۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۱۸۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

نابرابری اقتصادی مشکلی است که در کشور کانادا نیز باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است. در این کشور ثروت ۸۷ خانواده ثروتمند برابر با مجموع ثروت ۱۲ میلیون نفر کم‌درآمد است. مالیات بر ثروت ابرثروتمندان راه‌حلی برای کاهش نابرابری است که در نظرسنجی‌های اخیر ۷۵ درصد مردم از آن حمایت کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد با شیوع بیماری کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن تنها چیزی که کاملا روشن شده است این است که کانادا برای کنترل نابرابری شدید و کمک به سرمایه گذاری های اساسی دولت نیاز مبرم به مالیات بر ثروت ابرثروتمندان دارد. مالیات بر ثروت از نظر اقتصادی و فنی امکان پذیر است اما اجرای این مالیات نیازمند شکستن سدهای موجود و ممانعت های ثروتمندان است.

افزایش شدید نابرابری در دهه اخیر در کانادا و بسیاری از کشورها کاملا مشهود است و وضعیت نابرابری ثروتی از نابرابری درآمدی بسیار بدتر و بیشتر است.

ثروت ۸۷ خانواده برابر با ثروت ۱۲ میلیون نفر

بر اساس تحقیقات در کانادا ثروت ۸۷ خانواده ثروتمند ۴۴۴۸ برابر ثروت خانواده های متوسط و برابر با مجموع ثروت ۱۲ میلیون نفر دهک پایین درآمدی است.

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که نابرابری شدید اقتصادی باعث کاهش رشد اقتصادی و بدتر شدن شاخص های بهداشتی و اجتماعی می شود.

باید در نظر داشت که ثروت کشور متعلق به همه افراد کشور است و اگر این ثروت مهار شود، درآمد کافی برای حل بحران های آب و هوایی، مراقبت از سالمندان و کودکان و ارائه دارو با قیمت مناسب و ارائه مسکن برای همه افراد به دست می آید.

مالیات بر ثروت ابرثروتمندان ابزاری است که برای عدم بازگشت به شرایط قبل از کرونا و بهبود شرایط آینده نیاز است. مالیات بر ثروت ثروتمندان سیاستی است که زمان اجرای آن فرارسیده است.

هشدار پیکتی در مورد ثروت ابرثروتمندان

اخذ مالیات بر ثروت ثروتمندان موضوعی است که داری پشتوانه علمی اقتصادی است. توماس پیکتی اقتصاددان فرانسوی این موضوع را در کتاب خود با عنوان «سرمایه در قرن بیست و یکم» در سال ۲۰۱۴ به طور برجسته بیان کرده است. همچنین اقتصاددانان برکلی، امانوئل سائز و گابریل زوکمان، دیگر اقتصاددانانی هستند که به بررسی جزئیات مالیات بر ثروت پرداخته اند.

پیکتی نشان می دهد که سود حاصل از نگهداری ثروت در حال پیشی گرفتن از رشد اقتصادی خود است و این موضوع زنگ خطر افزایش تمرکز ثروت و قدرت بین افراد ابرثروتمند جهان را به صدا در آورده است. تعداد افرادی که درآمد خود را از ثروت کسب می کنند از افرادی که از طریق کار کردن درآمد کسب می کنند، در حال افزایش است.

در ماه های اخیر ارائه پیشنهادهای سیاست مالیات بر ثروت در آمریکا، کانادا اسپانیا و اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفته است.

حمایت مردمی در اخذ مالیات بر ثروت

با وجود این که افزایش مالیات ها معمولا با مخالفت های مردمی همراه است؛ اما مالیات بر ثروت ابرثروتمندان موضوعی است که با حمایت اکثریت قاطع مردم همراه است. اتفاقی که به ندرت در مسائل سیاسی اتفاق می افتد. نظرسنجی ها اخیر در کانادا نشان می دهد ۷۵ درصد مردم موافق و تنها ۱۴ درصد مخالف اجرای چنین مالیات بر ثروتی هستند. نتایج این نظرسنجی با نظرسنجی های آمریکا و سایر کشورها مشابهت دارد.

با طراحی هوشمند قانون مالیات بر ثروت از ثروت همه شهروندان کانادایی ابرثروتمند بدون در نظر گرفتن کشور محل نگهداری دارایی هایشان، مانند قانون کشور آمریکا، مالیات اخذ می شود.

برخی از منتقدان بیان می کنند که با اجرای این قانون افراد تصمیم می گیرند ملیت خود را تغییر دهند؛ برای جلوگیری از چنین اتفاقی پیشنهاد می شود که مالیات بر خروج سرمایه اعمال شود؛ مالیاتی که در طرح سندرز با نرخ ۴۰ درصد در نظر گرفته شده است.

جلوگیری از فرار مالیات با بررسی حساب‌ها

یکی از نگرانی های اصلی اجرای این قانون پنهان کردن ثروت و فرار مالیاتی افراد ابرثروتمند است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در بهبود فرآیند اجرای مالیات ها، ۳ میلیارد درآمد به همراه خواهد داشت. کلید اصلی جلوگیری از فرار مالیاتی افزایش جریمه ها، شفافیت و بررسی حساب های مالی و بانکی است.

یکی دیگر از نکات مهم در اجرای مالیات بر ثروت جدید اجرای این مالیات در همه انواع دارایی هاست، با این کار تبدیل دارایی ها به یکدیگر سودی ندارد و فرار از مالیات اتفاق نخواهد افتاد. مالیات بر ثروت بر ابرثروتمندان ، بدون اعطای معافیت به نوع خاصی از دارایی، متمرکز است و افراد دهک های متوسط از این مالیات معاف هستند.

اصلاحات مالیاتی راه‌حل کاهش نابرابری

باید در نظر داشت که مالیات بر ثروت تنها یکی از ابزارهای موجود برای کاهش نابرابری، گسترش بیشتر خدمات رفاهی و تامین منابع مالی لازم برای مقابله با کروناست. راه های دیگری مانند مالیات بر مازاد سود (Excess Profits Tax) ، اصلاح مالیات شرکت ها و افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ابزارهای مالیاتی دیگری است که می تواند در کاهش نابرابری موثر باشد.

با توجه به افزایش چشمگیر نابرابری و بی عدالتی در جامعه جای هیچگونه تعجبی نیست که مالیات بر ثروت با چنین پشتوانه قوی مردمی همراه باشد. با وجود قدرت قابل توجه سیاسی و اقتصادی ثروتمندان حمایت عموم مردم می تواند مطالبه خوبی برای تغییر و ساماندهی مالیات بر ثروت و کاهش نابرابری باشد.

منبع: وب‌سایت پالسی نوت

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.