتی در جاسک نیز توافقاتی صورت گرفت و جانمایی آن سه سال طول کشید اما در نهایت به دلیل مشکلات دخلی وزارتخانه های ما به هیچ نتیجه‌ای نرسید. هنوز هم یک کلنگ چینی در آن شهرک صنعتی نخورده است. این مسائل مانع استفاده ما از ظرفیت تعامل با چین است.

وی در پایان گفت: این که منابع چنین کاری از کجا تامین شود، در جاهای مختلف بحث شده است که اگر قرار باشد چنین مسیری شکل بگیرد از چین تا مدیترانه، این مسیر خودش می تواند تولیدکننده منابع باشد. واقعیت این است که طرح جاده ابریشم چه با نگاه به انرژی چه با نگاه به منابع اولیه و چه از جهت ظرفیت هایی که می تواند فراهم کند بسیار قابل توجه است. میزان هزینه انتقال و هزینه انرژی مصرفی برای کالا که می تواند کاهش دهد و در نتیجه هزینه تمام شده کاهش یابد. اگر ما از سردرگمی هایی که صحبت شد خارج شویم و فرصت ها را از دست ندهیم، ممکن است بگوییم برای شروع کار به منابعی نیاز داریم اما این کار آنقدر ظرفیت تولید منابع دارد که می تواند محرک رشد اقتصادی ما و خود چین باشد.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.