۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۸۵۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ وضعیت صنعت هسته‌ای جهان، میزان تولید برق هسته‌ای در کشورهای دنیا، در انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۳۷۰ گیگاوات رسید که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. درحال حاضر بیش از ۴۱۷ نیروگاه هسته‌ای فعال در جهان مشغول تولید برق هستند که در این میان کشور آمریکا با ۹۷ نیروگاه، بیشترین سهم را دارد. همچنین بیش از ۴۶ نیروگاه هسته‌ای در سراسر کشورهای جهان درحال احداث است که اغلب آن‌ها مربوط به کشور چین است.

به گزارش مسیر اقتصاد گزارش وضعیت صنعت هسته‌ای در سال ۲۰۱۹، که در اواخر سال گذشته میلادی منتشر شد، نشان از آن دارد که اقبال کشورهای جهان به انرژی هسته‌ای همچنان ادامه دارد و در این سال میزان تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای به بیشترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است.

ثبت رکورد جدید تولید برق هسته‌ای در جهان با ۳۷۰ گیگاوات در سال ۲۰۱۸

بر این اساس در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان تولید برق هسته‌ای در جهان با بیش از ۲.۴ درصد افزایش، به بیش از ۳۷۰ گیگاوات رسید که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۰۶ میلادی ظرفیت تولید برق هسته‌ای به ۳۶۸ گیگاوات رسیده بود که بیشترین میزان تا پیش از سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب میشد.

درحال حاضر به طور متوسط کشورهای جهان بیش از ۱۰.۱ درصد از کل برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌کنند. با وجود اقبال مجدد کشورهای جهان در سال‌های اخیر به نیروگاه‌های هسته‌ای، افزایش قابل توجه میزان تولید برق از روش‌های دیگر همچون انرژی‌های خورشیدی و بادی، موجب شده است سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق جهان در طول دو دهه اخیر روندی نزولی داشته باشد.

آمریکا پیشتاز استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق

بر اساس این گزارش درحال حاضر بیش از ۴۱۷ نیروگاه هسته‌ای فعال در جهان مشغول فعالیت هستند که در این میان کشور آمریکا با ۹۷ نیروگاه، بیشترین سهم را دارد. در این کشور بیش از ۱۹.۳ درصد از کل تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌شود.

پس از آمریکا کشورهای فرانسه با ۵۸، چین با ۴۷، روسیه با ۳۶ و کره‌جنوبی با ۲۳ نیروگاه هسته‌ای فعال در رتبه‌های بعدی استفاده از انرژی هسته‌ای قرار دارند.

در شکل زیر ۱۰ کشور با بیشترین تعداد نیروگاه هسته‌ای فعال نشان داده شده است.

چین پیشتاز در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید

در سال ۲۰۱۸ میلادی بخش اصلی افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای جهان به کشور چین اختصاص داشت. در این سال عملیات ساخت ۹ نیروگاه هسته‌ای جدید در جهان به پایان رسید و این نیروگاه‌ها به مرحله بهره برداری رسیدند؛ و از این میزان ۷ مورد سهم کشور چین و ۲ مورد نیز سهم کشور روسیه بود.

بر اساس این گزارش درحال حاضر بیش از ۴۶ نیروگاه هسته‌ای در سراسر کشورهای جهان درحال احداث است که انتظار می‌رود در طول سال‌های آتی به چرخه تولید وارد شوند.

اقبال مجدد کشورهای جهان به استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای

از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی و درپی حوادثی که در نیروگاه‌های هسته‌ای کشورهایی همچون ژاپن و اوکراین رخ داد، اقبال کشورها به استفاده از ظرفیت انرژی هسته‌ای در تولید برق کاهش یافت. اما در سال‌های اخیر و در راستای تلاش کشورها برای حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، برق هسته‌ای نیز بار دیگر مورد اقبال کشورها قرار گرفته است.

به طور خاص در کشورهای ژاپن و اوکراین که بیشترین آسیب را از مخاطرات نیروگاه‌های هسته‌ای دیده‌اند، اکنون بیش از ۱۵ نیروگاه هسته‌ای در شبکه تولید برق فعال هستند. علاوه بر این برخی کشورها همچون فرانسه استفاده از انرژی هسته‌ای را همواره در دستورکار داشته‌اند؛ به طوریکه درحال حاضر بیش از ۷۱ درصد از کل تولید برق این کشور از نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌شود.

تولید برق هسته‌ای بهترین راهکار برای مقابله با تغییرات اقلیمی

در طول سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین دغدغه کشورهای جهان در زمینه تولید برق و تأمین انرژی، مقابله با مخاطرات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بوده است.

در چنین شرایطی استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای به دلیل تأمین همزمان پایداری، قیمت مناسب و در عین حال آلودگی ناچیز در مقایسه با دیگر گزینه‌های تأمین انرژی از شرایط بهتری برخوردار است.

منبع: گزارش سال ۲۰۱۹ وضعیت صنعت هسته‌ای جهان plink.ir/yHzdj

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.