۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۹۸۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفته است که در راستای افزایش حجم معاملات غیردلاری، روسیه و اتحادیه اروپا در حال انجام مذاکراتی جهت ایجاد سازوکار معاملات با یورو و روبل هستند. روسیه در چند سال اخیر اقدامات جدی برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا در پیش گرفته است. هدف روسیه افزایش پایداری سیستم مالی خود در برابر ریسک تحریم‌‌ها است که اکنون طبق گفته مسئولین بانک مرکزی این کشور، به موفقیت هایی دست یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر چیزوف نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفته است با افزایش حجم معاملات غیردلاری روسیه و اتحادیه اروپا در حال بحث و گفتگو در مورد راهکارهای افزایش حجم تسویه های خود به یورو و روبل هستند.

مذاکرات روسیه و اتحادیه اروپا برای افزایش معاملات غیردلاری

نماینده دائم اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفته است مذاکرات در مورد تغییر و تحولات در حالی صورت می گیرد که دلار آمریکا به عنوان سلاح قدرتمندی برای ایالات متحده ایفای نقش می کند.

به گفته چیزوف تحریم ها ابزاری دیگر برای آمریکا است که از طریق آن شرکت های خارجی وابسته به بازار آمریکا را مجبور کنند که جلوی معاملات با شرکت ها و همچنین کل کشورهایی که مورد هدف آمریکا هستند را متوقف کند؛ در همین راستا در حال انجام مذاکراتی برای شکل دهی سازوکارهایی جهت انجام تسویه های خود به روبل و یورو هستیم.

افزایش حجم معاملات غیردلاری راهکار روسیه برای پایداری سیستم مالی

روسیه در چندین سال اخیر اقدامات عملی به منظور حذف دلار از اقتصاد خود را در پیش گرفته است. به نحوی در طی یکسال سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی خود را ۲۴ درصد کاهش داده است. این کشور همچنین حجم معاملات غیردلاری خود را به شکل قابل توجهی کاهش داده است و در معاملات با کشورهای متعددی از ارزهای ملی استفاده می کند.

الکساندر موروزوف رئیس دپارتمان تحقیقات و پیش بینی بانک مرکزی روسیه گفته است که روسیه آماده است که وابستگی خود به تأمین مالی اعتبارات خارجی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد که این کاهش وابستگی می تواند با ایجاد تنوع به کاهش ریسک های مختلف از قبیل ریسک ناشی از تحریم‌های آمریکا کمک کند.

موروزوف گفته است که در زمنیه کاهش وابستگی به دلار، روسیه پیشرفت چشمگیری داشته است و اکنون اگر وضعیت فعلی را با وضعیت ۱۰ سال پیش مقایسه کنیم، می توان گفت که هر اتفاقی بیافتد، مطمئناً سیستم مالی روسیه بسیار پایدارتر است.

منبع: راشاتودی

لینک ۱: plink.ir/lYvhm

لینک ۲: plink.ir/nQPfN

انتهای متناقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.