۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۱۹۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

با شیوع بیماری کرونا مشکلات اقتصادی به یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ها تبدیل شده است. دولت‌ها که در پی این بیماری با کسری بودجه روبرو شده‌اند به دنبال راهی برای حل این مشکل هستند. افزایش مالیات‌ها و به ویژه مالیات بر ثروت، راهکاری است که ریشی سوناک، وزیر خزانه داری بریتانیا برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است.

مسیر اقتصاد/ با توجه به شیوع بیماری کرونا و بیشترین کاهش GDP بریتانیا از سال ۱۹۷۹، پیش بینی می شود که این کشور امسال با کسری بودجه ۳۵۰ میلیارد پوندی رو برو شود. در این شرایط گمانه زنی هایی برای افزایش مالیات شنیده می شود، اگرچه در طول این بحران نمی توان انتظار چنین اقداماتی را داشت اما پس از بهبود شرایط اقتصادی افزایش مالیات ها برای کاهش بدهی ها و جبران کسری بودجه قابل انتظار است. این اقدام می تواند تعهد انتخاباتی بوریس جانسون برای عدم افزایش مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده را دچار تغییر کند.

با وجود این ریشی سوناک، وزیر خزانه داری بریتانیا موارد زیر را برای جبران کسری بودجه در نظر دارد:

افزایش مالیات بر ارزش افزوده

سوناک برای کمک به بخش های آسیب دیده از این بحران، با هدف افزایش مصرف در بخش هایی مانند گردشگری، مالیات بر ارزش افزوده را به طور موقت از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش داده است. اما مالیات بر ارزش افزوده یکی از بزرگترین منابع درآمدی برای دولت است که در سال ۱۹-۲۰۱۸، ۱۳۲ میلیارد پوند درآمد به همراه داشته است. یک افزایش کوچک در نرخ این مالیات می تواند تاثیر زیادی بر درآمدهای مالیاتی بریتانیا بگذارد.

وزیر امور خارجه دیوید گوک بیان کرده است: برای افزایش ۴۰ میلیارد پوندی مالیات ها، باید نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۶ درصد افزایش یابد.

اما اتحادیه های کارگری مخالف افزایش مالیات بر ارزش افزوده هستند آن ها بیان می کنند که این افزایش بیشتر باعث صدمه به افراد کم درآمد می شود تا افراد با درآمد بالا!

مالیات بر فروش آنلاین

مالیات بر فروش آنلاین نیز گزینه ای است که طبق گزارش ها در نظر گرفته شده است. هدف از این مالیات زنده نگه داشتن خیابان ها و رونق بازارهای انگلیس است.

مدارک خزانه داری نشان می دهد که مالیات فروش آنلاین منبع درآمد پایدار و معناداری برای دولت فراهم می کند.

اما منتقدان با بیان اینکه این مالیات باعث تنبیه نوآوری و کاهش سرعت تغییر رفتار مصرف کننده می شود با این مالیات مخالفت کرده اند.

افزایش مالیات بر درآمد

نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که بریتانیایی ها برای کمک به هزینه های بحران کرونا مایل به پرداخت مالیات بر درآمد بیشتری هستند. مطالعه‌ای توسط یک صندوق سرمایه‌گذاری نشان می دهد که ۷۷ درصد مردم حاضر به پرداخت مالیات بر درآمد بیشتری هستند.

دولت به دنبال افزایش مالیات افراد با هر درآمدی است. افزایش مالیات بر درآمد افراد کم درآمد تهدیدی برای برنامه های جانسون است.

تحلیلگر AJ Bell ، تام سلبی گفت: اگرچه سیاستمداران باید مواظب باشند که افزایش بیش از حد مالیات مانعی برای بهبود شرایط اقتصادی به وجود نیاورد، به نظر می رسد پذیرش عمومی برای افزایش مالیات برای تامین هزینه های ناشی از کرونا وجود دارد. بنابراین افزایش مالیات یک «شر ضروری» است.

افزایش مالیات بر ثروت

صندوق سرمایه گذاری ای جی بل (AJ Bell ) معتقد است که بهترین روش برای جبران بدهی های ایجاد شده مالیات بر ثروت با نرخ بالا است.

بنابر گزارش ها جانسون قبل از شیوع بیماری کرونا هم قصد افزایش این مالیات را داشته است. اگرچه نمایندگان مجلس و حامیان آن ها با این کار مخالفت کرده اند. اما با وجود این مخالفت ها، بل معتقد است که افزایش مالیات بر ثروت روشی موثر و عادلانه برای افزایش درآمدهای عمومی است.

نسبت ثروت خانوار به درآمد از اوایل دهه ۹۰ میلادی بیش از دو برابر شده است؛ اما میزان درآمد دولت از این ثروت هیچ تغییری نکرده است. مالیات بر ثروت به طور بالقوه شامل مالیات بر خانه های لوکس یا  افزایش مالیات بر ارث می شود.

همچنین طبق گزارش فایننشال تایمز کارگران و اتحادیه های کارگری با افزایش فشار بر دولت خواهان افزایش مالیات بر ثروت برای جبران بحران ناشی از کرونا شده اند. طبق نظرسنجی های اخیر ۶۱ درصد مردم بریتانیا از مالیات بر ثروتِ بیش از ۷۵۰ هزار پوند، البته به جز برای مستمری بازنشستگی و ارزش خانه اصلی افراد، حمایت کرده اند.

کرونا یک فرصت مناسب برای اصلاح مالیات ها به وجود آورده است و این امر می تواند شامل افزایش مالیات ها به ویژه مالیات بر ثروت باشد. زیرا بحران کرونا به شدت باعث افزایش نابرابری در بریتانیا شده است.

افزایش مالیات بر عایدی سرمایه

با توجه به بحران کرونا شنیده شده است که دولت قصد افزایش مالیات بر عایدی سرمایه را دارد، ناتان لانگ تحلیلگر اقتصادی در اینباره بیان کرده است: ما به طور واضح فشار دولت را برای جبران هزینه های انجام شده با افزایش مالیات حس می کنیم.

معافیت های مالیاتی فعلی موجود در بریتانیا می تواند کانون اصلی تغییرات مالیاتی باشد. در حال حاضر فروش خانه اصلی افراد از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است، اما این معافیت در طرح بازنگریِ ساناک می تواند تغییر کند. همچنین سقف ۱۲.۳۰۰ پوندی عایدی معاف از مالیات می تواند برای افزایش درآمدهای دولت، کاهش یابد.

سوناک بیان کرده است که همه این ها طرح های مطرح شده است اما او از هیچ تغییری در مالیات ها تعجب نخواهد کرد.

منابع:

وب سایت Financial Times

وب سایت cityam

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.