۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۴۲۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طبق اعلام رسانه‌های آمریکایی ممکن است در آینده نزدیک و با بالا گرفتن جنگ تجاری و ارزی آمریکا و چین، دسترسی سه بانک چینی به سیستم سوئیفت قطع گردد. چین برای مقابله با تهدیدات قطعی سوئیفت از سال‌ها پیش سیستم CIPS را راه‌اندازی کرده‌است که پیش‌بینی می‌شود در شرایط کنونی توسعه بیشتر این سیستم را در دستورکار قرار دهد. سیستم سوئیفت به طور کامل تحت نفوذ آمریکا قرار دارد و از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، اطلاعات آن به بهانه مقابله با تروریسم، توسط دولت آمریکا مورد جاسوسی قرار می‌گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد رسانه های آمریکایی در ماه گذشته میلادی خبر دادند که احتمالاً دسترسی سه بانک چینی به کانال معاملات دلاری که از طریق سیستم سوئیفت انجام می شود، به زودی قطع گردد.

احتمال قطع دسترسی بانک‌های چین به سیستم سوئیفت توسط آمریکا

این احتمال اخراج بانک های چینی از سوئیفت در مقایسه با اعمال تعرفه‌های تجاری عواقب پیچیده تری خواهد داشت. اعمال تعرفه، بر میزان صادرات اثر می گذارد اما موجب توقف کامل آن نمی شود در حالی که کانال های تسویه و پرداخت بین المللی یا باز می مانند و یا اینکه به طور کامل بسته می شوند و حد میانی ندارند.

بانک های تجاری بزرگ و متوسط دارایی های محوری بازار سهام چین را تشکیل می دهند که با قطع دسترسی بانک ها به سیستم های پرداخت بین المللی تأثیر آن بر بازار قابل توجه خواهد بود.

سوئیفت یک تعاونی بین بانکی غیرانتفاعی است که خدمات پیام رسانی مالی بین المللی را برای بانک های عضو خود فراهم می کند. این سیستم پرداخت به طور قابل توجهی روند معاملات میان حساب های بانکی را تسریع کرده است.

سلطه کامل آمریکا بر سیستم های پرداخت بین المللی

اتاق تسویه سیستم پرداخت بین بانکی (CHIPS) نیز یک مؤلفه و ترکیب مهم برای سوئیفت است و همچنین یک روش اصلی برای انتقال پرداخت های دلاری است که عملیات پردازش معاملات، انتقال الکترونیکی پرداخت ها و تسویه را فراهم می کند. این اتاق در آمریکا مستقر است.

در حالی که سیستم CHIPS با انتقال واقعی وجوه سروکار دارد، سیستم سوئیفت فقط اطلاعات مالی بین المللی را میان بانک ها منتقل می کند. سوئیفت در مسائل سیاسی بین المللی موضع خنثی دارد، اما با این حال آمریکا نفوذ فراوانی در این تعاونی دارد تا آنجا که قادر به کنترل کامل سوئیفت است.

آمریکا و متحدانش اکثر کرسی های سوئیفت را به خود اختصاص داده اند. بنابراین تصمیمات این تعاونی را راهبری می کنند. علاوه براین آمریکا اطلاعات مربوط به تروریسم را از طریق سوئیفت رصد و نظارت می کند و این اقدام را از حادثه ۱۱ سپتامبر به بعد تحت قوانین خود انجام می دهد.

جاسوسی آمریکا از داده های کشورها در سوئیفت به بهانه تروریسم

حال تعریف اینکه تروریسم چه باشد به تصمیم آمریکا بستگی دارد. آمریکا از طریق سوئیفت این شانس را دارد که از مؤسسات مالی بین المللی و جزئیات معاملات شخصی سایر کشورها جاسوسی کند. همچنین آمریکا می تواند کشورهای مخالف خود را در دسترسی به این سیستم تحت فشار قرار دهد.

گرچه کشورهای اروپایی کرسی های زیادی در هیئت مدیره سوئیفت دارند و یورو دومین ارز اصلی بعد از دلار آمریکا است، اما صدای آن ها در سوئیفت بسیار ضعیف تر از آمریکا است. موارد بسیاری از مجازات کشورها توسط آمریکا به وسیله سیستم سوئیفت اتفاق افتاده است. ایران یک نمونه بازار از این موارد است.

سیستم CIPS محافظ چین در برابر قطعی سوئیفت

در نتیجه می توان پی برد که برای چین بهبود نقش یوآن در پرداخت های بین المللی با وابستگی به سوئیفت امکان نخواهد داشت. چراکه آمریکا حق وتو در این سیستم را دارد. در همین راستا این مسائل موجب شده است که چین سیستم پرداخت بین المللی یوآنی مختص خود تحت عنوان CIPS را ایجاد کند.

با وجود احتمال قطع دسترسی بانک های چین به سیستم سوئیفت، پیش بینی می شود که این کشور اقدامات سریع و گسترده ای را برای مقابله با این تهدید در پیش بگیرد.

منبع: گلوبال تایمز yon.ir/6fi8B

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.