۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۶۰۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پالایشگاه استار کشور آذربایجان در سال جاری میلادی به بهره‌برداری رسیده‌است. این پالایشگاه در سواحل دریای اژه در استان ازمیر ترکیه احداث شده است و مزیت رقابتی بسیار خوبی برای صاردات فرآورده به اروپا دارد. همچنین تامین خوراک پتروشیمی پتکیم، که در فاصله چند کیلومتری از پالایشگاه واقع است، از دیگر کارکردهای این پالایشگاه محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد پالایشگاه نفت استار شرکت ملی نفت آذربایجان، یکی از پروژه‌های جدید احداث پالایشگاه در کشور ترکیه است. این پالایشگاه در منطقه ساحلی دریای اژه در استان ازمیر ترکیه واقع است. این پالایشگاه ظرفیت پالایش ۱۰ میلیون تن نفت خام را در سال دارد که معادل ۲۱۴ هزار بشکه در روز است.

بهره‌برداری از پالایشگاه استار آذربایجان

احداث این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۶.۳ میلیارد دلاری، در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و در اکتبر سال ۲۰۱۹، با یک سال تأخیر نسبت به برنامه زمان‌بندی شده، به بهره‌برداری رسید.

سال گذشته این پالایشگاه نخستین محموله نفت خام را وارد کرد. این محموله که شامل ۸۰ هزار تن نفت خام از کشور آذربایجان بود در ماه اوت ۲۰۱۸ توسط نفتکش آبشرون تحویل داده شد.

همچنین طی یک ماه گذشته، پالایشگاه استار توافق کرد که یک میلیون تن نفت اورال (Urals) روسیه را خریداری کند. این مقدار تقریبا یک دهم ظرفیت سالانه این پالایشگاه است.

جزئیات طراحی پالایشگاه استار ​

می‌توان گفت پالایشگاه استار یکی از پالایشگاه‌های پیشرفته نفت با پیچیدگی بالا است که گاز طبیعی و سوخت گازی را نیز فرآوری خواهد کرد. ضریب پیچیدگی نلسون این پالایشگاه برابر ۷.۴ گزارش شده است.

این پالایشگاه شامل واحد تقطیر نفت خام با ظرفیت ۳۴ هزارمتر مکعب در روز، واحد تقطیر خلا با ظرفیت ۱۳.۵هزارمتر مکعب در روز، واحد گاز اشباع به ظرفیت ۶ هزارتن در روز و واحد گاز غیراشباع به ظرفیت ۷۰۳ تن در روز است.

واحد تصفیه هیدروژنی نفتا با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در روز، واحد تصفیه هیدروژنی کروسین با ظرفیت ​۴ هزار مترمکعب در روز و واحد تصفیه هیدروژنی گازوئیل با ظرفیت ۱۰.۸ هزار مترمکعب در روز نیز بخش‌های دیگر این پالایشگاه است.

این پالایشگاه همچنین شامل یک واحد هیدروکراکر با ظرفیت ۱۰.۵ هزارمترمکعب در روز، یک واحد کک‌سازی تأخیری با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب در روز و یک واحد تبدیل کاتالیستی پیوسته (CCR) با ظرفیت ۴.۴ هزار مترمکعب در روز است.

به علاوه، این پالایشگاه یک واحد تولید هیدروژن با ظرفیت ۳.۸۴ میلیون متر مکعب در روز، واحد مراکس ال‌پی‌جی اشباع به ظرفیت ۱.۳ هزار مترمکعب در روز و یک واحد مراکس ال‌پی‌جی غیراشباع و همچنین دو واحد بازیافت گوگرد، یک واحد جذب گوگرد گاز با ظرفیت جداسازی ۴۸۷ تن گوگرد در روز و یک واحد تصفیه پساب دارد.

زیرساخت‌های پالایشگاه استار

مجتمع شیمیایی پالایشگاه ساحلی استار با ۶۳ تانک ذخیره با ظرفیتی حدود ۱,۶۴۰ میلیون تن یکی از بزرگترین واحدهای ذخیره‌سازی منطقه را به خود اختصاص داده‌است. پایانه دریایی ساخته شده در این مجتمع با امکان واردات نفت خام و صادرات محصولات پالایشی، شامل چهار اسکله و هشت لنگرگاه برای نفتکش‌ها و تانکرها است.

تصویر هوایی زیر، موقعیت این پالایشگاه و واحدهای بزرگ ذخیره‌سازی مجاور این پالایشگاه را نشان می‌دهد:

تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با کیفیت در پالایشگاه استار

این پالایشگاه برای پالایش نفت آذربایجان، ایران، کرکوک عراق و اورال روسیه طراحی شده‌است. به گفته مدیرعامل این پالایشگاه، خرید نفت ایران برای پالایشگاه استار ترجیح داده می‌شود، هرچند که تحریم‌های نفتی ایران مانع این موضوع است.

این پالایشگاه ظرفیت تولید ۴.۸ میلیون تن سوخت گازوئیل کم گوگرد، ۱.۶۳ میلیون تن سوخت جت و ۳۲۰ هزارتن ال‌پی‌جی در سال دارد. سایر فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه شامل ۴۸۵ هزارتن ریفورمیت، ۶۹۲ هزارتن کک نفتی و ۱۵۳ هزارتن گوگرد در سال است.

احداث پالایشگاه استار آذربایجان در مجاورت پتروشیمی ترکیه

این پالایشگاه همچنین ظرفیت تولید مواد اولیه پتروشیمی از جمله ۱.۶۱ میلیون تن نفتا و ۴۲۲ هزارتن مخلوط زایلن‌ها را در سال دارد.

فرآورده‌های نفتا، ال‌پی‌جی و مخلوط زایلن‌های تولید شده توسط این پالایشگاه به پتروشیمی پتکیم (Petkim) ترکیه که در مجاورت پالایشگاه واقع شده‌است، فرستاده می‌شود.

تامین مالی پالایشگاه استار

فاینانس خارجی بخش زیادی از تامین مالی این پروژه را شامل می‌شود. به طوریکه حدود ۳.۳ میلیارد دلار از هزینه ساخت این پروژه (بیش از نصف هزینه احداث) به کمک قرارداد اعطای وام بین پالایشگاه استار و ۲۳ بانک داخلی و خارجی تامین شد. بانک همکاری بین‌المللی، بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری ژاپن نیز طی یک قرارداد، وامی به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار برای پالایشگاه استار در نظر گرفت.

صندوق ملی نفت جمهوری آذربایجان نیز تامین مالی ۱.۳ میلیارد دلار این پروژه را تامین کرده است.

منابع:

شرکت ان‌اس انرژی yon.ir/0LZ6r

گزارش شرکت اسکار yon.ir/qCntV

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.