۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۹۲۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

دولت و مجلس یونان در تلاش برای تشویق خانواده‌های جوان برای فرزندآوری، به تازگی قانونی را به تصویب رسانده‌اند که بر اساس آن به والدین هر نوزاد تازه متولد شده، ۲ هزار یورو پاداش فرزندآوری پرداخت می‌شود. روند افزایش جمعیت یونان از سال ۲۰۱۱ میلادی متوقف شده و این کشور علاوه بر افزایش میانگین سنی و پیری جمعیت، با معضل کاهش جمعیت نیز روبه روست.

به گزارش مسیر اقتصاد یونان از جمله کشورهایی است که در طول سال‌های اخیر با مشکلات ناشی از پیری جمعیت و کاهش نیروی کار جوان مواجه شده است؛ به طوریکه بر اساس آمارها از سال ۲۰۱۱ میلادی تا به حال، جمعیت این کشور در حال کاهش است. تداوم روند کنونی که ناشی از کاهش زاد و ولد در یونان است، آینده‌ای نامطمئن را پیش روی این کشور قرار داده و مقامات این کشور قصد دارند با سیاست‌های تشویقی از جمله اعطای پاداش فرزندآوری به خانواده‌ها، نرخ زاد و ولد را افزایش دهند.

پاداش فرزندآوری ۲ هزار یورویی دولت یونان به ازای تولد هر فرزند

در همین راستا دولت و مجلس یونان در تلاش برای تشویق خانواده‌های جوان برای فرزندآوری، به تازگی قانونی را به تصویب رسانده اند که بر اساس آن به والدین هر نوزاد تازه متولد شده ۲ هزار یورو پاداش فرزندآوری پرداخت می‌شود. این موضوع یکی از وعده‌های کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان بود که به تازگی محقق شده است.

این رقم در دو نوبت به خانواده‌ها پرداخت می‌شود و به نوزادانی تعلق می‌گیرد که از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، یعنی حدود یک ماه و نیم قبل، در یونان به‌ دنیا آمده‌‌اند و هدف آن افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور است. اما نکته قابل توجه اینکه این پاداش فرزندآوری تنها به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که در مجموع درآمد سالانه آن‌ها کمتر از ۴۰ هزار یورو باشد.

هزینه ۱۲۳ میلیون یورویی دولت یونان برای پرداخت پاداش فرزندآوری

بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتظار می‌رود پرداخت پاداش فرزندآوری ۲ هزار یورویی، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲۳ میلیون یورو برای دولت یونان هزینه درپی داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود این رقم در سال‌های بعد به بیش از ۱۷۰ میلیون یورو در سال افزایش یابد.

مقامات دولت یونان معتقدند وضع این قانون موجب می‌شود خانواده‌ها انگیزه بیشتری برای فرزندآوری داشته باشند.

بحران عمیق پیری و کاهش جمعیت در یونان

روند افزایش جمعیت یونان از سال ۲۰۱۱ میلادی متوقف شده و این کشور علاوه بر افزایش میانگین سنی و پیری جمعیت، با معضل کاهش جمعیت نیز روبه روست.

پیش‌ بینی می‌شود اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند جمعیت ۱۰.۷ میلیونی یونان در سه دهه آینده به کمتر از ۸ میلیون نفر کاهش پیدا کند و تنها راه مقابله با آن افزایش میزان فرزندآوری است.

همچنین انتظار می‌رود در سال ۲۰۵۰ بیش از ۳۶ درصد جمعیت یونان بیش از ۶۵ سال سن داشته باشند. این درحالیست که در دهه ۱۹۷۰ تنها ۶ درصد از جمعیت این کشور بیش از ۶۵ سال سن داشت و اکنون نیز این نسبت بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

کاهش نرخ باروری، افزایش سن فرزندآوری و افزایش مهاجرت در یونان

نرخ باروری زنان یونانی در سال ۲۰۰۴ به ۱.۳۱ رسیده بود که کمترین میزان آن در طول تاریخ این کشور بود. در ادامه تا سال ۲۰۰۹ نرخ باروری در این کشور تا حدود ۱.۵ افزایش یافت. اما از آن زمان تا به حال بار دیگر نرخ باروری کاهش یافته و به حدود ۱.۳۵ رسیده است؛ که به مراتب پایین تر از میزان استاندارد آن است.

علاوه بر این سن زنان در زمان اولین فرزندآوری نیز در یونان از ۲۸.۸ سال در ۲۰۰۸، به بیش از ۳۰.۳ سال در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

افزایش مهاجرت مردم یونان به دیگر کشورها نیز یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش جمعیت این کشور است. بر اساس آمار بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۵۰۰ هزار نفر از یونان مهاجرت کرده‌اند که علاوه بر تعداد جمعیت، روی نرخ زاد و ولد در این کشور نیز تاثیر گذاشته است.

به نظر می‌رسد بحران عمیق مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۸، که اثرات اقتصادی آن در یونان تا ۲۰۱۸ نیز تداوم داشت، یکی از دلایل اصلی کاهش تمایل جوانان به فرزندآوری و همچنین افزایش گسترده مهاجرت از این کشور بوده است.

فراهم کردن امکانات نگهداری از فرزندان اولویت بعدی دولت یونان

پس از تصویب پاداش فرزندآوری اولویت بعدی دولت یونان برای تشویق خانواده‌ها به افزایش جمعیت، افزایش امکانات اولیه برای نوزادان است. به‌عنوان مثال تنها ۱۳ درصد کودکان شش ماه تا دو سال در یونان به مهدکودک دسترسی دارند که این رقم نصف دیگر نقاط اروپا است؛ و دولت یونان قصد دارد این روند را بهبود دهد.

دومنا میخایلیدو، معاون وزیر کار و امور اجتماعی یونان در این خصوص گفت: ما به انتخاب هر زن برای ماندن در خانه تا زمانیکه می‌خواهد فرزندان خود را بزرگ کند، احترام می‌گذاریم اما در عین حال می‌خواهیم مطمئن شویم هر مادری که می‌خواهد به بازار کار برگردد در مقایسه با مردان دچار ضرر و زیان نشود.

منابع:

گریک ریپورتر plink.ir/QLeQG

یورونیوز plink.ir/1EGVi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.