۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۶۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ دسته: انرژی
۰

شرکت بریتانیایی-هلندی رویال داچ شل، به عنوان دومین شرکت بزرگ انرژی جهان، یکی از پیشروترین شرکت‌های حوزه انرژی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. اما در عین حال مدیرعامل این شرکت اذعان کرده است کنار گذاشتن نفت و گاز در دهه‌های آتی امری امکان ناپذیر است و این شرکت نیز همچنان به سرمایه‌گذاری گسترده در سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهد. شرکت شل تا سال ۲۰۲۵، سرمایه‌گذاری در بیش از ۳۵ پروژه نفتی و گازی جدید را در دستورکار قرار داده است و بخش نفت و گاز همچنان اصلی‌ترین بخش مدل سرمایه‌گذاری این شرکت محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت بریتانیایی-هلندی «رویال داچ شل»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بخش انرژی جهان محسوب می‌شود که در طول دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در بخش تولید نفت و دیگر سوخت‌های فسیلی انجام داده است.

با وجود این در طول سال‌های اخیر به دلیل افزایش فشارهای خارجی از سوی معترضان به تغییرات اقلیمی و همچنین برخی دولت‌ها، این شرکت بخشی از فعالیت خود را به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داده است.

اما در عین حال بخش نفت و گاز و دیگر سوخت‌های فسیلی همچنان از جذابیت بالایی برای شرکت‌های انرژی برتر جهان برخوردارند و بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری آن‌ها در بخش انرژی را به خود اختصاص داده‌اند.

تداوم سرمایه‌گذاری گسترده «رویال داچ شل» در سوخت‌های فسیلی

در همین راستا بِن وَن بِردِن، مدیرعامل شرکت رویال داچ شل به تازگی در مصاحبه‌ای از اهمیت بخش نفت و دیگر سوخت‌های فسیلی برای شرکت‌های حوزه انرژی سخن گفته است.

وی در این مصاحبه گفته است: بخش نفت و گاز همچنان فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی پیش روی شرکت‌های حوزه انرژی قرار می‌دهد و به همین دلیل با وجود فشارهای زیست محیطی، شرکت شل در طول دهه‌های آتی نیز به سرمایه‌گذاری در توسعه تولید سوخت‌های فسیلی متعهد است.

مدیرعامل رویال داچ شل کنار رفتن از حوزه سرمایه‌گذاری در نفت و گاز را موجب ناترازی غیرقابل مهار در مدل تجاری این شرکت دانسته و عنوان کرده است: بدون سرمایه‌گذاری در این بخش نمی‌توانیم به سوددهی و حفظ سرمایه‌گذاران خود ادامه دهیم.

تداوم سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی باوجود اذعان به ضرورت کاهش آلایندگی

مدیرعامل ۶۱ ساله شرکت رویال داچ شل، در طول سال‌های اخیر بارها بر ضرورت تلاش شرکت‌های حوزه انرژی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تأکید کرده‌است. شرکت رویال داچ شل نیز یکی از پیشروترین شرکت‌های حوزه انرژی در زمینه کاهش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود.

شرکت رویال داچ شل در حال حاضر به عنوان دومین شرکت بزرگ بخش انرژی، ۳ درصد از کل انرژی جهان را تأمین می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۱۷ برنامه‌ای را برای کاهش شدت تولید گازهای گلخانه‌ای خود تا میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ در دستورکار قرار داده است. حرکت به سمت سرمایه‌گذاری گسترده در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در همین راستا در دستورکار شرکت رویال داچ شل قرار گرفته است.

اما در عین حال حتی شرکت شل نیز نمی‌تواند نفت و گاز را به کلی کنار بگذارد؛ به طوریکه در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، میزان انتشار گاز کربن دی اکسید از سوی شرکت رویال داچ شل بیش از ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

جهان به تولید نفت و گاز بیشتر نیاز دارد

در همین راستا مدیرعامل رویال داچ شل ضمن رد ادعای طرفداران قطع تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی گفته است: سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی همچنان اجتناب ناپذیر است؛ چراکه جهان همچنان به آن‌ها نیاز دارد. از این رو ما هیچ گزینه دیگری جز تداوم سرمایه‌گذاری در تولید نفت و گاز بیشتر نداریم.

مقامات شرکت شل پیش از این نیز باوجود ارائه برنامه‌هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی، تأکید کرده‌اند تحقق این هدف دست کم دهه‌ها به طول خواهد انجامید.

شرکت شل تا سال ۲۰۲۵، سرمایه‌گذاری در بیش از ۳۵ پروژه نفتی و گازی جدید را در دستورکار قرار داده است؛ و کارشناسان معتقدند بخش نفت و گاز همچنان اصلی‌ترین بخش مدل سرمایه‌گذاری این شرکت محسوب می‌شود.

منبع: رویترز plink.ir/vV4Un

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.