۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۸۰۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

چشم انداز شرکت‌های بزرگ انرژی جهان نشان می‌دهد در طول ۱۰ سال آتی میزان سرمایه‌گذاری در تولید نفت و گاز با ۸۵ درصد افزایش به بیش از هزار میلیارد دلار در سال خواهد رسید؛ که بخشی از آن مربوط به میادین فعلی است و بخشی نیز به میادین جدید اختصاص دارد. میزان سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده شرکت‌های بزرگ انرژی در میادین جدید نفت و گاز، در طول ۱۰ سال آتی در مجموع بیش از ۵ هزار میلیارد دلار خواهد بود. این درحالیست که هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در تولید سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و گاز، برخلاف توافقنامه پاریس محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد با وجود تلاش‌های بسیاری از کشورها برای حرکت به سمت تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین وضع محدودیت‌های متعدد درخصوص تولید سوخت‌های فسیلی در قالب توافقنامه اقلیمی پاریس، همچنان آمارها حکایت از آن دارد که کشورها و شرکت‌های بزرگ انرژی جهان تمایلی به کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی ندارند.

کاهش سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل کاهش قیمت نفت بوده است

بر اساس آمارها میزان سرمایه‌گذاری در استخراج نفت و گاز از سال ۲۰۱۴ تا به حال درحدود یک سوم کاهش یافته است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این کاهش سرمایه‌گذاری بیش از آنکه به جایگزین شدن انرژی‌های تجدیدپذیر و یا پایبندی به توافقنامه پاریس مرتبط باشد، نتیجه طبیعی کاهش قیمت نفت بوده است. در واقع شرکت‌های بزرگ انرژی تنها به دلیل افت قیمت سوخت‌های فسیلی از سرمایه‌گذاری در این بخش کاسته‌اند.

اما اکنون چشم انداز مثبتی پیش روی تقاضای جهانی سوخت‌های فسیلی وجود دارد و از این رو شرکت‌های بزرگ انرژی نیز بار دیگر به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی جدید روی آورده اند.

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد دلاری در میادین جدید نفت و گاز طی دهه آتی

به طور خاص چشم انداز شرکت‌های بزرگ انرژی جهان نشان می‌دهد در طول ۱۰ سال آتی میزان سرمایه‌گذاری در تولید نفت و گاز با ۸۵ درصد افزایش به بیش از هزار میلیارد دلار در سال خواهد رسید؛ بخشی از این سرمایه‌گذاری به میادین کنونی نفت و گاز اختصاص دارد اما بخش عمده آن در میادین جدید نفت و گاز سرمایه‌گذاری خواهد شد.

بر این اساس میزان سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی جدید با رشدی فزاینده به بیش از ۷۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۹ خواهد رسید. در مجموع برآوردها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری برنامه ریزی شده شرکت‌های بزرگ انرژی در میادین جدید نفت و گاز، در طول ۱۰ سال آتی بیش از ۵ هزار میلیارد دلار خواهد بود.

در شکل زیر میزان سرمایه‌گذاری برنامه ریزی شده در میادین جدید نفت و گاز نشان داده شده است.

بر اساس برنامه‌های اعلام شده شرکت‌های بزرگ انرژی، میادین نفتی و گازی شیل در آمریکا، واکا مورتا در آرژانتین، کاشاگان در قزاقستان و یامال در روسیه، سهمی قابل توجه از سرمایه‌گذاری‌ها در تولید سوخت‌های فسیلی در یک دهه آتی خواهند داشت.

اکسون موبیل و شل بزرگترین سرمایه‌گذاران در میادین جدید نفت و گاز

همچنین بر اساس برنامه‌های شرکت‌های بزرگ انرژی در یک دهه آتی، در این مدت شرکت‌های اکسون موبیل و شل با ۱۶۷ و ۱۴۹ میلیارد دلار، بیشتری سهم را از سرمایه‌گذاری در میادین جدید نفت و گاز به خود اختصاص خواهند داد.

در شکل زیر ۱۰ شرکت برتر در زمینه سرمایه‌گذاری در میادین جدید نفت و گاز در یک دهه آتی نشان داده شده اند.

توافقنامه پاریس اهمیتی ندارد

بر اساس توافقنامه اقلیمی پاریس، کشورهای جهان برای تحقق اهداف تعیین شده در زمینه گرمایش زمین، باید سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی را به طور کامل متوقف کنند. از این جهت هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در تولید سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و گاز، برخلاف توافقنامه پاریس محسوب می‌شود.

بنابراین برنامه ریزی شرکت‌های بزرگ بخش انرژی برای سرمایه‌گذاری گسترده در میادین جدید نفت و گاز به وضوح نشان می‌دهد این شرکت‌ها و همچنین کشورهای همکار با آن‌ها که میزبان میادین هستند، هیچ اهمیتی برای توافق پاریس قائل نیستند.

منبع: گلوبال ویتنس yon.ir/Zs1NN

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.