۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۰۷۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

امروزه بیشتر کشورهای جهان با نابرابری اقتصادی و به دنبال آن ایجاد نارضایتی مردم به دلیل شکاف طبقاتی روبرو هستند. «مالیات بر ثروت» راهکار قدیمی کاهش نابرابری است که در ماه‌های اخیر بارها توسط کارشناسان توصیه شده است. راهکاری که مدتهاست به دلیل گسترش سرمایه‌داری در کشورها کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حذف مالیات بر ثروت سیاستی اشتباه بوده است.

مسیر اقتصاد/ با گسترش سرمایه‌داری در سراسر جهان، برای حمایت از سرمایه‌داران، مالیات بر ثروت نیز در بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرد و حتی در برخی از این کشورها لغو شد. دلیل اصلی این اقدام از دیدگاه این دولت‌ها را می‌توان جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و حمایت از سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش رشد اقتصادی بیان کرد.

لغو مالیات بر ثروت به دلیل خروج سرمایه از کشورها

علی رغم همه مزایا و استدلال‌های قوی برای اجرای مالیات بر ثروت، در سال ۱۹۹۰، تنها ۱۲ کشور OECD مالیات بر ثروت را اجرا می‌کردند که در سال ۲۰۱۸ تعداد این کشورها به ۳ کشور کاهش پیدا کرده است. برای مثال اریک پیچه اقتصاددان فرانسوی تخمین زده بود که دو برابر درآمدی که فرانسه از مالیات بر ثروت به دست می‌آورد به دلیل خروج سرمایه از دست می‌دهد. به همین دلیل این مالیات در سال ۲۰۱۷ لغو شد.

نمودار زیر روند تغییر تعداد کشورهای OECD دارای مالیات بر ثروت را نشان می‌دهد.

لغو مالیات بر ثروت سیاستی اشتباه

لغو مالیات بر ثروت سیاست اشتباهی بوده که توسط کشورهای جهان انجام شده است. این اصلاحات با هدف تشویق تجارت و نوآوری بر این مبنا که با اخذ مالیات کمتر از ثروتمندان، این افراد در اقتصاد سرمایه گذاری بیشتری می کنند، انجام شده است. اما اقتصاددانان در موثر بودن این سیاست در بلند مدت با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در ادامه به دو نمونه از تجربه‌های ناموفق لغو مالیات بر ثروت اشاره می‌شود.

بی‌تاثیری حذف مالیات بر ثروت در رشد اقتصادی فرانسه

۱)فرانسه: تحقیقات اخیر در فرانسه نشان می‌دهد که این سیاست بحث برانگیز یعنی لغو مالیات بر ثروت، در سال ۲۰۱۷ در فرانسه اشتباه بوده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد همانگونه که پیش بینی می‌شد لغو مالیات بر ثروت به جای ایجاد رشد اقتصادی، باعث افزایش ثروت ابرثروتمندان شده و تنها باعث افزایش نابرابری در جامعه شده است.

مطالعه جدیدی که توسط کمیته بررسی اصلاحات مالیاتی انجام شده است نشان می‌دهد که به دنبال این سیاست، درآمد ۰.۱ درصد ثروتمند یعنی ۳۸۰۰ خانوار به شدت افزایش یافته است. همچنین ثروت سهامداران بسیار افزایش پیدا کرده است.

دولت ماکرون مالیات بر ثروت (ISF) را لغو کرد و یک قانون دیگر را جایگزین کرد. در این قانون سود سهام مشمول مالیات نمی‌شود و افرادی که ثروتشان از ۱.۳ میلیون یورو (۱.۵ میلیون دلار) بیشتر باشد مشمول مالیات می‌شوند.

حقوق بیش از ۹۴۰ سال یک کارگر در هند معادل حقوق یک سال یک مدیر

۲)هند: در هندوستان نیز در سال ۲۰۱۵ مالیات بر ثروت لغو شد. تحقیقات در این کشور نیز نشان می‌دهد که حذف این مالیات سیاستی اشتباه بوده است و تنها باعث افزایش فاصله طبقاتی شده است. در بودجه سال ۱۷-۲۰۱۶ در دولت نارندرا مودی، مالیات بر ثروت که از سال ۱۹۵۷ در حال اجرا بود، لغو شد و به جای آن مالیات بر درآمد افرادی که درآمدی بیشتر از ۱۰ میلیون روپیه دارند، ۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش آکسفام، سازمان بین ‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌ عدالتی، نتیجه اجرای این سیاست‌های مالیاتی اشتباه، نگهداری ۷۳ درصد از کل ثروت هند توسط ۱۰ درصد ثروتمند است.

همچنین نابرابری در هند به حدی رسیده است که ۹۴۱ سال طول می‌کشد تا یک کارگر با حداقل دستمزد قانونی بتواند میزان درآمدی که یک مدیر اجرایی در طول یک سال کسب می‌کند را به دست آورد.

به همین دلیل کارشناسان اجرای مجدد مالیات بر ثروت را به همراه افزایش مالیات بر عایدی سرمایه برای کاهش نابرابری در این کشور پیشنهاد کرده‌اند.

مالیات بر ثروت سیاست قدیمی اما محبوب این روزها برای کاهش نابرابری

با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کارشناسان اجرای مالیات بر ثروت را راه حلی مناسب برای کاهش اثرات بحران اقتصادی ناشی از این بیماری بیان کرده اند. مالیات بر ثروت یکی از ایده‌های سیاستی جذاب و محبوب در سال گذشته بوده است. برای مثال سیاستمداران کشورهایی مانند کانادا، ،آفریقای جنوبی، آرژانتین و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به دنبال اجرای این مالیات هستند.

در آمریکا نیز الیزابت وارن و برنی سندرز سناتورهای دموکرات نامزد ریاست جمهوری، مالیات بر ثروت را در مبارزات انتخاباتی درون حزبی پیشنهاد داده بودند.

با این حال مالیات بر ثروت ایده‌ای جدید نیست. پیشینه تاریخی مالیات بر ثروت به یونان باستان و اسلام بر می‌گردد. در یونان باستان در زمان‌های جنگ نوعی مالیات بر ثروت از افراد ثروتمندان اخذ می‌شده است. شرایط بحران کرونا نیز مانند شرایط یک جنگ اقتصادی است.

در اسلام نیز زکات به عنوان یک مالیات بر ثروت از قبل وجود داشته است. در طول تاریخ زکات به عنوان یک بخش کلیدی برای کمک به اقتصاد جامعه بوده است. این مدل توسط سازمان های غیر دولتی مانند بنیاد ملی زکات در بریتانیا و بنیاد زکات آمریکا در حال اجراست.

منابع:

وب‌سایت weforum

وب‌سایت forbes

وب‌سایت vidhilegalpolicy 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.