۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۴۷۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

ناوگان حمل و نقل دریایی مصرف‌کننده بیش از ۳ درصد از نفت جهان است. مطابق استانداردهای جدید استفاده از نفت کوره، با گوگرد بالاتر از ۰.۵ درصد، در حمل و نقل دریایی بین‌المللی ممنوع شده است. شرکت شل طی ماه‌های اخیر با تامین نفت کوره متناسب با استاندارد جدید و افزایش خرده‌فروشی این محصول، سود ۱ میلیارد دلاری کسب کرده و در حال حاضر یکی از ذی‌نفعان اصلی اجرای این قانون است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق استانداردهای جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) از ابتدای سال ۲۰۲۰ استاندارد میزان گوگرد سوخت بانکرینگ و کشتی‌رانی که در حال حاضر برابر ۳.۵ درصد است، باید به حد ۰.۵ درصد کاهش یابد. افزایش تقاضا نفت کوره با گوگرد کم و ورود شرکت‌های بزرگ به خرده فروشی این محصول، از یک طرف باعث کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌های ساده با ضریب پیچیدگی پایین و از طرف دیگر باعث افزایش حاشیه سود پالایشگاه‌های پیچیده خواهد شد.

افزایش تقاضا نفت کوره متناسب با قانون IMO 2020

به طور متوسط ناوگان حمل و نقل دریایی مصرف‌کننده بیش از ۳ درصد از نفت جهان است. بازار فرآورده نفت کوره در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر مستقیم استاندارد جدید سازمان بین المللی دریایی خواهد بود. این مقررات که با هدف مبارزه با آلودگی بیشتر محیط زیست وضع شده‌اند، استفاده از نفت کوره را، به عنوان سوخت کشتی، با گوگرد بالاتر از ۰.۵ درصد (موسوم به HSFO) ممنوع کرده است.

کاهش استفاده از نفت کوره غیراستاندارد سبب کاهش چشمگیر قیمت آن شده است. این درحالی است که با نزدیکی به موعد اجرایی شدن قانون IMO 2020 تقاضا برای نفت کوره با درصد گوگرد بسیار پایین (VLSFO) افزایش یافته و همین موضوع سبب افزایش قیمت این فرآورده نفتی شده است.

افزایش ۳۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت کوره با گوگرد کم

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرده است که در اواخر ماه اکتبر سال میلادی جاری، قیمت هر بشکه نفت کوره با گوگرد کم در مقایسه با نفت کوره با گوگرد بالا حدودا ۳۰ دلار افزایش قیمت داشته است. این در حالی است در سال ۲۰۱۸ این اختلاف قیمت تنها در حدود ۲ دلار در هر بشکه بوده است.

شرکت شل با در اختیار داشتن پالایشگاه هایی با پیچیدگی بالا توانسته است نفت کوره خود را با استانداردهای جهانی منطبق کرده و در حالی که طبق اعلام IEA حاشیه سود تولید نفت کوره در اروپا به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است، این شرکت از فروش نفت کوره کم گوگرد سود قابل توجهی به دست آورده است.

سود ۱ میلیارد دلاری شرکت شل از خرده فروشی نفت کوره

هرچند شرکت شل بیشتر به خاطر فعالیت‌های بالادستی در میادین نفتی، خطوط انتقال نفت و پالایشگاه ها شناخته شده است اما این شرکت با ورود به بازار خرده فروشی فرآورده های نفتی و تجارت روزانه بیش از ۱۳ میلیون بشکه فرآودره نفتی گوی سبقت را از بسیاری از بازیگران مستقل تجارت فرآورده‌های نفتی مانند شرکت های «ویتول»، «گلنکور» و «ترافیگورا» ربوده است.

شرکت شل با گسترش دامنه فعالیت خرده فروشی خود به بازارهای هیوستون، لندن، دبی، روتردام و سنگاپور  توانسته است خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی تجارت انرژی در جهان معرفی کند.

بزرگترین شرکت نفتی اروپا ضمن اعلام سودآوری بالاتر در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، دلیل این افزایش سود را مشارکت قوی‌تر درتجارت و خرده فروشی نفت کوره و سایر فرآورده‌های نفتی و همچنین اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌های این شرکت برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی مخصوصا نفت کوره اعلام کرده است. به گفته یکی از مدیران شرکت شل، این شرکت با در نظر گرفتن استانداردهای جدید از مدت‌ها پیش با تغییر در مشخصات نفت کوره تولیدی، این سوخت را متناسب با نیاز بازار تغییر داده است.

هرچند این شرکت از اعلام رسمی میزان سود خود امتناع کرده است اما کارشناسان برآورد می‌کنند که این شرکت با سود ۱ میلیارد دلاری، بیشترین سود را از اجرای استاندارد IMO 2020 و خزده فروشی نفت کوره در میان شرکت‌های پالایشی برده است و به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی اجرای این قانون مطرح شده است.

منبع: بلومبرگ plink.ir/KjFlJ

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.