۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۱۲۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ دسته: کشاورزی
۱

غیور عضو بنیاد ملی گندم کاران، با اشاره به وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: کشاورزان به دلیل عدم تعیین درست قیمت خرید تضمینی تمایلی به فروش گندم‌های خود به دولت ندارند. دولت برای تداوم خودکفایی در تولید گندم باید قیمت خرید تضمینی سال آینده را هرچه سریعتر اعلام کند و قیمت این محصول نباید کمتر از ۲۵۰۰ تومان باشد.

اباذر غیور عضو بنیاد ملی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت نامناسب خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: متاسفانه دولت طی سال های اخیر توجه کافی به وضعیت کشاورزان نداشته است.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: طی سال های اخیر دولت با اعلام قیمت های مختلف کشاورزان را سردرگم کرده است. عدم تعیین درست قیمت گندم و عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان آسیب های جدی به بخش تولید این محصول اساسی وارد کرده است. در سال گذشته علیرغم اصرارهای مکرر نمایندگان بخش کشاورزی و کارشناسان، دولت قیمت ۲۲۰۰ تومانی را برای گندم تصویب نکرد. تعیین قیمت ۱۷۰۰ تومانی گندم باعث ایجاد مشکلات بسیاری در زمینه خرید تضمینی این محصول اساسی شده است.

عدم تمایل کشاورزان برای فروش گندم به دولت

غیور با اشاره به عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی از سوی دولت اعلام کرد: بر اساس این قانون دولت باید پیش از شروع سال زراعی اقدام به تعیین قیمت گندم کند اما بررسی قیمت گذاری در سال های گذشته نشان می دهد که دولت همواره با چندماه تاخیر قیمت را اعلام می کند.

عضو بنیاد ملی گندم کاران ایران تصریح کرد: دولت علاوه بر تاخیر در اعلام قیمت این محصول اساسی، قیمت آن را متناسب با هزینه های تولید و حداقل نرخ تورم اعلام نکرده و عدم تعیین درست قیمت گندم در سال جاری باعث کاهش میزان خرید تضمینی شده است. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. کشاورزان با توجه به هزینه های تولید و قیمت خرید تضمینی تمایل چندانی به فروش گندم های خود به دولت ندارند. کشاورزان یا گندم های خود را به دلالان می فروشند یا برای مصارف شخصی خود در امور دامداری ذخیره می کنند.

نرخ خریدتضمینی گندم در سال آینده باید بیش از ۲۵۰۰ تومان باشد

غیور در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت خرید تضمینی گندم طی سال های آینده گفت: دولت باید هر چه سریعتر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده را اعلام کند؛ در غیر اینصورت باید شاهد کاهش میزان تولید گندم باشیم. قیمت خرید تضمینی در سال آینده باید بیش از ۲۵۰۰ تومان تعیین شود.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه برخی در شرایط کنونی به دنبال واردات گندم هستند؛ این در حالی است که قیمت گندم خارجی به دلار ۱۲ هزار تومانی بیش از ۳ هزار تومان برای دولت هزینه خواهد داشت. جالب آنکه در حال حاضر دولت برای پرداخت پول به کشاورزان مشکلات بسیاری دارد، اما گویا برای واردات گندم هیچکدام از این مشکلات وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گندم کالای اساسی محسوب می شود و دولت ها نباید با نقض قوانین باعث کاهش میزان تولید آن شوند. در صورت کاهش میزان تولید گندم دولت برای تامین آن از طریق واردات نیز دچار مشکل خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. با عرض سلام كشاورزان همچنان درانتظاركشف قيمت منصفانه گندم فراتر از۱۷۰۰ ارسوي دولت بودندمتاسفانه ۱-مراكز جمع آوري گندم اكثر اوقات تعطيل بوده۲- عوامل مسئول تعاونيها ي روستايي علاوه براينكه بعمد ازقبول گندم كشاورزان اجتناب نموده اندخود ويا نيابتا دلالگري ميكنندو۳-كشاورزاني كه با محدوديت زماني ويا امكان ذخيره گندم مازاد را ندارند مستعصل شده لقمه هاي نابي براي آنان ميباشند تابا كمترين قيمت خريده وبه دولت بفروشند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.