۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۲۲۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ دسته: کشاورزی
۱

بوربور عضو هیات رئیسه بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران، با اشاره به کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری بیش از ۳۰ درصد کمتر از قیمت واقعی آن اعلام شده و این موضوع دلیل اصلی کاهش خرید تضمینی گندم توسط دولت است. چنانچه دولت بخواهد در شرایط کنونی از کشورهای دیگر گندم وارد نماید، باید بیش از ۳۵۰۰ تومان برای هرکیلوگرم گندم درجه ۳ و ۴ وارداتی هزینه کند.

قدمعلی بوربور عضو هیات رئیسه بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران و رئیس خبرگان کشاورزی استان تهران، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری اظهار داشت: میزان خرید تضمینی این محصول اساسی به دلیل عدم تعیین درست قیمت گندم و نیز بی اعتمادی کشاورزان به دولت، کاهش قابل توجهی داشته است. در سال گذشته جلسات متعددی را با مسئولین کمیسیون های کشاورزی و سایر نمایندگان مجلس و دولت برای تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی گندم برگزار کردیم که متاسفانه در نهایت صدای کشاورزان به جایی نرسید.

وی ادامه داد: بارها طی دو سال اخیر از تریبون های مختلف کشاورزان اعلام کرده اند که نحوه قیمت گذاری گندم، با توجه به قانون خرید تضمینی به درستی انجام نمی شود؛ ولی دولت توجهی به این موضوع ندارد. قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری بیش از ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازاری این محصول اساسی تعیین شده است.

تفاوت قیمت گندم و جو یکی از دلایل مهم کاهش میزان خرید تضمینی گندم

بوربور در ادامه درخصوص وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: میزان تولید گندم در سال جاری، به دلیل بارش های مناسب افزایش قابل توجهی داشته، اما تعیین نادرست قیمت گندم باعث رواج دلالی و سوداگری در بازار خرید گندم شده است. کشاورزان در سال های گذشته به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالباتشان از سوی دولت و عدم تعیین درست قیمت گندم، حاضر به فروش گندم های خود به دولت نیستند. از سویی دیگر کشاورزان با توجه به قیمت جو در بازار، اقدام به ذخیره گندم در انبارها برای جایگزینی با جو در جیره غذایی دام و طیور خود می کنند.

عضو هیات رئیسه بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم جو حدود ۳۰۰ تومان از گندم بیشتر است و این تفاوت قیمت باعث کاهش میزان فروش گندم به دولت می شود. همواره قیمت جو در بازارهای داخلی باید حدود ۲۰۰ تومان کمتر از قیمت گندم باشد که در سال جاری این موضوع برعکس شده است.

هزینه واردات هرکیلوگرم گندم بی‌کیفیت خارجی ۳۵۰۰ تومان است

بوربور در خصوص قیمت مناسب گندم برای سال زراعی پیش رو نیز گفت: قیمت گندم در سال زراعی آینده باید حداقل ۲۵۰۰ الی ۲۶۰۰ تومان باشد تا صرفه اقتصادی لازم برای کشاورزان برای تولید را ایجاد کند. در غیراینصورت باتوجه به افزایش هزینه ها، تولید گندم برای کشاورزان به صرفه نخواهد بود.

عضو هیات رئیسه بنیاد گندم کاران ادامه داد: چنانچه دولت به هر دلیلی قیمت گندم را متناسب با هزینه های تولید در زمان مقرر اعلام نکند باید اقدام به واردات این محصول از سایر کشورها کند. بررسی قیمت های جهانی نشان می دهد هزینه واردات هرکیلوگرم گندم درجه ۳ و ۴ بیش از ۳۵۰۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که کیفیت گندم های داخلی، به اذعان کارخانجات آردسازی، در سال جاری بسیار مرغوب بوده و دولت نباید به هیچ قیمتی گندم بی کیفیت خارجی را به گندم های مرغوب ایرانی ترجیح دهد.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. خدا لعنت کند کسانی را که با سیاست ها و تصمیمات مزخرف خود کشاورزان عزیز که هدفی جز استقلال وآبادانی کشور رو ندارند را اینگونه به خاک سیاه می نشانند خودم تجربه کردم دیدم چگونه درآمد گندم جواب هزینه ها ی کشت رو نمیده چه رسد به هزینه های زندگی !اصلا دلسوز تو این مملکت داریم ؟!در کشوری که هنوز به روش ۴۰ سال پیش کشت میشه از طرفی درآمد ها به اندازه ای نیست که بتوان مکانیزه کرد .وام بلند مدت کم بهره یا بی بهره هم در اینجا قاچاقه چطور میشه کشاورزی مکانیزه کرد و از کشاورز خواست گندمشو به نرخ پایین در اختیار مردم بی بضاعت قرار بده ؟! شدنیه ؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.