الگوهای حکمرانی اقتصاد دریا (۳)
تاسیس سازمان توسعه و عمران دریا و سواحل، در برنامه پنجم توسعه به تکلیف قانونی تبدیل شد و در سال ۱۳۹۱ اساسنامه آن تدوین گردید اما این سازمان هیچگاه تا ...
الگوهای حکمرانی اقتصاد دریا (۲)
به منظور توسعه سواحل مکران، از سال ۹۸ شورایی در معاونت اول ریاست جمهوری تشکیل شد که پس از یک سال به وزارت راه و شهرسازی منتقل گردید و در سال ۱۴۰۱، مجد ...
الگوهای حکمرانی اقتصاد دریا (۱)
«شورای عالی صنایع دریایی» به عنوان مرتبط ترین شورای موجود در کشور با موضوع «اقتصاد دریا»، پس از گذشت بیش از ۱۵ سال از آغاز فعالیت تاکنون ۱۰ جلسه برگزا ...
اقتصاد دریا و کشتیسازی
بیشترین سهم هزینه ساخت کشتی مربوط به قطعات و تجهیزات وارداتی است که به دلیل جهش نرخ ارز و تحریمهای بانکی و تجاری، تامین مالی کشتیسازی را با مشکل موا ...
اقتصاد دریا و کشتیرانی
ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش و کشتیهای کوچک ۴۵ میلیون تن در سال است. محدودیتها برای ورود به بنادر اصلی طرفهای تجاری که به موج ...
اقتصاد دریا و بنادر
ظرفیت بازرگانی بنادر ایران ۲۷۰ میلیون تن کالا در سال است و توان عملیاتی ایران ۱.۸ میلیون TEU است. فرسودگی تجهیزات تخلیه و بارگیری بنادر یکی از علتهای ...
اقتصاد دریا و آب شیرینکن
ظرفیت ایران در آب شیرینکن حدود ۶۵۰ هزار متر مکعب در روز برای بخش شرب و ۱ تا ۱.۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت است. قیمت تمام شده هر متر مکعب آب شیرین ش ...
اقتصاد دریا و پرورش میگو
هدفگذاری تولید ۱۶۰ هزار تن میگو توسط وزارت جهاد کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ باید به جای ایجاد مزارع جدید که هزینههای بالایی برای ایجاد زیرساخت ایجاد میکند، ...
اقتصاد دریا و پرورش ماهی در قفس
تنها ۱.۳ درصد از کل ظرفیت پرورش ماهی در قفس ایران، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. بر اساس محاسبات، برای پرورش ۱ هزار تن ماهی، بیشتر از ۱۰۰ میلیارد ت ...
اقتصاد دریا و صید
«حفظ ذخایر دریایی» و «کاهش قاچاق ورودی و خروجی» دو دلیل برای اتخاذ سیاست ثبات سطح صید است. با توجه به نرخ بالای بیکاری در شهرهای ساحلی اقدامات ایجابی ...