۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۵۸۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت چین در ادامه برنامه‌های خود برای مدیریت تامین سویا قصد دارد با حمایت از تولید داخلی و متنوع سازی مبادی واردات، اقدام به کاهش وابستگی به واردات این محصول از آمریکا کند. برنامه‌های حمایتی دولت چین برای تامین این محصول اساسی پس از آغاز جنگ تجاری با آمریکا شروع شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میزان تولید سویا در چین حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد دانه سویا یکی از محصولات پراهمیت در صنایع غذایی چین به شمار می رود. پرجمعیت ترین کشور جهان تا پیش از آغاز جنگ تجاری به منظور تامین سویای مورد نیاز خود اقدام به واردات این محصول از آمریکا می کرد.

به صورت کلی چین سالانه  حدود ۷۱ میلیون تن سویا مصرف می کند که این موضوع نشان از جایگاه ویژه این محصول در چین دارد. البته کشاورزان چینی تا قبل از شروع جنگ تجاری سهم کوچکی در تامین سویای مورد نیاز این کشور داشتند.

چینی ها پس از شروع جنگ تجاری تعرفه واردات سویا از آمریکا افزایش دادند تا بازرگانان چینی جهت تامین این محصول سراغ کشورهایی نظیر برزیل و اوکراین بروند. اخیرا با پافشاری دولت آمریکا جهت صادرات مجدد سویا به چین، روند تجارت این محصول نسبت به ماه های گذشته بهبود یافته است و چینی ها سویای بیشتری از آمریکا خریداری کردند.

متنوع سازی مبادی واردات و افزایش تولید دو راهبرد چین برای مدیریت تامین سویا

بررسی روند تامین سویا در چین طی ماه های گذشته نشان می دهد دولت برای تامین روغن نباتی و خوراک طیور مورد نیاز این کشور اقدامات مختلفی از جمله تنوع مبادی وارداتی و حمایت از تولید سویا و سایر محصولات جایگزین در کشور خود داشته است.

به صورت آشکار اقدامات دولت چین در جهت کاهش وابستگی به آمریکا صورت می گیرد و در حال حاضر وضعیت تامین سویا در چین نسبت به ماه های گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است. از سویی دیگر دولت چین برنامه های حمایتی خود برای تامین سویای مورد نیاز این کشور ادامه خواهد داد.

به همین منظور دولت قصد دارد تا همانند سابق با کاهش میزان واردات و متنوع سازی مبادی واردات این محصول از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری به عمل آورد. بر اساس اعلام دولت چین، این اقدامات در جهت بهبود وضعیت تامین امنیت غذایی و کاهش وابستگی به یک کشور خاص انجام خواهد شد.

افزایش ۲۰ درصدی تولید سویا در چین با اجرای برنامه های حمایتی

بر اساس گزارش رسمی دولت چین، اقدامات مختلفی برای افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی نظیر دانه کتان و پنبه دانه برای جایگزینی با سویا صورت گرفته است. دولت سطح زیر کشت این محصولات را برای کاهش واردات دانه های روغنی افزایش داده است.

از سویی دیگر بررسی ها نشان می دهد دولت چین برای افزایش تولید دانه سویا در این کشور اقدام به پرداخت یارانه ۸۰ دلاری به تولیدکنندگان این محصول کرده است. هرچند طی ماه های گذشته روند پرداخت یارانه به کشاورزان با اختلالاتی نیز مواجه شده است اما دولت سعی دارد طی ماه های آینده پرداخت یارانه به کشاورزان را از سرگیرد.

طبق اعلام مقامات دولتی چین در صورتی که برنامه های حمایتی دولت از کشاورزان تا اواخر سال ۲۰۲۰ به درستی اجرا شود، میزان تولید دانه سویا در این کشور به ۱۹ میلیون تن خواهد رسید که ۲۰ درصد بیشتر از شروع جنگ تجاری با آمریکا است. با اجرای این برنامه ها انتظار می رود روند تامین سویا در چین نسبت به سال های گذشته به صورت چشم گیری اصلاح و بهبود یابد.

منابع:

رویترز

سی جی تی ان

نیکی

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.