۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۶۵۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

دولت روسیه با هدف خودکفایی در تامین مرغ اجداد، وارد فعالیت و سرمایه‌گذاری در فناوری مرغ لاین شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های این کشور با تولید سویه اسیمنا-۹ به نتیجه رسیده است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ معادل ۵۰ درصد از مرغ اجداد مورد نیاز خود را از این سویه داخلی تامین کند.

به گزارش مسیراقتصاد مرغ لاین هسته مرکزی اصلاح نژاد در صنعت مرغداری است و منجربه تولید پرندگانی می‌شود که در حدود ۴۰ روزگی بیش از ۲.۵ کیلوگرم افزایش وزن می‌یابند؛ همچنین به واسطه مرغ لاین می‌توان بسیاری از صفات اقتصادی مطلوب نظیر مقاومت به بیماری و… را در پرندگان تقویت کرد.

تولید، حفظ و نگهداری مرغ لاین بسیار پیچیده، علمی و فناورانه بوده و در لبه دانش قرار دارد. مدیریت گله‌های لاین کاملا محرمانه بوده و کشورهای دارنده مرغ لاین از انتشار اطلاعات در این حوزه جلوگیری می‌کنند تا محصول تولید شده از این فناوری یعنی مرغ اجداد را به صورت انحصاری صادرات نمایند.

در حال حاضر دو شرکت غربی آویاژن و کاب که بیشتر ماهیت انگلیسی و آمریکایی دارند با صادرات انحصاری مرغ اجداد علاوه بر کسب سود اقتصادی فراوان، زنجیره تولید گوشت مرغ در جهان را نیز مدیریت می‌نمایند. در واقع کشورها با واردات مرغ اجداد امکان تولید جوجه گوشتی اصلاح نژاد شده برای تداوم تولید گوشت مرغ را فراهم می‌کنند. لذا وابستگی به وادرات مرغ اجداد همواره اهرم فشاری به علیه کشورهای واردکننده ایجاد می‌کند.

توسعه فناوری مرغ لاین در روسیه با معرفی سویه اسمینا -۹

در این راستا دولت روسیه سال‌هاست که به منظور خودکفایی در تولید جوجه گوشتی اصلاح نژاد شده و مقابله با فشارهای سیاستی و اقتصادی کشورهای غربی وارد فعالیت و سرمایه گذاری در فناوری مرغ لاین شده است. نتیجه تلاش‌های دولت روسیه تاکنون تولید سویه تجاری اسمینا-۹ است.

روسیه به سمت خوداتکایی در تولید گوشت مرغ حرکت می‌کند

سرمایه گذاری جدید روسیه برای گسترس زیرساخت سویه اسمینا -۹

دولت روسیه در سال ۲۰۲۲ برای کسب موفقیت های بیشتر و ارتقاء سویه داخلی اسمینا-۹ بودجه‌ای معادل ۴.۵ میلیارد روبل (۶۰ میلیون دلار) برای تاسیس مرکزی جهت پرورش و تحقیقات در این سویه در نظر گرفت. در ادامه دولت روسیه در سال ۲۰۲۳ برای تسریع در اجرای این پروژه ۱.۵ میلیارد روبل (۲۰ میلیون دلار) دیگر به منابع مالی این پروژه اضافه کرد تا کل هزینه دولت برای ایجاد این مرکز به ۶ میلیارد روبل (۸۰ میلیون دلار) افزایش یابد.

از مهم‌ترین بخش‌های این مرکز تاسیس مدرن‌ترین کارخانه جوجه‌کشی به مساحت ۵۶۰۰ متر مربع و ایجاد سایت پردازش کود به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع جهت افزایش امنیت زیستی مرکز پرورش و تحقیقات اسمینا-۹ است.

در همین راستا الکسی میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت: ساخت مرکز پرورش و تحقیقات برای سویه اسمینا-۹ منجربه کاهش وابستگی به واردات سویه‌های خارجی می‌شود و به امنیت غذایی کشور برای تولید گوشت مرغ کمک کند.

اختصاص ۵۰ درصد بازار جوجه گوشتی به اسمینا -۹ تا سال ۲۰۳۰

اقدامات و سرمایه گذاری‌ها دولت روسیه برای تولید و ارتقاء عملکرد سویه اسیمنا-۹ نتایج مثبتی داشته است. بر حسب اطلاعات منتشر شده از وزارت علوم و تحقیقات روسیه، سویه اسمینا-۹ نسبت به سویه راس به عنوان یک سویه وارداتی در سن ۳۵ روزگی ۴.۷ درصد وزن زنده بیشتری دارد. همچنین میزان مرگ و میر کمتر و شاخص بهره‌وری بالاتر از سایر ویژگی‌های مثبت اسمینا-۹ است.

دولت روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ معادل ۱۵ درصد و تا سال ۲۰۳۰ معادل ۵۰ درصد از سهم بازار گوشت مرغ  خود را به سویه اسمینا-۹ اختصاص دهد.

منبع: Poultry world

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.