۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۸۷۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوص ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری گفت: در سال‌های اخیر به دلیل سودآوری بالای بنگاه‌داری، ورود شبکه بانکی به این حوزه افزایش پیدا کرد. افزایش میزان بنگاه‌داری، تخصیص بهینه اعتبارات و تسهیلات بانکی را مختل می‌کند و نقدینگی خلق شده به سمت فعالیت‌های نامولد می‌رود و بخش اصلی و حقیقی اقتصاد با کمبود منابع مالی روبرو می‌شود. بنابراین به منظور تخصیص بهینه اعتبارات ضروری است شبکه بانکی از بنگاه‌داری خارج شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به عملکرد نامطلوب شبکه بانکی در سال های اخیر گفت: عمدتا بانک ها در گذشته به دلیل اینکه کار بنگاه‌داری سود داشت به دنبال این کار رفتند و حتی در یک مقطع زمانی دچار مشکل  مالی نیز شدند. اکنون بهترین راهکار شبکه بانکی برای رهایی از مشکلات چند سال اخیر فروش اموالی است که به عنوان دارایی منجمد در اختیار دارند. بانک‌ها باید با فروش اموال مازاد خود روند تسهیلات دهی را تقویت کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه قانون در خصوص فروش اموال مازاد دست بانک ها را باز گذاشته است، تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت الکترونیک و انجام همه امور بانکی در بستر وب نیازی به گسترش شعب فیزیکی نیست. اعتماد مردم به بانک ها باید بیشتر شود؛ چراکه اگر مردم به شبکه بانکی بی اعتماد شوند سرمایه ها سر از بازارهای کاذب در خواهند آورد و در نتیجه نقدینگی سرگردان تورم را بیش از پیش می کند.[۱]

خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری زمینه‌ساز تخصیص بهینه تسهیلات

یکی از برنامه‌های اصلاح نظام بانکی و بهبود عملکرد شبکه بانکی، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری است. با افزایش ورود بانک‌های کشور به بنگاه‌داری و به ویژه سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات، به دلیل سود بالا در این فعالیت‌ها، تخصیص بهینه نقدینگی و اعتبارات خلق شده توسط نظام بانکی مختل شد. و بخش واقعی و مولد کشور با کمبود منابع مالی روبرو شد.

بنابراین به منظور بهبود در عملکرد شبکه بانکی و تخصیص بهینه اعتبارات و حمایت از تولید لازم و ضروری است بانک‌ها، بنگاه داری را رها کنند و از سرمایه گذاری و تخصیص و هدایت اعتبارات به بخش‌های غیر مولد اقتصاد خودداری نمایند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایبنا

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.