۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۳۹۷ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مقامات دولت روسیه و عربستان به تازگی راه‌های افزایش همکاری های تجاری در بخش کشاورزی را بررسی کرده‌اند. طبق اعلام وزیر کشاورزی روسیه، دولت این کشور می‌تواند میزان صادرات محصولات کشاورزی خود به عربستان را طی چند سال آینده به ۲ میلیارد دلار افزایش دهد. در این زمینه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، می تواند نقشی جدی در تجارت محصولات کشاورزی میان دو کشور عربستان و روسیه ایفا نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است که هر ساله بیش از ۱۳۰ میلیون تن غلات تولید می کند. این کشور پس از تحریم های سال ۲۰۱۴ کشورهای غربی، با اتخاذ سیاست های حمایتی از تولیدات داخلی تبدیل به یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات غذایی در جهان شده است.

وزارت کشاورزی روسیه مسئولیت تولید و تجارت محصولات کشاورزی در این کشور را برعهده دارد. این وزارتخانه به منظور افزایش سطح تولیدات کشاورزی اقدام به اجرای سیاست های حمایتی و ایجاد بازار برای محصولات تولیدی کشاورزان می کند تا از این طریق بتواند میزان تولیدات را افزایش دهد.

طی سال های اخیر روسیه به دلیل رشد قابل توجه تولیدات کشاورزی، سیاست های مختلفی را در جهت بدست آوردن بازارهای جهانی در دستور کار قرار داده است؛ به نحوی که این کشور بازار مصرف بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی که توانایی تولید غلات برای تامین نیازهای خود را ندارند، به دست گرفته است.

برنامه جدی دولت روسیه برای گسترش بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی

دولت روسیه طی چند سال اخیر مذاکرات مختلفی را جهت گسترش زیرساخت های صادراتی محصولات کشاورزی با کشورهای مختلف جهان انجام داده است. به عنوان مثال وزارت کشاورزی روسیه طی توافقاتی که با مقامات ایرانی داشت درصدد صادرات گندم به ایران بود تا از این طریق بتواند ضمن استفاده از ظرفیت تولید آرد در ایران، محصول خود را به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان صادر کند.

از سویی دیگر دولت روسیه مذاکرات متعددی را با عربستان، یکی دیگر از کشورهای آسیایی را آغاز کرده است تا بتواند با استفاده از موقعیت خاص جغرافیایی این کشور دسترسی مناسبی به بازار کشورهای خاورمیانه دست پیدا کند. طبق اعلام سخنگوی وزارت کشاورزی روسیه، کشور عربستان شرایط جغرافیایی مناسبی برای توزیع گندم و دیگر محصولات کشاورزی روسیه در منطقه دارد و از زیرساخت های ارتباطی مناسبی نیز برخوردار است.

این در حالی است که اخیرا دولت عربستان به منظور تامین گندم مورد نیاز خود پس از سالها مبادی واردات خود را از آلمان به روسیه تغییر داد و روسیه به عنوان تامین کننده اصلی گندم این کشور معرفی شد. طبق اعلام مقامات دولت روسیه در صورتی که بازرگانان این کشور بتوانند در سال جاری استانداردهای وارداتی گندم دولت عربستان را رعایت کنند، می توانند بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم به این کشور صادر کنند.

تلاش دولت روسیه برای گسترش حجم صادرات کشاورزی به عربستان

گفتنی است اخیرا مقامات وزارت کشاورزی روسیه و وزارت انرژی و زراعت دولت عربستان در نشست مشترکی زمینه افزایش تجارت محصولات کشاورزی میان دو کشور را بررسی کردند. در این نشست همکاری هیات های تجاری محصولات غلات، فرآورده های پروتئینی و لبنیات نیز وزیر کشاورزی روسیه را همراهی می کردند.

طبق اعلام وزیر کشاورزی روسیه، در حال حاضر کشور عربستان بیش از ۲۰ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کند که سهم دولت روسیه از این میزان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. تلاش دولت روسیه برای افزایش سهم خود از بازار کشور عربستان به میزان ۲ میلیارد دلار طی برنامه بلندمدت ۶ سال امکان پذیر خواهد شد.

این در حالی است که وزیر کشاورزی روسیه از بازرگانان عربستانی نیز درخواست کرده است تا برای تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم خود اقدام به سرمایه گذاری در زمین های کشاورزی روسیه کنند. طبق اعلام دیمیتری پاتروشف دولت روسیه از تجار عربستانی که در کشاورزی روسیه سرمایه گذاری کنند حمایت های مختلفی انجام خواهد داد.

نقش جدی مسیر ترانزیت ایران در تجارت مواد غذایی روسیه با عربستان

اما همکاری میان دولت عربستان علاوه بر آنکه سود قابل توجهی برای این دو کشور دارد، اهمیت جغرافیایی ایران را به دلیل مسیر ترانزیتی آن تقویت می کند؛ چراکه در حال حاضر کم هزینه ترین، سریعترین و امن ترین مسیر ارتباطی میان روسیه و عربستان کشور ایران است.

بنابراین دولت ایران به منظور ایفای نقش جدی میان کشورهای منطقه، که عموما مصرف کنندگان محصولات کشاورزی هستند، میتواند با برنامه ریزی جدی و توسعه صنایع تکمیلی محصولات کشاورزی، نهایت استفاده را از موقعیت جغرافیایی مناسب خود به نفع اقتصاد داخلی ببرد. گفتنی است در حال حاضر دو کشور ترکیه و قطر برای تجارت محصولات کشاورزی از مسیر ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

منابع:

وزارت کشاورزی روسیه yon.ir/NKHdM

بلومبرگ yon.ir/7Yehd

راشاتودی yon.ir/5eRJf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.