۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۷۳۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

بانک پارسیان در سال ۹۷ برخلاف تاکیدات بانک مرکزی، بخشی از تسهیلات معوق خود را استمهال نموده و به وام جدید تبدیل کرده است. همچنین این بانک برخلاف قواعد بانک مرکزی، تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط خود را شفاف نکرده و گزارش نداده است که به نظر می‌رسد با مسئله استمهال بی‌ارتباط نباشد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس نظر حسابرس قانونی که صورت های مالی بانک پارسیان در سال ۹۷ را مورد بررسی قرار داده، این بانک برخلاف تاکیدات بانک مرکزی، بخشی از تسهیلات معوق و مشکوک الوصول خود را استمهال نموده است.

استمهال به چه معناست؟

استمهال تسهیلات به این معناست که به عنوان نمونه، فردی ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک وام گرفته اما پس نداده است؛ لذا این فرد با سود و جریمه تاخیر، ۱۳۰ میلیارد تومان به بانک بدهکار است.

در این شرایط بانک برای پنهان کردن این وضعیت، در سال جدید یک وام ۱۳۰ میلیارد تومان به شخص اعطا می کند (به صورت حسابداری) که با آن بدهی قبلی خود را تسویه می کند. با این اقدام، در صورت های مالی به نظر می رسد که بانک وام جدید پرداخت کرده و هیچ بدهی و معوقاتی ندارد. اما در عمل، یک دارایی موهومی برای خود ایجاد کرده است که مشخص نیست به چه شکل به بانک بازپرداخت خواهد شد.

این فرآیند، آغاز بحران بانکی و ایجاد شکاف بین دارایی و بدهی بانکهاست و لازم است توسط بانک مرکزی کنترل و جلوگیری شود.

عدم شفافیت تسهیلات کلان بانک پارسیان

بر اساس اظهارنظر دیگر حسابرس، بانک پارسیان برخلاف قواعد بانک مرکزی، تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط خود را شفاف نکرده و گزارش نداده است که به نظر می رسد با مسئله استمهال بی ارتباط نباشد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.