۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۴۲۲ ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از شیوع بحران کرونا بسیاری از کشورهای تولید و صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان اقدام به ایجاد محدودیت در صادرات محصولات خود به دیگر کشورها می کنند. در این راستا اخیرا اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به منظور تامین امنیت غذایی کشورهای عضو این اتحادیه، اقدام به ممنوعیت صادرات محصولات اساسی نظیر غلات و دانه‌های روغنی به سایر کشورها کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با شیوع ویروس کرونا در جهان بسیاری از کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده محصولات کشاورزی بدون توجه به نیاز غذایی کشورهای واردکننده اقدام به ایجاد محدودیت در صادرات محصولات خود کردند. اکثر کشورها به بهانه تامین نیاز بازارهای داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت های داخلی اقدام به اجرای چنین تصمیماتی می کنند.

اخیرا دولت اوکراین به منظور جلوگیری از کاهش ذخایر استراتژیک مواد غذایی در این کشور اقدام به ایجاد محدودیت در صادرات غلات و دانه های روغنی کرد. این در حالی است که اوکراین همواره درآمد قابل توجهی از صادرات این محصولات به دست می آورد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در آخرین مصوبه خود برای تامین نیازهای غذایی پس از شیوع ویروس کرونا تصمیم به ممنوعیت صادرات انواع محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر کرده است. این تصمیم اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از ۱۰ روز از زمان تصویب به مرحله اجرا درآمده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادرات محصولات اساسی را تا ۲ ماه ممنوع کرد

بر اساس اطلاعیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای عضو این اتحادیه مجوز صادرات محصولاتی نظیر برنج، گندم، ذرت، آرد، دانه های روغنی، روغن های نباتی، پیاز و سیر را تا دو ماه آینده به دیگر کشورها نخواهند داشت.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا EAEU متشکل از کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است که از سال ۲۰۱۵ با هدف ایجاد فضای واحد اقتصادی در بین کشورهای عضو ایجاد شده است. اقتصاد این منطقه متاثر از میزان استخراج نفت، تولید گاز و انرژی برق است.

کشورهای عضو این اتحادیه با مساحت ۲۰ میلیون کیلومتر مربعی دارای زمین های حاصل خیز برای کشت محصولات کشاورزی است. به همین منظور اکثر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی اقدام به صادرات محصولات مازاد خود می کنند.

تامین امنیت غذایی، اولویت اصلی روسیه در شرایط بحران کرونا

روسیه و قزاقستان سهم بزرگی از بازار غلات و دانه های روغنی در جهان دارند و ممنوعیت صادرات محصولات این کشورها باعث افزایش قیمت های جهانی خواهد شد. در حال حاضر تنها روسیه به منظور تداوم صادرات غلات به سایر کشورها سهمیه ۷ میلیون تنی درنظر گرفته است.

از سویی دیگر طبق اعلام وزارت کشاورزی روسیه، طی هفته های آینده حدود ۱.۵ میلیون تن غلات در بازارهای داخلی این کشور توزیع خواهد شد. طبق اعلام این وزارتخانه چنانچه توزیع این محصولات باعث تثبیت قیمت مواد غذایی در این کشور شود، دولت نسبت به تغییر سیاست محدودیت در صاردات اقدام خواهد کرد.

دیمیتری پاتروشف وزیر کشاورزی روسیه در خصوص اقدام جدید دولت روسیه اعلام کرد: تامین امنیت غذایی مسئله اصلی برای روسیه در شرایط کنونی است و دولت برای اطمینان از افزایش ذخایر داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت محصولاتی نظیر نان، گوشت و لبنیات اقدام به اجرای این تصمیم می کند.

لزوم تولید محصولات اساسی در کشور برای جلوگیری از وابستگی به واردات در شرایط بحران

ایران یکی از کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نظیر روسیه و قزاقستان است. به عنوان مثال طی سال های اخیر دولت به منظور تامین گندم مورد نیاز کشور اقدام به واردات این محصول از دو کشور روسیه و قزاقستان می کند.

بررسی اظهار نظر مقامات وزارت صمت نشان می دهد طی ماه های آینده نیز محموله های گندم از کشور روسیه به ایران تحویل داده خواهد شد. این در حالی است که با ایجاد محدودیت در صادرات گندم کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تامین این محصول برای کشور دچار مشکلاتی خواهد شد.

با توجه به تجربه حاصل از شرایط کنونی و نیز تحریم های آمریکا، تولید محصولات اساسی در داخل کشور بهترین روش برای تامین این محصولات است. به همین منظور دولت باید در سال جهش تولید اقدامات جدی برای افزایش تولید محصولات اساسی نظیر گندم، نهاده های دامی و دانه های روغنی انجام دهد.

منابع:

وزارت کشاورزی روسیه

لینک اول

لینک دوم

ای پی کا اینفرم

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.