۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۱۷۷ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ دسته: مالیات
۰

برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب، به موضوع «الزامات استفاده از سامانه شفاف ساز صورت‌های مالی» پرداخت. این سامانه از زیرساخت هایی است که طرح جامع مالیاتی از آن بهره برداری می‌کند. به عقیده مسئولین سازمان امور مالیاتی، برخی از دستگاه‌ها با این سازمان همکاری لازم را ندارند و داده های مورد نیاز سازمان را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و این مسئله باعث عملیاتی نشدن طرح جامع مالیاتی می‌شود. سازمان امور مالیاتی از دهه ۸۰ مکلف به راه‌اندازی طرح جامع مالیاتی بوده است. به عقیده مسئولین مرکز توسعه الکترونیک وزارت صمت و جامعه حسابداران رسمی، تمامی داده ها هم اکنون قابل استفاده است و این اهمال کاری سازمان است که مانع عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح جامع مالياتی از مهم‌‌ترين طرح های روی زمین مانده سازمان امور مالیاتی است که باعث بروز فرار مالیاتی و عدم حذف ممیز محوری در سازمان شده است. با وجود این سازمان امور مالیاتی از دهه ۸۰ هنوز موفق به اجرای طرح جامع مالیاتی نشده و همین مسئله دلیل اصلی تضعیف فرهنگ مالیاتی بوده‌است.

برای بررسی علل عدم استفاده از سامانه شفاف ساز صورت های مالی (جام) به عنوان یکی از سامانه های مغذی اطلاعاتی طرح جامع مالیاتی، برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب، با حضور محمد جواد هادی سرپرست معاونت مرکز توسعه الکترونیک وزارت صمت و سید محمد علوی رئیس هیئت مدیره جامعه حسابداران رسمی و محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

عزم کافی در سازمان امور مالیاتی برای استفاده از سامانه جام وجود ندارد

هادی سرپرست معاونت مرکز توسعه الکترونیک وزارت صمت با اشاره به اینکه از سال ۹۷ مکاتباتی برای بهره برداری از سامانه شفاف ساز صورت های مالی با سازمان امور مالیاتی ، بانک مرکزی و … شده است و قرار بود در اظهارنامه های سال قبل از این سامانه استفاده شود اما به نظر می‌رسد عزم کافی برای استفاده از سامانه جام در سازمان امور مالیاتی وجود ندارد.

وی افزود دستور راه اندازی سامانه جام ذیل قوانین مبارزه با پول‌شویی از سال ۹۱ ابلاغ شده اما بالاخره در سال ۹۸ عملیاتی و در تیرماه این سال رونمایی شده و آماده بهره‌برداری است. در سامانه جام نسخه کاغذی به داده تبدیل می‌شود و لذا فرایند ثبت اطلاعات توسط شرکت ها و حسابرسی توسط موسسات مربوطه انجام می‌شود.

سازمان امور مالیاتی از تلاش جامعه حسابداران در سامانه جام استفاده نمی‌کند

علوی رئیس هیئت مدیره جامعه حسابداران رسمی با اشاره به اینکه سامانه نظام جامع اطلاعات مالیاتی در برنامه سوم توسعه تصویب شده است به طوری که تاریخ اجرایی این برنامه از سال ۷۹ تا ۸۳ بود گفت: نظارت های مالی در کشور کاغذی است و لذا به دلیل اینکه این روند به صورت کاغذی انجام می شود نظارت ها به درستی صورت نمی گرفت.

او افزود: ما به دنبال شفافیت عملیات مالی هستیم لذا خودمان به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد دادیم تا نظارت های کاغذی جمع‌آوری شود زیرا در این گونه نظارت ها نمی توان به درستی عمل کرد و امکان خطای زیادی وجود دارد.

علوی با اشاره به اینکه باید نظارت کاغذی در کل کشور جمع آوری شود خاطر نشان کرد: مودیان اظهارنامه های مالیاتی را به صورت کاغذی به سازمان امور مالیاتی می‌دادند و لذا در این روش امکان دخل و تصرف وجود دارد. به سازمان امور مالیاتی گفتیم که برای جلوگیری از ایجاد تخلف به صورت سیستمی اطلاعات را دریافت کند.

عدم همکاری و اهمال نهادها علت روی زمین ماندن سامانه جام در طرح جامع مالیاتی

پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: پاشنه آشیل و نقطه ضعف ما در بهره برداری از سامانه جام، عدم هماهنگی و همکاری سازمان‌ها و نهاد‌ها در ارائه اطلاعات است. حال اینکه یا اطلاعاتی دارند و ارائه نمی‌دهند یا اینکه اطلاعات قابل ارائه ندارند و به دلایلی صلاح نمی‌دانند که ارائه نمایند.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه سرنوشت گنگ سامانه جام را موضوعی فرعی عنوان کرد و افزود: آنچه امروز برای سازمان امور مالیاتی کشور اولویت دارد و باید مورد بحث قرار گیرد سامانه جامع امور مالیاتی است، اما آنچه به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد اینکه در بدنه جامعه امور مالیاتی کشور عزم و اراده استوار برای پیگیری این امر وجود ندارد.

وی ادامه داد: چطور می‌توان به فعال بودن و قابل بهره برداری بودن سامانه جامعه مالیاتی اذعان داشت در حالی که نظام بانکی کشور و وزارت مسکن که سامانه املاک کشور را هنوز بارگذاری نکرده و هنوز امکان دسترسی لازم به اطلاعات آن‌ها در موتور جستجو وجود ندارد.

علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: سازمان امور مالیاتی برای حساب و کتاب اشخاص و شرکت‌ها نیازمند یک سری داده‌ها بوده که این اطلاعات در حال حاضر فراهم و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد حال مشکل اینجاست که این اطلاعات هنوز توسط کارشناسان این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد در صورتی که باید توسط سیستم خوانده و پردازش گردد تا امکان خطا و قصور از بین برود.

داده های سامانه جام، مطلوب سازمان امور مالیاتی برای استفاده در طرح جامع مالیاتی نیست

علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با طرح این موضوع که رویکرد سازمان مالیات از سال ۹۴ به سمت مالیات الکترونیک  تغییر یافته به نامناسب بودن اطلاعات برای استفاده در طرح جامع مالیاتی پرداخت و گفت با توجه به ماده ۱۱ آیین نامه پیشگیری از انباشت برای جامعه حسابداران رسمی، سازمان امور مالیاتی یکی از بهره برداران سامانه جام است لذا در این سامانه از اطلاعات حالت کاغذی به حالت الکترونیک و اسکن تبدیل شده است اما داده ای وجود ندارد که قابلیت تبدیل و پردازش را داشته باشد و از سوی دیگر با انباشت از اطلاعات مواجه هستیم.

در قانون مالیات‌های مستقیم سال ۹۴ رویکرد سازمان به مودی محور تغییر کرد و اکنون شاخص های موتور ریسک استخراج شده است و لذا در اظهارنامه های سال ۹۸ که تا شهریور ماه ۹۹ مهلت تسلیم دارند، بر اساس شاخص های موتور ریسک حسابرسی خواهیم کرد. اظهارنامه های سال ۹۸ توسط مؤدیان در سامانه قرار می گیرد و لذا بر اساس شاخص ها پرونده مؤدیان را استخراج می کنیم.

بر این اساس با توجه به ادعای فراهم بودن داده ها توسط جامعه حسابداران رسمی و سامانه جام؛ علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت که شهریور ماه امسال از سامانه جام در طرح جامع مالیاتی بهره برداری خواهد شد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.