۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۳۱۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

کاهش و پیری جمعیت در کشورهای جنوب شرق اروپا می‌تواند به شدت موجب توقف رشد اقتصادی این کشورها شود. کاهش ۲۵ درصدی نیروی کار، مانعی بزرگ در مسیر توسعه اقتصادی این منطقه است. میانگین سنی اروپاییان به سرعت در حال افزایش است و افزایش سهم سالمندان، موجب فشار بر بخش‌های مختلف اقتصادی چون نظام سلامت و بازنشستگی خواهد شد. با توجه به اهمیت این مساله، اروپاییان هزینه‌های قابل توجهی را برای مقابله با بحران پیری جمعیت صرف می‌نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول کاهش جمعیت و پیری جمعیت در کشورهای جنوب شرق اروپا می تواند به شدت موجب توقف رشد اقتصادی این کشورها شود. این روند جمعیتی مخرب می تواند موجب شود هرگز اقتصاد این کشورها همچون کشورهای توسعه یافته اروپایی رشد ننماید.

کاهش ۲۵ درصدی نیروی کار کشورهای شرق اروپا

تائو ژانگ، نایب رئیس صندوق بین‌المللی پول، در نشستی که در شهر دوبرونیک برگزار شد، گفت که جمعیت کل منطقه تا سال ۲۰۵۰ در اثر گسترش پیری جمعیت و مهاجرت، ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. با چنین سیر نزولی در جمعیت کل، نیروی کار منطقه نیز تا سال ۲۰۵۰ کاهشی ۲۵ درصدی را تجربه خواهدنمود.

وی پیش بینی نمود که اکثر اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای داوطلبی که سابقا عضو بلوک کمونیستی بودند، با این مشکل مواجه خواهند شد. در سال های اخیر بسیاری از کارگران و کارمندان برای کسب درآمد بیشتر این کشورها را ترک نموده و به کشورهای ثروتمندتری در غرب اروپا کوچ کرده‌اند.

هزینه معادل یک درصد GDP برای مقابله با پیری جمعیت

وی گفت: عرضه کمتر نیروی کار و کارایی کمتر کارگران سالخورده و میانسال، در کنار افزایش فشار بر منابع مالی دولتی نظیر نظام سلامت و نظام بازنشستگی می تواند هزینه ای معادل یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را به آنان تحمیل نماید.

درآمد سرانه مردم منطقه شرق اروپا تا سال ۲۰۵۰ به ۶۰ درصد درآمد غرب اروپا خواهد رسید. درحالیکه هم اکنون درآمد سرانه آن ها ۵۲ درصد درآمد غرب اروپا است. بدون در نظر گرفتن فشارهای جمعیتی فعلی منطقه شرق اروپا می توانست درآمدی معادل ۷۴ درصد غرب اروپا داشته باشد. در سال جاری اکثر اعضای اتحادیه اروپا در مرکز و جنوب شرق این قاره بین ۲.۶ تا ۴.۶ درصد رشد اقتصادی را تجربه خواهند نمود.

کشورهای مرکز، شرق و جنوب شرقی اروپا برای غلبه بر ابعاد منفی جمعیتی که می تواند موجب رکود اقتصادی شود، راهکارهایی چون استخدام کارگران خارجی بیشتر، اجرای مشوق های اقتصادی برای جذب نیروی کار توانمند و استفاده از زنان و سالمندان به عنوان نیروی کار را در پیش گرفته اند.

اتحادیه اروپا جزو پیرترین مناطق جهان

بحران افزایش میانگین سنی جمعیت، در اقصی نقاط جهان در حال بروز و ظهور است؛ با این حال برخی مناطق جهان بیش از سایر نقاط دچار این بحران شده اند. اتحادیه اروپا هم اکنون جزو پیرترین مناطق جهان است. سال ها پیش دوران رونق فرزندآوری (baby boom) در اروپا رخ داده و به زودی متولدین دوره رونق فرزندآوری که جمعیت قابل توجهی دارند، به سن پیری و بازنشستگی می رسند.

افزایش سریع سهم سالمندان در اروپا می تواند فشارهای عظیمی به بخش های اقتصادی مختلف شرق اروپا، چون نظام بازنشستگی و سلامت وارد نماید و در نهایت مانعی برای رشد اقتصادی اروپاییان تلقی شود.

سیاست‌های اروپا برای مقابله با پیری جمعیت

اگرچه بحران پیری جمعیت آینده اقتصادی اروپا را تهدید می نماید، اما دولت های اروپایی اقدامات قابل توجهی را برای مقابله با این بحران انجام داده اند. این اقدامات شامل کمک هزینه های فرزندآوری، معافیت های مالیاتی خانواده های پرجمعیت، وام های کم بهره به خانواده های پرجمعیت، یارانه نگهداری از فرزندان، مرخصی های فرزندآوری برای پدران و مادران و بسیاری موارد دیگر است.

همه اقدامات صورت گرفته، تنها توانسته است سرعت حرکت اروپا به سمت پیری جمعیت را کند نماید. با این حال با توجه به اهمیت مساله جمعیت و تبعات بروز بحران پیری جمعیت در اروپا، کشورهای اروپایی هزینه های زیادی را برای تشویق مردم به فرزندآوری بیشتر صرف می کنند.

منابع:

یورو استات؛ plink.ir/veyMk

رویترز؛ plink.ir/Wa98O

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.