۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۷۶۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ دسته: مسکن
۰

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن، تعبیر وزارت راه و شهرسازی از «خود مالکی» در نهضت ملی مسکن را نادرست ارزیابی کرد و افزود: سپردن امر ساخت به متقاضیان مسکن در نهضت ملی توسط وزارت راه و شهرسازی اشتباه است و خود مالکی باید به معنای انتخاب پیمانکار ساخت، توسط خود متقاضیان باشد که منجر به انحصارزدایی در بازار و ساخت مسکن می‌شود.

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن انتقاد به تعبیر وزارت راه وشهرسازی از مفهوم «خود مالکی» گفت: اینکه گفته می‌شود در طرح نهضت ملی مسکن بخشی از مراحل نازک کاری در ساخت به عهده خریدار یا متقاضی مسکن قرار بگیرد، مسبوق به سابقه است و ایده جدیدی نیست. از طرفی تقاضای بازار هم هست؛ چرا که مردم به هر حال مبتنی بر سلایق شخصی خود، نازک کاری را پیش می‌برند و قابل مدیریت توسط آن هاست. البته عمدتا مردم نیز این امور را به افراد دارای صلاحیت واگذار می‌کنند. پس مبتنی بر این مسئله، نازک کاری در ساخت به افراد دارای صلاحیت از طرف خریدار یا مالک واحد مسکونی واگذار می‌شود.

تعبیر وزارت راه و شهرسازی از «خود مالکی» وهن این مفهوم است

وی افزود: اما شیوه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در دوره فعلی در پیش گرفته است، وهن مفهوم خود مالکی است. مسئله خود مالکی به این معنا نیست که خود فرد سازنده واحد مسکونی‌اش باشد و خود فرد مستقیما اقدام به انجام کارهای تخصصی‌ای که در آن‌ها سررشته‌ای ندارد و صاحب صلاحیت نیست، بکند.

این کارشناس مسکن بیان کرد: چیزی که وزارت راه و شهرسازی در حال نمایش آن است، که در واقع خود افراد تخصصی‌ترین کارهای حوزه ساخت مسکن مثل سازه مسکن با فونداسیون و دیگر کارهای تخصصی که در این حوزه احتیاج است که حتما توسط افراد دارای صلاحیت و پیمانکاران ذی‌صلاح انجام شود را انجام می‌دهند، مشخصا در آینده به دلیل متخصص نبودن این افراد باعث تنزل کیفیت سازه فونداسیون و ساخت واحد مسکونی می‌شود که این مسئله بعدها و در حوادث غیر مترقبه‌ای که در آینده ممکن است به وجود بیایند، می‌تواند محل اشکال باشد و صدمات جانی و مالی بسیاری را برای افراد به وجود بیاورد.

خود مالکی به معنای پیمانکاری خود افراد در امر ساخت مسکن نیست

بیضایی ادامه داد: مفهوم خود مالکی این نیست که خود افراد پیمانکار ساخت واحد مسکونی‌شان باشند. خود مالکی بدین معناست که به جای این که دولت کارفرمای ساخت واحدهای مذکور باشد، خود افراد انتخاب کنند که چه کسی واحد مسکونی‌شان را بسازد.

وی در پایان تصریح کرد: این مسئله منجر به انحصارزدایی در بازار و ساخت مسکن می‌شود؛ چرا که به جای این که دولت با یک سری محدود از پیمانکاران وارد قرارداد شود و انبوه سازان و پیمانکارانی که دارای ارتباطات تثبیت شده‌ای با وزارت راه و شهرسازی و دولت هستند، ساخت را بر عهده بگیرند، خود فرد می‌تواند انتخاب کند که چه پیمانکار ذی صلاحی واحد مسکونی‌اش را بسازد. پس این دو مفهوم کاملا با یکدیگر متفاوت است. متاسفانه به دلیل فقدان تخصص و عدم نگاه علمی به مسائل، به ویژه در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، این کار کاملا غیر تخصصی و غیر علمی انجام می‌شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.