۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۶۰۲ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: مهدی قربانیان
۰

بررسی سیاست صنعتی و زنجیره‌های تامین آمریکا با فرمان اجرایی جو بایدن در سطح دستیاران امنیت ملی سیاست اقتصادی رئیس جمهور در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. این فرمان برای بررسی زنجیره‌های تامین با معیارهایی از جمله «شناسایی کالاهای حیاتی و ضروری»، «وضعیت زنجیره‌های تامین از نظر نقطه شکست واحد، انحصار در تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان غیردوست و در دسترس بودن جانشین‌ها و منابع جایگزین» و همچنین «شناسایی و اولویت‌بندی کالاها و مواد حیاتی و ضروری متحدین و شرکا» صادر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بایدن ۴۶امین رئیس جمهور آمریکا با دلایلی از جمله: «همه‌گیری کرونا»، «شوک‌های اقلیمی و آب‌و‌هوایی»، «حملات تروریستی و سایبری» و «رقابت‌های ژئوپولتیک و ژئواکونومیک» اقدام به صدور فرمان اجرایی با هدف اصلاح سیاست صنعتی و ایجاد «زنجیره‌های تامین[۱] انعطاف‌پذیر، متنوع و مطمئن»[۲] در سال ۲۰۲۱ کرد. در این گزارش به جزئیات این فرمان اجرایی براساس گزارش کاخ سفید پرداخته خواهد شد.

بررسی زنجیره‌های تامین در سطح دستیاران رئیس جمهور آمریکا

«دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی»[۳] و «دستیار رئیس جمهور در سیاست اقتصادی»[۴] موظف شدند تا هماهنگی‌های لازم برای اقدامات قوه مجریه در اجرای فرمان زنجیره‌های تامین و اصلاح سیاست صنعتی را انجام بدهند. همچنین به منظور اجرای این فرمان، وزرای مربوطه باید به اقتضاء شرایط با ذی‌نفعانی از قبیل افراد در صنعت، دانشگاه، سازمان‌های غیردولتی، جوامع[۵]، اتحادیه‌های کارگری و دولت‌های ایالتی، محلی و ایلی[۶] مشورت کنند.

بررسی فوری ۱۰۰ روز زنجیره‌های تامین در سیاست صنعتی آمریکا

در مدت ۱۰۰ روز از تاریخ این فرمان اجرایی وزرای بازرگانی، نیرو، دفاع و بهداشت و خدمات انسانی باید گزارش‌های مربوط به مخاطرات زنجیره‌های تامین نام برده شده و توصیه‌های سیاستی را به دستیاران رئیس جمهور در امور امنیت ملی و سیاست اقتصادی ارائه دهند.

  1. وزیر بازرگانی: نیمه‌رساناها و زنجیره‌های تامین بسته‌بندی پیشرفته[۷]
  2. وزیر نیرو: زنجیره تامین باتری‌های با ظرفیت بالا، از جمله باتری‌های خودروهای برقی[۸]
  3. وزیر دفاع: زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی و سایر مواد راهبردی شناسایی‌شده، از جمله عناصر خاکی کمیاب[۹]
  4. وزیر بهداشت و خدمات انسانی: زنجیره تامین داروها و مواد فعال دارویی[۱۰]

معیارهای بررسی زنجیره‌های تامین در سیاست صنعتی

در مدت ۱ سال از تاریخ این فرمان اجرایی وزاری بهداشت و خدمات انسانی، بازرگانی و امنیت داخلی، نیرو، حمل‌و‌نقل و کشاورزی باید گزارش‌های مربوط به زنجیره تامین پایگاه‌های صنعتی مربوط به وزارت‌خانه‌های مذکور را ارائه دهند که شامل بررسی موارد زیر است:

  1. شناسایی کالاهای حیاتی و ضروری: موارد ۱و ۲ بند C بخش ۴ فرمان اجرایی به شناسایی کالاها و مواد حیاتی[۱۱]، سایر کالاها و مواد ضروری[۱۲] دستور داده است.
  2. مخاطرات مختل‌کننده عرضه کالا: مورد ۴ بند C بخش ۴ فرمان اجرایی به شناسایی مخاطرات دفاعی، اطلاعاتی، سایبری، امنیت داخلی، بهداشت، آب‌وهوا، محیط زیست، طبیعی، بازار، اقتصادی، ژئوپلیتیک، حقوق بشر، کار اجباری یا سایر موارد احتمالی مختل‌کننده (تحت فشار قرار دادن، به خطر انداختن یا از بین بردن) عرضه اشاره می‌کند.
  3. انعطاف‌پذیری و ظرفیت زنجیره‌های تامین کالا:
  • تولید کارخانه‌ای و مدرن‌سازی: مورد ۳ و ۵ بند C به «قابلیت تولید کارخانه‌ای[۱۳] یا سایر قابلیت‌های لازم برای تولید مواد شناسایی شده در موارد ۱ و ۲ بند C و قابلیت‌های مورد نیاز برای تولید در صورت رخداد مخاطرات مذکور در مورد ۴ بند C از جمله توانایی مدرن‌سازی برای رفع نیازهای آینده» تاکید کرده است.
  • شکاف، نقطه شکست واحد، انحصار و جانشین: مورد ۵ بند C نیز به شناسایی شکاف‌ها و نقاط شکست واحد در تولید، انحصارات در تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان و جانشین کالاهای حیاتی و ضروری اشاره کرده است: «شکاف در قابلیت‌های تولید کارخانه‌ای داخلی از جمله قابلیت‌های موجود، منقرض شده یا در معرض تهدید»، «زنجیره‌های تامین با نقطه شکست واحد[۱۴]، تامین‌کنندگان منفرد یا دوگانه و انعطاف‌پذیری محدود»، «عرضه انحصاری کالاها و مواد حیاتی و ضروری توسط کشورهایی با احتمال تبدیل به وضعیت غیردوست و ناپایدار» و «در دسترس بودن جانشین‌ها یا منابع جایگزین کالاها و مواد حیاتی و ضروری»
  1. سایر موارد: همچنین مورد ۵ بند C به شناسایی سایر موارد برای بررسی زنجیره‌های تامین اشاره کرده است:
  • موقعیت جغرافیایی: «مخاطرات ناشی از مکان تولیدات کارخانه‌ای و دارایی‌های تولیدی کلیدی»
  • نیروی کار: «شناسایی شکاف‌ها، فرصت‌ها و بهترین شیوه بالقوه در تامین نیازهای نیروی کار آینده»
  • تحقیق و توسعه: «نیاز به ظرفیت تحقیق و توسعه برای حفظ رهبری در کالاهای حیاتی و ضروری»
  • حمل‌و‌نقل: «نقش و مخطرات سیستم‌های حمل‌و‌نقل در حمایت از زنجیره‌های تامین موجود»
  • آب‌و‌هوا: «مخاطرات ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی برای در دسترس بودن، تولید یا حمل‌و‌نقل کالاها و مواد حیاتی و سایر کالاها و مواد ضروری».
  1. اقدامات متحدین و شرکا: مورد ۶ بند C بخش ۴ فرمان اجرایی به پاسخ به سوالی درباره شرکا و متحدین پرداخته است: آیا متحدین و شرکا کالاها و مواد حیاتی و سایر کالاها و مواد ضروری را شناسایی و اولویت‌بندی کرده‌اند و همچنین راه‌های ممکن برای تعامل بین‌المللی باید بررسی شود.

همچنین در موارد ۷ تا ۱۱ بند C بخش ۴ فرمان اجرایی تاکید شده است که «علل اصلی مخاطرات» برای هر پایگاه صنعتی یا زنجیره تامین شناسایی شود، «اولویت‌بندی کالاها و مواد حیاتی و ضروری» انجام بگیرد، «توصیه‌های سیاستی خاص» برای «بهبود تلاش‌های گسترده دولت برای تقویت زنجیره تامین» از جمله «تغییرات اجرایی، قانون‌گذاری، نظارتی و سیاستی» پیشنهاد شود.

منبع:

  1. فرمان اجرایی بایدن درباره زنجیره‌های تامین آمریکا، کاخ سفید، ۲۰۲۱

پینوشت:

[۱] زنجیره‌ تامین (Supply Chain): به عنوان نمونه هنگامی که زنجیره تامین برای اشاره به مواد معدنی استفاده می‌شود شامل: اکتشاف، استخراج، تمرکز، جداسازی، آلیاژسازی، بازیافت و بازفرآوری مواد معدنی است.

[۲] Resilient, diverse, and secure supply chains

[۳] Assistant to the President for National Security Affairs (APNSA)

[۴] Assistant to the President for Economic Policy (APEP)

[۵] communities

[۶] Tribal

[۷] Semiconductor manufacturing and Advanced packaging supply chains

[۸] High-capacity batteries, Including electric-vehicle batteries

[۹] Critical minerals and other identified strategic materials, Including rare earth elements

[۱۰] Pharmaceuticals and Active pharmaceutical ingredients

[۱۱]  کالاها و مواد معدنی حیاتی (Critical): به معنای کالاها و مواد خامی است که در حال حاضر بر اساس قانون (Status) یا مقررات (Regulation) به عنوان مواد، فناوری‌ها یا زیرساخت‌های «حیاتی» تعریف شده‌اند. به معنایی است که در فرمان اجرایی ۱۳۹۵۳ مورخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (مقابله با تهدید زنجیره تأمین داخلی از تکیه بر مواد معدنی حیاتی از سوی دشمنان خارجی و حمایت از معدن و صنایع فرآوری داخلی) به آن اشاره شده است.

[۱۲] کالاها و مواد ضروری (Essential): به معنای کالاها و موادی است که برای امنیت ملی و اقتصادی، آمادگی در شرایط اضطراری یا پیشبرد سیاست مندرج در بخش ۱ این دستور ضروری هستند اما در تعریف «کالاها و مواد حیاتی» گنجانده نشده‌اند.”

[۱۳] تولید کارخانه‌ای (Manufacturing): ساخت محصولات در مقیاس بزرگ با استفاده از ماشین آلات

[۱۴] نقطه شکست واحد (Single Point of Failure SPOF): نقشه شکست واحد بخشی از یک سیستم است که اگر از کار بیفتد کل سیستم را از کار کردن باز می‌دارد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.