۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۳۱۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۲

قیمت تمام شده هر واحد مسکونی ۸۰ متری در طرح اقدام ملی مسکن که توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه شده، حدود ۲۶۸ میلیون تومان برآورد می‌شود. بر این اساس متقاضیان باید ۱۳۳ میلیون آن را نقدی و مابقی را به‌صورت اقساط ۱۲ ساله پرداخت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با این میزان نقدینگی اولیه، می‌توان در شهر‌های کوچک خانه‌دار شد و دیگر فرد نیازی به قبول شرایط این طرح و ریسک تأخیر تحویل به موقع آن را ندارد.

مسیر اقتصاد/ طرح اقدام ملی مسکن ۸ خرداد ماه سال جاری توسط وزیر راه و شهرسازی به مدیران کل استان‌ها و سازمان ملی زمین و مسکن ابلاغ شد. این طرح جهت تقویت تولید مسکن و افزایش عرضه واحدهای مسکونی ارائه گردیده است.

در این طرح مقرر گشته تعداد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال یعنی تا پایان سال ۱۳۹۹ در کشور ساخته شود.

جزئیات وام و واگذاری زمین در طرح اقدام ملی مسکن

بر اساس جزئیات طرح اقدام ملی، سه نوع واگذاری زمین شامل واگذاری ۹۹ ساله در شهرهای کوچک، زمین طرح‌های مشارکتی به تعداد محدود برای دهک‌های بالاتر و واگذاری بر اساس قیمت بلند مدت و اقساطی زمین (عمده واگذاری زمین به این صورت) دیده شده است.

علاوه بر این، سه نوع وام شامل تسهیلات بافت فرسوده، تسهیلات صندوق مسکن یکم و تسهیلات از منابع داخلی بانک‌های عامل به میزان ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

هزینه ساخت واحد ۸۰ متری در طرح اقدام ملی ۱۶۰ میلیون تومان

در طرح اقدام ملی مسکن متقاضیان باید حداقل ۳۰ درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانکی را در بانک سپرده‌گذاری کنند. حال اگر متقاضی قصد ثبت نام یک واحد ۸۰ متری را داشته باشد برای این واحد مسکونی چه میزان باید هزینه کند؟

با توجه به اظهارات مسئولین وزارت راه و شهرسازی، هزینه متوسط ساخت هر متر مربع از این واحد‌های مسکونی بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان برآورد شده است. بنابراین در صورتی که حداقل مقدار (۲ میلیون تومان) در نظر گرفته شود، هزینه ساخت واحد ۸۰ متری برابر با ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

از آنجا که باید ۳۰ درصد مبلغ ساخت (۱۶۰ میلیون تومان) در بانک سپرده‌گذاری گردد؛ یعنی متقاضی باید ۴۸ میلیون تومان به بانک بدهد و پس از گذشت مدتی از ساخت به آن دوباره بازگردانده شود.

اقساط ماهیانه ۱.۲ تا ۱.۷ میلیون تومانی برای وام طرح اقدام ملی مسکن

حال متقاضی می‌تواند از سه نوع تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کند؛ البته نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نوع تسهیلات است؛ بدین معنا که واحد مسکونی متقاضیان تسهیلات بافت فرسوده، باید در بافت فرسوده باشد و متقاضیان وام صندوق یکم با سپرده‌گذاری ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی می‌توانند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات پس از یکسال دریافت کنند که حجم این متقاضیان چندان بالا نخواهد بود. بنابراین پیوستن به دو نوع وام مذکور در این برهه زمانی، شاید احتمالش کم باشد.

اما برآورد وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نشان می‌دهد متقاضی باید به روش اقساط ساده به ترتیب ۱۰۸ و ۱۴۵ میلیون تومان سود پرداخت کند؛ یعنی به ازای وام ۷۵ میلیون تومان قسط ماهیانه ۱.۲۷۴ میلیون در مجموع ۱۸۳میلیون و به ازای وام ۱۰۰ میلیونی قسط ماهیانه ۱.۶۹۹ میلیون تومان در مجموع ۲۴۵ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد.

قیمت تمام شده هر خانه در طرح اقدام ملی مسکن چقدر است؟

علاوه بر موارد مذکور، باید هزینه زمین و سود سازندگان را نیز محاسبه کرد؛ اما از آنجا که جزئیات قیمت زمین و نحوه بازپرداخت اقساط آن هنوز رسانه‌ای نشده و در محاسبات موجود سازنده دولت فرض شده (عرضه واحد‌ها به قیمت تمام شده)، بنابراین در برآورد حاضر زمین و سود فروش سازندگان صفر در نظر گرفته می‌شود.

در نتیجه بر اساس محاسبات انجام شده، مجموع مبلغی که باید یک فرد با در نظر گرفتن حداقل‌ها (بدون سود سازنده و بدون هزینه زمین) به ازای واحد مسکونی ۸۰ متری در طرح اقدام ملی مسکن پرداخت کند، برابر با ۲۶۸ میلیون تومان خواهد بود که ۱۳۳ میلیون آن نقد و مابقی به صورت قسط ۱۲ ساله است. در واقع فرد باید ۸۵ میلیون تومان به صورت اولیه پول واریز کند، ۴۸ میلیون تومان سپرده‌گذاری نماید (که در پایان به او باز پس داده خواهد شد) و برای بازپرداخت اقساط وام ۷۵ میلیون تومانی، ۱۸۳ میلیون تومان در مجموع پرداخت کند.

این در حالیست که بررسی ها نشان می دهد در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که شهرهای دارای اولویت برای ساخت این خانه‌ها اعلام‌شده، افراد با داشتن این میزان نقدینگی می‌توانند برای خود خانه‌ای تهیه کنند، بدون اینکه درگیر چنین شرایطی شوند.

مضاف بر این، مردم تجربه خوبی در زمینه تحویل به موقع خانه‌ها ندارند و با توجه به سوداگری‌های انجام گرفته‌، امکان تأخیر در واگذاری واحد‌ها و خالی ماندن آن‌ها وجود خواهد داشت. همچنین که فردی با درآمد اندک، چطور می‌تواند هم اجاره خانه‌ای که در آن ساکن است را بپردازد و هم قسط وام طرح اقدام ملی را پرداخت کند؟

انتهای پیام/ راه و ساختمان

  1. اگر فقط وام کم بهره برای مردم در نظر بگیرید خود مردم بلدن خونه بخرن یا بسازند
    با این طرح مسکن ملی فقط مردم رو گرفتار میکنید
    اگر قرار باشه با وام ۱۸ درصد و به قیمت روز خونه بسازید
    قیمت هر واحد حدود هفتصد میلیون میشه
    این چه کاریه همین الان واحدهای مسکن مهرکامل با کابینت و کمد و . . . حدود دویست تا سیصد میلیون خرید و فروش میشه و مردم میتونن برن بخرن اونم با وامه ۴ درصد
    چرا باید چند سال منتظر بمونن و آخرش یک آپارتمان با مکان نا معلوم تحویلشون بشه در صورتیکه با همون قیمت میتونستن هر جا که بخوان خونه بخرن

    ۰۷
  2. والله به این دولت اعتمادی نیست.همین پولمون رو هم بگیرن بازیمون بدن بعد ۱۰ سال پولمون و پس بدن یا بعد گرفتن پول یه لیوان هم اب از روش بخورن چی ؟ این مملکت مگه زمین نداره ؟ چرا باید پول زمین بدیم ؟ زمینش و بدن خودمون میسازیم.

    ۱۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.