۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۷۵۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در حال حاضر بانک‌های حدود ۴۰ کشور تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. آمریکا با طراحی نظام تحریم‌های ثانویه، از طریق قطع دسترسی بانک‌های تحریمی به فضای مالی بین‌المللی و نظام دلاری، به دنبال فشار مالی بر کشورها است. با این وجود بانک‌ها توانسته‌اند با ایجاد سازوکارهای مالی جدید و موازی دلار، مبادلات مالی خود را انجام دهند. به عنوان نمونه گسترش فضای مالی یوآنی چین در عرصه بین‌المللی این امکان را ایجاد کرده است که کشورهای جنوب شرق آسیا از طریق این فضا پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر کشورهای متعددی تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. نگاهی به «لیست اس دی ان» وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد که به دلایل مختلفی بانک ها و افراد در این لیست حضور دارند.

بانک های حدود ۴۰ کشور تحت تحریم های آمریکا قرار دارند

بانک های متعددی از چین، روسیه، ایران، کره شمالی و بیش از ۳۵ کشور دیگر از جانب وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده اند. در اصل آمریکا با تحریم های خود دسترسی این بانک ها به فضای مالی بین المللی و نظام دلاری را ممنوع کرده است.

بسیاری از تحریم های آمریکا در ابتدای اعمال توانسته اند شخص تحریمی را منزوی کنند. اما این تحریم ها در تمامی موارد نتوانسته است اهداف تعیین شده را محقق نماید؛ چراکه نهادها یا اشخاص تحریم شده بعد از مدتی راهکارهایی برای دور زدن و بی اثر نمودن تحریم‌ها پیدا کرده‌اند.

استفاده کره شمالی از فضای یوآنی چین برای مقابله با تحریم های آمریکا

به عنوان نمونه کره شمالی به عنوان یکی از کشورهایی که از جانب آمریکا تحت تحریم های شدید قرار گرفته است، برای  پیوند با فضای مالی بین المللی از بانک های چین استفاده می کند. بیش از ۹۰ درصد از حجم تجارت کره شمالی از چین عبور می کند.

بانک های این کشور از طریق ارتباط با فضای مالی یوآنی چین و ارتباط با برخی بانک هایی که توانسته اند تحریم های آمریکا برای دسترسی به دلار را دور بزنند، تبادلات مالی بین المللی کره شمالی را مدیریت می کنند.

البته آمریکا اخیراً به دلیل عدم موفقیت تحریم ها در فشار مالی به کره شمالی، در حال فشار آوردن بر چین است تا دسترسی های مالی کره شمالی به بانک ها و شرکت های چینی را محدود کند. اما یکی از دلایلی که موجب عدم موفقیت آمریکا برای منزوی نمودن کره شمالی در تبادلات مالی شده است، گستردگی فضای مالی چین و به خصوص توسعه فضای مالی یوآنی آن بوده است.

گسترش فضای مالی یوآنی اثرگذاری تحریم ها را کاهش داده است

در دهه اخیر، نظام مالی و سازوکار پرداخت های یوآنی چین گسترش فراوانی پیدا کرده و امکان استفاده از یوآن چین در پرداخت ها و تجارت بین المللی فراهم شده است. همچنین در حال حاضر علاوه بر بانک های چینی مستقر در خارج از خاک این کشور، بانک های متعددی از کشورهای مختلف امکان انجام عملیات یوآنی را پیدا کرده اند.

در نتیجه از آنجایی که این فضای مالی خارج از اختیار و نظارت آمریکا است، امکان فشار تحریمی بر آن سخت شده و در برخی موارد ناممکن است. در حال حاضر در منطقه جنوب شرق آسیا حجم گسترده ای از مبادلات میان کشورها با استفاده از یوآن انجام می شود. اکنون بانک های متعددی از کشورهای مختلف در حال پذیرش و فراهم کردن بستر استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی هستند.

خنثی شدن آثار تحریم‌های آمریکا با ایجاد کانال‌ مالی دوجانبه

تحریم‌های اقتصادی یک ابزار مهم در سیاست خارجی دولت های آمریکا است که در یک سال اخیر به وضوح علیه کشورها اعمال شده است. استراتژی ویژه ای که بر افزایش اثرات تحریم های اقتصادی علیه کشورها به خصوص کره شمالی، روسیه و ایران اعمال شده، تحریم‌های ثانویه است. تحریم‌های ثانویه کشورها، اشخاص و نهادهای غیر آمریکایی را ملزم به عدم همکاری مالی با شخص تحریمی می کند.

اما در سال های اخیر یکی از عواملی که موجب کاهش آثار تحریم های اقتصادی شده، همکاری مالی کشورها در طراحی و ایجاد نظامات مالی و پرداختی خارج از سلطه آمریکا بوده است. بسیاری از بانک ها در کشورهای مختلف که از جانب آمریکا تحت تحریم قرار گرفته اند، اقدام به ایجاد کانال های پرداختی مجزا میان خود نموده اند که در آن بانک ها و نظامات مالی آمریکایی نقشی ندارند.

منابع:

مجمع جهانی اقتصاد yon.ir/GffWy

تایم yon.ir/FltbP

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.