۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۲۱۷ ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با وجود بروز پدیده خشکسالی، میزان تولید گندم آلمان در سال زراعی جاری حدود ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به بیش از ۲۳ میلیون تن رسیده است. دلیل اصلی افزایش تولید گندم در آلمان علیرغم بروز پدیده خشکسالی، برنامه‌های حمایتی دولت این کشور از کشاورزان بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیش از ۸۰ درصد از وسعت جغرافیایی آلمان مستعد فعالیت های کشاورزی و دامداری است. این کشور پس از فرانسه بزرگترین تولیدکننده محصولات اساسی کشاورزی در اتحادیه اروپا به شمار می رود. گندم، جو، دانه های روغنی، محصولات پروتئینی، چغندرقند، مرکبات بخش مهمی از تولیدات کشاورزی آلمان را تشکیل می دهند. دولت آلمان در قالب سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا برنامه های مهمی را برای حمایت از کشاورزان خود اجرا می کند.

کشاوران آلمانی در قالب سیاست حمایتی CAP یارانه های متعددی را دریافت می کنند. سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی می شود.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه های توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا در برنامه cap است. دولت های ملی در توزیع یارانه های پرداختی به کشاورزان مختار هستند اما باید اصول کلی اتحادیه اروپا را رعایت کنند.

آلمان دومین تولیدکننده بزرگ گندم در اتحادیه اروپا

بررسی وضعیت تولید گندم در آلمان نشان می دهد این کشور پس از فرانسه دومین تولیدکننده بزرگ گندم در اتحادیه اروپا است. کشاورزان آلمانی حدودا ۲۳ میلیون تن گندم در سال تولید و به دیگر کشورها نیز صادر می کنند. این کشور در سال گذشته بیش از ۵.۵ میلیون تن گندم به کشورهای هلند، عربستان سعودی، بلژیک، آفریقای جنوبی و بسیاری دیگر از کشورها صادر کرد.

یکی از دلایل بسیار مهم رشد مناسب تولید گندم در آلمان نسبت به سایر محصولات کشاورزی، اجرای سیاست های حمایت از کشاورزی cap است. آلمان با توجه به میزان تولید گندم پس از فرانسه بیشترین یارانه ها را از کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.

آلمان همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دانه کلزا در اتحادیه اروپا محسوب می شود؛ به نحوی که این کشور در سال گذشته بیش از ۴.۲ میلیون تن دانه کلزا تولید کرد. بررسی آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کشاورزی آلمان نشان می دهد میزان تولید کلزا طی سال جاری نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش ۱۳ درصدی تولید گندم آلمان حاصل حمایت هوشمندانه از کشاورزان

اخیرا بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آلمان میزان تولید گندم در این کشور علیرغم وقوع پدیده خشکسالی، با افزایش حدود ۱۳ درصدی مواجه شده است. طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا میزان تولید گندم طی سال زراعی جاری در این کشور حدود ۲۳.۳ میلیون تن خواهد بود.

دولت آلمان در سال گذشته و پس از وقوع پدیده خشکسالی به منظور جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی و زیان کشاورزان، اقدام به رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا برای افزایش یارانه های حمایتی کرد. افزایش تولید گندم را می توان نتیجه این اقدامات دولت آلمان در جهت حمایت از کشاورزان دانست.

با توجه به شرایط اقلیمی آلمان، این کشور در معرض آسیب های جدی ناشی از افزایش دما قرار دارد به نحوی که در سال گذشته آتش سوزی در جنگل ها و مزارع مناطق شمالی وافزایش دمای رودخانه ها منجر به نابودی بسیاری از محصولات کشاورزی و ماهی ها شد.

برنامه های حمایتی دولت آلمان برای جبران زیان کشاورزان متضرر از خشکسالی

بررسی ها نشان می دهد در سال گذشته بسیاری از کشاورزان آلمانی پس از زیان های وارد شده به مزارعشان به دلیل افزایش دما خواستار افزایش سقف حمایت های دولت به میزان ۱ میلیارد یورو شدند. در همین خصوص رئیس انجمن کشاورزان آلمانی اعلام کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی ها به دلیل افزایش دمای هوا در تابستان عامل مهم و اصلی ورشکستگی احتمالی برخی از کشاورزان این کشور است.

به همین منظور نیز دولت آلمان پس از درخواست انجمن های مختلف کشاورزی مبنی بر افزایش حمایت های یارانه ای دولت اقدام به بررسی وضعیت موجود کشاورزان کرد. در نهایت دولت ضمن رایزنی با مقامات کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا توانست میزان پرداخت یارانه های حمایتی را به سقف ۱ میلیارد یورو برساند.

از سویی دیگر دولت این کشور برنامه های حمایتی دیگری نیز برای افزایش توانمندی کشاورزان در خشکسالی، در دستورکار قرار داد. بهبود وضعیت پرداخت حق بیمه پایه ای، حمایت از کشاورزان جوان، حمایت از مزارع کوچک و حمایت از کشاورزانی که در جهت اقلیم اقدام به کشت و کار می کنند از جمله این برنامه ها بود.

منابع:

رویترز yon.ir/mPAgj

وزارت کشاورزی آلمان yon.ir/OS5vH

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا yon.ir/QhgCu

دنیای غلات yon.ir/CLTAs

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.