۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۵۸۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

تولید گاز طبیعی آمریکا از سال ۲۰۰۵ میلادی روند صعودی به خود گرفت و در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰۰ میلیارد مترمکعب رسید و متناسب با آن، میزان تولید متانول این کشور نیز به طرز قابل توجهی افزایش یافت. حجم بالای تولید و قیمت پایین خوراک گاز طبیعی، آمریکا را به محلی ایده‌آل برای تولید متانول تبدیل کرده و این کشور با وجود مازاد متانول، در حال افزایش ظرفیت تولید این محصول تنها با هدف صادرات است.

مسیر اقتصاد/ آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان است. صنایع این کشور، با قیمت‌های نسبتا ارزان گاز طبیعی روبه‌رو هستند و به همین واسطه آمریکا، به محلی ایده‌آل برای تولید محصولات پتروشیمی خوراک گازی همچون متانول و آمونیاک تبدیل شده است.

تولید گاز آمریکا به ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است

آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان است. افزایش تولید گاز طبیعی در آمریکا از سال ۲۰۰۵ در نتیجه حفاری افقی و تکنیک‌های شکست هیدرولیکی، به ویژه در شیل، ماسه سنگ، کربنات و غیره و کشف منابع شیل شروع شد.

مطابق نمودار زیر، تولید گاز آمریکا از ابتدای سال ۲۰۰۵ روند صعودی به خود گرفت و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰۱۴ میلیارد مترمکعب رسید. این میزان به طور متوسط حدود ۲.۷۸ میلیارد متر مکعب در روز و بالاترین میزان ثبت شده در تاریخ آمریکا بود.

صنایع ۳۲ درصد از کل گاز طبیعی آمریکا را مصرف می‌کنند

در سال ۲۰۲۲، تولید گاز طبیعی آمریکا حدود ۱۰.۸ درصد بیشتر از کل مصرف بود. اگرچه میزان تولید داخلی گاز این کشور، بیش از میزان مصرف داخلی است، اما  به واسطه وسعت بالا و هزینه بالای احداث خطوط انتقال، این کشور بخشی از گاز تولید شده را به توسعه زنجیره ارزش، تولید LNG و صادرات اختصاص می‌دهد و بخشی از میزان نیاز داخلی را از طریق واردات تأمین می‌کند.

عمده گاز آمریکا برای تولید برق و سوخت بخش‌های خانگی، سوخت صنایع و حمل و نقل استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۲، بخش صنعت حدود ۳۲ درصد از کل مصرف گاز طبیعی آمریکا را به خود اختصاص داد و گاز طبیعی منبع حدود ۴۱ درصد از مصرف نهایی انرژی در بخش صنعتی آمریکا بود.

به واسطه اینکه حجم تولید گاز آمریکا بسیار زیاد است، قیمت گاز طبیعی برای صنایع این کشور نسبتا ارزان تعیین می‌شود. در نتیجه صنعت آمریکا از گاز طبیعی برای اهداف بسیاری همچون خوراک واحدهای پتروشیمی متانول استفاده می‌کند. در حال حاضر، تولید متانول این کشور به شکل قابل توجهی در حال رشد است و شرکت‌های مختلفی بر تولید متانول در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ظرفیت تولید متانول آمریکا تا سال ۲۰۲۷ به ۹ میلیون تن می‌رسد

مطابق نمودار زیر، آمریکا به واسطه کمبود گاز، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷، میزان تولید متانول را به کمتر از ۱ میلیون تن در سال کاهش داده بود. اما متناسب با افزایش تولید گاز در این کشور، میزان تولید متانول روند افزایشی به خود گرفت و از سال ۲۰۱۶، کشوری که سالانه ۵ میلیون تن متانول وارد می‌کرد به یک صادر کننده متانول تبدیل شد. میزان تولید متانول آمریکا تا سال ۲۰۲۳ به ۶.۸ میلیون تن در سال رسید و پیش‎‌بینی‌ها نشان می‌دهد این میزان تا سال ۲۰۲۷ رشد مطلوبی داشته باشد و به حدود ۹ میلیون تن در سال برسد.

میزان تقاضای متانول در صنایع پایین‌دستی آمریکا افزایشی است

اگرچه روند تقاضای متانول با شروع همه‌گیری کرونا به دلیل تحرک کمتر بازار، رکود جهانی و تعطیلی صنایع کاهش یافت، اما بازار متانول آمریکای شمالی در اواخر سال ۲۰۲۰ با افزایش تقاضا برای متانول رشد قابل توجهی داشت.

افزایش تقاضا برای متانول در آمریکا را می‌توان به افزایش تقاضای کشورهای جهان، افزایش تقاضای صنایع داخلی و افزایش تقاضای مواد ضدعفونی‌کننده نسبت داد. صنایع پایین‌دستی آمریکا از متانول برای تولید محصولاتی همچون اتانول، افزودنی‌های سوخت، استیک اسید و فرمالدئید استفاده می‌کنند. میزان تقاضای این محصولات در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، رنگ و پوشش و غیره به شکل قابل توجهی در آمریکا روبه رشد است.

آمریکا ظرفیت تولید متانول را فقط با هدف صادرات افزایش می‌دهد

با وجود افزایش میزان تقاضای متانول در صنایع پایین‌دست آمریکایی، میزان رشد تولید متانول آمریکا بیش از نیاز صنایع داخلی است و شرکت‌های آمریکایی با سرعت بالایی در حال افزایش ظرفیت تولید متانول هستند. در حال حاضر، متانول ۸ درصد از ظرفیت تولید محصولات پایه پتروشیمی آمریکا را در اختیار دارد.

قیمت پایین خوراک گاز طبیعی، آمریکا را به محلی ایده‌آل برای تولید متانول تبدیل کرده است. در واقع آمریکا از سال ۲۰۱۸ در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به یک صادرکننده متانول است و این کشور ظرفیت تولید متانول را صرفا جهت صادرات افزایش می‌دهد. به عنوان نمونه، سومین واحد تولید متانول شرکت متانکس در سال ۲۰۲۲ در آمریکا به بهره‌برداری رسید که این واحد ۱۰۰ درصد به صادرات متانول اختصاص خواهد یافت.

منبع: گزارش پژوهشی اندیشکده اقتصاد مقاومتی با موضوع «الگوی توسعه زنجیره ارزش متان در ایران»

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.