۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۱۸۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: مسکن
۰

محمد صالح شکوهی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، ضمن تاکید بر ضرورت رعایت تراکم ۶۰ نفر در هکتار به منظور تحقق افقی سازی مدنظر دولت، گفت: بنابراین برای ساخت ۴ میلیون مسکن، حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین نیاز است، در حالی‌که تاکنون ۴۳ هزار هکتار تامین شده است.

محمد صالح شکوهی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، در گفتگو با مسیر اقتصاد ارزیابی طرح نهضت ملی مسکن را از دو جهت عرضه و تقاضا قابل طرح دانست و ضمن اشاره به وعده تامین ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم، گفت: در طرف تقاضا مهمترین مسئله پاسخگویی به تقاضای بالقوه اقشار کم درآمد است که در نهضت ملی در نظر گرفته نشده است و در طرف عرضه نیز تامین زمین با رویکرد افقی سازی اهمیتی ویژه دارد.

برای ساخت ۴ میلیون مسکن ۲۰۰ هزار هکتار زمین نیاز است

شکوهی ادامه داد: بر اساس گفته مسئولین، تا به حال حدود ۴۰ تا ۴۳ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است. حال اگر فرض کنیم که این ۴ میلیون واحد مسکونی قرار باشد با تراکم ۶۰ نفر در هکتار ساخته شود که مورد نظر رئیس جمهور بوده است، ما در واقع حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین نیاز داریم؛ یعنی چیزی که الان برای تامین آن تلاش زیادی هم شده است، صرفا حدود ۲۰ درصد از انتظاری است که برای تکمیل طرح نهضت ملی مسکن می‌رود.

وی افزود: چنانچه قرار باشد تراکم بیشتری از ۶۰ نفر در هکتار در نظر گرفته شود، رویکرد افقی سازی عملا رعایت نمی‌شود و چنانچه تراکم در این حد استاندارد رعایت شود، به طور حتم دولت و وزارت راه و دیگر نهادهای مرتبط، باید تلاش بیشتری برای اختصاص زمین انجام دهند.

شفافیت نهضت ملی مستلزم تدوین طرح جامع مسکن است

وی افزود: البته به درستی گفته می‌شود که بخشی از این ۴ میلیون واحد مسکونی، مسکن روستایی یا مسکنی است که قرار بر ساخته شدن آن در بافت فرسوده است. ولی ما در این مورد هم چون برنامه جامع مسکن نداریم، نمی‌توانیم بگوییم که این ۴۳ هزار هکتار زمینی که تا به حال مورد تایید شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گرفته، واقعا چه کسری از برنامه‌ای است که دولت در دستور کار خود دارد و آیا اصلا برنامه الان در این جهت توفیق کافی داشته است یا خیر؟ برای اینکه به این سوال به صورت شفاف پاسخ بدهیم، دولت باید یک طرح جامع مسکن تهیه کند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.