۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۱۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

عراق برای تأمین نیاز مصرفی خود به واردات برق از ایران و ترکیه متکی است. در عین حال این کشور در زمان پیک مصرف تنها قادر است ۵۵ درصد تقاضای برق داخلی را تامین کند. اگرچه عراق طی چند سال گذشته پیشرفت‌هایی در افزایش ظرفیت تولید خود داشته، اما مانند تمامی همسایگان خود در خلیج فارس، با تقاضای فزاینده‌ای برای برق روبرو است.

مسیر اقتصاد/ همانطور که در گزارش قبل مطرح شد تامین برق عراق با چالش های فراوانی همراه است و این کشور برای تأمین برق مورد نیاز خود به واردات برق و گاز متکی است. این واردات عمدتا از ایران و در برخی موارد از ترکیه انجام می شود.

اگرچه عراق طی چند سال گذشته پیشرفت هایی در افزایش ظرفیت تولید خود داشته، اما مانند تمامی همسایگان خود در خلیج فارس، با تقاضای فزاینده ای برای برق روبرو است. عراق به طور ویژه به واردات برق از ایران وابسته است و از طریق چهار خط انتقال، به واردات برق از ایران مبادرت می نماید.

مشخصات خطوط واردات برق عراق در جدول ذیل مشاده می شود.

تامین ۵۵ درصد تقاضای برق عراق در زمان پیک مصرف

با این حال وزارت برق عراق نتوانسته است پاسخگوی تقاضای برق باشد و خانوارها و مشاغل عراقی باید برای رفع این نقص، به تولیدکنندگان گران قیمت دیزلی متکی باشند.

علاوه بر این، سیستم توزیع برق عراق بدلیل طراحی ضعیف، عدم تعمیر و نگهداری و سرقت برق، که منجر به تلفات گسترده در توزیع شده (شبکه برق عراق به طور متوسط ۵۸ درصد تلفات دارد که در برخی از مناطق به ۸۲ درصد نیز می رسد)، با سطح ولتاژ پایین و قطع مکرر برق مواجه است.

در سال ۲۰۱۸ بیشترین تقاضای برق در عراق معادل ۲۲.۵ هزار مگاوات بوده است که حتی با وجود واردات، تنها ۱۲.۱ هزار مگاوات از آن تامین شده است.

تلاش دولت عراق برای مدیریت مصرف برق از طریق قیمتگذاری پلکانی

با این حال یکی از برنامه های وزارت برق عراق تلاش برای جهت دهی به رفتار مصرفی مشترکین و کنترل تقاضای فزاینده مصرف برق، از طریق اعمال سیاست های قیمتی (تعرفه های پلکانی) و برنامه های فرهنگی است.

چالش عراق برای تامین گاز نیروگاه های برق

باید توجه داشت که بخشی از تامین برق عراق نیز وابسته به گاز وارداتی از ایران می باشد. با وجود اینکه عراق دارای ذخایر گسترده گاز طبیعی است، اقدامات کمی برای مهار آنها انجام داده است. براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، بیش از نیمی از گاز طبیعی تولید شده در عراق، که بیشتر آنها هنگام تولید نفت آزاد می شود، در مشعل ها سوخته می شوند.

برآورده ها نشان می دهد عراق برای مهار گازهای همراه نفت به بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد و در حال حاضر امکان آن برای عراق وجود ندارد.

در حال حاضر عراق برای تامین نیازهای خود، تقریباً ۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی سالانه از ایران وارد می کند. این عدد معادل یک چهارم از مصرف گاز عراق است. واردات گاز عراق از ایران که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است از طریق دو خط لوله انتقال گاز از ایران به بغداد و بصره انجام می شود.  مهم ترین و اصلی ترین مورد مصرف گاز طبیعی مربوط به تامین برق عراق می باشد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.