۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۳۲۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ دسته: پول و بانک
۰

سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ساختار بودجه کشور باید متناسب با جنگ اقتصادی باشد گفت: باید ساختار بودجه را به سمتی ببریم که تحریم‌ها نتوانند اثرگذار شوند و برای این منظور باید فروش فرآورده‌های نفتی را جایگزین فروش نفت نماییم.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد اصلاح ساختار بودجه با هدف قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، در دستورکار دولت و به طور خاص سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است. در این راستا در خرداد ماه برنامه‌ای با عنوان «چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه» از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شد تا در اصلاحیه بودجه سال جاری و همچنین تصویب بودجه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مورد توجه قرار بگیرد.

چارچوب اصلاح ساختاری بودجه بر مبنای ۴ محور «تقویت نهادی بودجه»، «هزینه کرد کارا»، «درآمدزایی پایدار» و «ثبات سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار» طراحی شده و در هریک از این محورها برنامه‌های کوتاه‌مدت (در افق یک ساله و کمتر) و میان‌مدت (در افق حداکثر دو ساله) در نظر گرفته شده است.

کسری بودجه ۱۴۳ هزار میلیارد تومان است

سید احسن علوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری باید دولت از تکیه بر فروش نفت فاصله بگیرد.واقعیت این است که وضعیت فروش نفت با توجه به تحریم های چند ساله اخیر رشدی نداشته است و ما باید حداقل ۵۰۰ هزار بشکه نفت فروش داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای کشور را برطرف کنیم؛ در حالی که این میزان به ۴۰۰ هزار بشکه نمی رسد.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران خاطر نشان کرد: هم اکنون در کشور قریب به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد که باید به طرق مختلف جبران شود. همچنین با توجه به پیشرفت های علمی در آینده نیز طبیعی است که مصرف سوخت فسیلی کم می شود و بنابراین با تکیه بر فروش نفت در آینده در تنگنا قرار خواهیم گرفت.

ساختار بودجه کشور باید متناسب با جنگ اقتصادی تنظیم شود

علوی با تاکید بر اینکه باید ساختار بودجه را به سمتی ببریم که تحریم ها نتوانند اثرگذار شوند افزود: باید فروش فرآورده های نفتی را جایگزین فروش نفت نماییم. ساختار بودجه کشور باید متناسب با جنگ اقتصادی تنظیم شود تا امید به استخراج نفت کاهش یابد .

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هزینه‌های جاری کشور باید پایین بیاید گفت: سیستم دولتی بسیار پرهزینه است که باید کمتر شود و بهره وری در کار بالاتر برود.

وی ادامه داد: اگر حتی ساختار و استخوان بندی بودجه مناسب باشد اما دچار فساد درونی باشیم باز هم نمی توانیم شاهد رشد و پیشرفت در کشور باشیم. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات مبارزه با فساد باهدف جلوگیری از هدررفت منابع کشور است که در این زمینه نهادهای نظارتی وظیفه مهمی برعهده دارند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.