۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۰۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۱

با فراگیرشدن استفاده از پتروپالایشگاه‌ها برای تولید توأمان سوخت و محصولات پتروشیمی، بسیاری از شرکت‌های مهندسی و مشاور در حوزه صنعت پالایش و پتروشیمی به توسعه فناوری های جدید در طراحی فرآیندهای پتروپالایشگاهی اقدام کرده‌اند. معرفی و توسعه واحدهای FCC با شدت بالا، فناوری کراکینگ بخار، فرآیند هیدروکراکینگ بستر دوغابی و فناوری flash pot از جمله فناوری‌های جدیدی است که در برخی پتروپالایشگاه‌های سنگاپور، چین و عربستان مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد همانگونه که در گزارش قبل اشاره شد نیاز به محصولات پتروشیمی در کنار فرآورده‌های سوختی سبب سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه احداث واحدهای پتروپالایشگاهی در بسیاری از کشورها شده است. همین موضوع سبب شده است که بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه طراحی فرآیندهای شیمیایی، به دنبال یافتن روش‌های توسعه فناوری های جدیدی برای بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌ها در فرآیندهای پتروپالایشگاه هایی باشند.

امروزه بسیاری از مجتمع‌های پتروپالایشگاهی از ترکیب فرآیندهای جداگانه پالایش و پتروشیمی استفاده می‌کنند. اگرچه این طراحی نیز به افزایش سودآوری مجتمع‌ها کمک می‌کند، اما به معنای واقعی کلمه یک مجتمع پتروپالایشگاهی نیست.

توسعه فناوری های جدید در طراحی فرآیندهای پتروپالایشگاه

این در حالی است که شرکت‌های طراحی و مهندسی، بطور فزاینده‌ای به دنبال توسعه فرآیندهای جدید برای تبدیل مستقیم نفت خام به مواد شیمیایی هستند. این فرآیندهای مهندسی شامل یک نقشه راه فناوری جدید به کمک کاتالیست‌های مختلف و همچنین تغییر فرآیندهای موجود برای بهینه‌سازی تبدیل نفت خام به مواد پتروشیمی است. برخی از این فرآیندها شامل واحدهای FCC پتروشیمی و فرآیند هیدروکراکینگ بستر دوغابی [۱] است.

در مجتمع پتروپالایشگاهی سنگاپور از فناوری جدیدی استفاده می‌شود که در آن به جای نفتا، به طور مستقیم از نفت خام در واحدهای کراکر بخار استفاده می‌شود. چالش اصلی استفاده از نفت خام در واحدهای کراکر این است که بخش سنگین نفت خام سبب ایجاد کُک می‌شود و باعث گرفتگی در واحد و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری می‌شود. برای فائق آمدن بر این مشکل می‌توان از فناوری flash pot که در پتروپالایشگاه سنگاپور توسعه یافته است، استفاده کرد. [۲]

کاهش نفت کوره در پتروپالایشگاه‌ها به کمک توسعه فناوری‌های جدید

یکی دیگر از شرکت‌های فعال در طراحی فرآیندهای پتروپالایشگاهی، شرکت شورون لوموس است. سال گذشته کشور عربستان در راستای توسعه و بهینه‌سازی فرآیندهای پتروپالایشگاهی واحدهای خود، یک توافقنامه توسعه مشترک با شرکت مک درموت و شورون لوموس امضا کرد. این ۲ شرکت قرار است در زمینه فناوری‌های جدید کراکینگ بخار، هیدروکراکینگ و تبدیل نفت سنگین باقی‌مانده (عمدتاً شامل نفت کوره) به فرآورده های نفتی سبک‌تر با شرکت آرامکو عربستان همکاری کنند.

چندی پیش نیز شرکت آرامکو طی توافقنامه‌ای با شرکت‌های Axens و TechnipFMC، در پی افزودن واحدهای FCC با شدت بالا (دما و زمان اقامت بالا) به فرآیندهای مجتمع پتروپالایشگاهی خود بوده است.

بررسی روند توسعه مجتمع‌های پتروپالایشگاهی در کشورهایی مانند چین و عربستان نشان می‌دهد مجتمع‌های پتروپالایشگاهی در آینده‌ای نه چندان دور سبب از بین بردن فاصله تاریخی بخش پالایش و پتروشیمی خواهد شد.

به گفته دی براون، مدیر عامل شرکت شورون لوموس، شرکت‌های پالایشی در حال ورود به نسل بعدی پالایشگاه‌های نفت خام هستند. افزایش حاشیه سود و یکپارچه‌سازی فرآیندهای پالایشی و پتروشیمی مشخصه اصلی این پتروپالایشگاه‌ها است و در واقع هیچ مرزی بین سایت‌های پالایشگاه و پتروشیمی یک مجتمع پتروپالایشگاهی دیده نخواهد شد.

پینوشت:

[۱] فرآیند هیدروکراکینگ بستر دوغابی با استفاده از کاتالیست‌های یک‌بار مصرف، نفت خام سنگین باقی‌مانده را فرآوری می‌کند. هدف اصلی این امر، کاهش هزینه ساخت کاتالیست از طریق استفاده از کاتالیست‌های به دست آمده از کاتالیست‌های مستعمل است. این تکنولوژی بازدهی مایع قابل توجهی (۱۱۵ درصد حجمی) دارد، محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‌کند و برای فرآورش خوراک‌هایی با محتوی گوگرد و فلز بالا انعطاف‌پذیر است.

[۲] برای آشنایی با فناوری flash pot به آدرس plink.ir/szA9l مراجعه نمایید.

منبع: موسسه plink.ir/r8xB3 ،C&En

طراحی سایت

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. میدونستید الفین فیروزآباد که به عسلویه منتقل شده مالکش قرارگاه خاتمه سهامش هم در بورس بنام پتروشیمی های فسا داراب جهرم هست و کمتر از ۲۰۰% بازدهی داشتن که خیلی کمتر از پتروشیمی ممسنی است که ۹۰۰% بازدهی داشته پتروشیمی های فسا داراب جهرم هم مالکش قرارگاه خاتمه بجنبید بخرید تا مثل ممسنی نشده اولویت اول ساخت پتروشیمی فقط همین الفین هاست چه بهتر که مالکش هم خوشنام باشد همه جا شایعست میگن اگه ساخته بشن سودشون بالای هزار تومنه و قیمتشون بالای ده هزار تومن می شود الان زیر ۳۰۰ تومن میشه هر تعداد پتروشیمی های فسا داراب جهرم خرید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.