۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۸۸۳ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ دسته: پیشرفت های کشور، تولید کارشناس: صادق احمدی
۶

بررسی ها نشان می‌دهد کیفیت داروهای ایرانی افزایش یافته و کشور در این حوزه به خودکفایی نسبی رسیده است؛ تا جایی که ۹۶ درصد از داروهای موردنیاز کشور در ایران تولید می‌شود و ایران جزو ۱۰ کشور برتر در صنعت داروسازی جهان است.

به گزارش مسیر اقتصاد ۹۶ درصد از داروهای موردنیاز کشور در ایران تولید می‌شود و با پیشرفت‌های حاصل‌شده، ایران سکوی هفتم داروهای نوترکیب و رتبه دهم کلی را در صنعت داروسازی کسب کرده است.

یکی از مهم‌ترین صنایعی که نقش مهمی در تولید کالاهای راهبردی دارد، «صنعت داروسازی» است. هرچند که ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از واردکنندگان دارو به شمار می‌رفت اما پس ‌از آن، داروسازی نیز همچون سایر بخش‌ها، دچار دگرگونی شد و تولید داروهای مختلف در داخل شروع شد؛ تا جایی که اکنون بر اساس آمارها، ایران درزمینه تولید دارو به مرحله‌ نزدیک خودکفایی رسیده است.

اهمیت صنعت دارو

صنعت داروسازی به دلیل اثرگذاری بر سلامت انسان‌ها و جوامع بشری، همواره از مهم‌ترین ارکان نظام سلامت در تاریخ بوده است. امروزه این صنعت به‌عنوان یکی از صنایع کلیدی و استراتژیک در جهان مطرح است و برخورداری از سطح بالای توانمندی در این بخش، به‌منزله توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

دارو یک کالای راهبردی است، به‌گونه‌ای که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی تأمین دارو ازجمله وظیفه‌های دولت است و به دلیل ضروری بودن و ارزش‌افزوده بالای آن، می‌تواند از سوی کشور‌های سلطه‌گر به‌عنوان یک اهرم فشار مورداستفاده قرار گیرد. همچنین دارو راهبرد سلامت ملی است، به‌گونه‌ای که در اصول امنیت غذایی نیز بر دسترسی همه مردم در همه اوقات به غذا و داروی کافی برای اداره یک زندگی سالم تأکید شده است.

به لحاظ اقتصادی صنعت جهانی دارو پس از حوزه نفت و پتروشیمی و بالاتر از صنایعی همچون مواد غذایی، مخابرات، انرژی و … سودآورترین صنعت در میان حوزه‎های مختلف صنعتی در سطح جهان محسوب می‌شود.

 توجه به رفاه و ضرورت‌های دارویی ایران

با تغییر دو عامل در ایران، ضرورت‌های دارویی کشور تغییر کرده است. افزایش افراد مسن در کشور موجب افزایش تقاضای داروهای خاص شده است و با افزایش ثروت عمومی و درامد سرآنه، خانواده‌ها تمایل بیشتری برای مراجعه به مراکز درمانی پیداکرده‌اند.

این عوامل و پیش‌بینی رشد پایه‌های آن‌ها، ضرورت تدوین سیاست‌های متناسب دارویی را در کشور فزونی می‌بخشد و گویای آن است که صنعت داروسازی می‌تواند بیش‌ازپیش توسعه یابد.

خودکفایی کشور در تولید دارو

حدود ۲۰ دانشکده و نزدیک به ۱۵۰ شرکت دارویی در ایران فعال هستند که در پوشش بخش خصوصی و دولتی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر عمده خط‌های ساخت دارو در کشور موجود است و ازنظر کمی، بیش از ۱۰۰ خط تولید دارو در کشور فعال هستند.

از نظر تعدادی نیز بیش از ۱۶۰ قلم ماده‌ی مؤثر برای تولید دارو در کشور تولید می‌شود که در کنار تولید مواد بسته‌بندی، این تعداد افزایش می‌یابد. امروز با تلاش صورت گرفته مواد اولیه‌ی مهم با حجم و ارزبری بالا در کشور تولید می‌شود.

به لحاظ مواد اولیه در ابتدای انقلاب اسلامی، هیچ‌گونه تولیدی در مواد اولیه دارویی وجود نداشت؛ اما امروز بیش از ۵۴ درصد مواد اولیه دارویی در شرکت‌های مواد اولیه و شیمیایی داخل کشور تولید می‌شوند.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، ۹۶ درصد حجم بازار دارویی ایران را داروهای ایرانی و چهار درصد آن را داروهای خارجی و وارداتی تشکیل می‌دهد و اگر این ۹۶ درصد از حجم بازار دارویی کشور را که داروهای ایرانی است، می‌خواستیم از خارج کشور وارد کنیم، دست‌کم چهار تا ۱۰ برابر در حوزه دارو باید هزینه می‌کردیم.

چرخش مالی بازار دارویی ایران ۱۶ هزار میلیارد تومان است که معادل چهار میلیارد دلار برآورد می‌شود و این میزان، حدود ۱.۳ درصد کل تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهد.

جایگاه جهانی ایران در تولید دارو

تولید نخستین نانو داروی ضد «سالک» دنیا، شکستن انحصار داروهای نوترکیب توسط متخصصان ایرانی، تولید انبوه داروی ضد سرطان به نام «دوکسوروبیسین لیپوزومال» با فناوری نانو و تولید انسولین قلمی برای نخستین بار در دنیا، دستاوردهای جدید کشور در حوزه‌ی صنعت داروسازی به شمار می‌رود.

ایران در حوزه داروهای بایوسیمیلار نیز وارد عرصه بین‌المللی شده است و بازارهای دارویی ترکیه و روسیه شاهد حضور داروهای بایوسیمیلار ایرانی هستند؛ همچنین اکنون یک شرکت تولیدکننده مواد اولیه دارویی در روسیه تحت لایسنس ایران فعالیت می‌کند.

توانمندی نیروی انسانی داروسازی از نقاط قوت داروسازی ایران به شمار می‌رود. موفقیت‌های نخبگان داروسازی در ایران باعث شده است ایران رتبه اول تولید داروی منطقه را به خود اختصاص دهد و در حوزه‌ی تولید داروهای نوترکیب در رده‌ی هفتم جهان قرار دارد و در تولید کلی دارو در جمع ۱۰ کشور برتر دنیا ایستاده است.

  1. هیچ وقت ایران جز کشور های برتر داروساز نبوده.ایران نمیتونه نیاز های درمانی خودش رو برطرف کنه .من خودم داروساز هستم واز این موضوع اطلاع دارم.
    ممنون

    ۵۷۲۸
  2. تا وقتی امثال تفکر شما کار کنن بله نمیشه

    ۱۳۲۹
  3. بله درسته ،
    کافیه به سهم بازار دارویی ایران نگاه کرد ، اقتصاد و شرکت های دارویی
    ایران خیلی کوچک هستند و در مورد داروهای هایتک هم خیلی عقبیم

    ۱۳۸
  4. تا غرب گداهایی در ایران مثل شما هست زحمات ایرانیا بی ارج میشه شما باید داروهای امریکایی روتون و فرانسوی ازمون شه شماها همون گوسفندانی هستین که ارزو دارن در سوئس باشن حتی اگر بهشون تجاوز شه

    ۵۸


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.