۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۳۹۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با اشاره به اینکه سیستم نظارتی بانک مرکزی باید قوی تر شود، تصریح کرد: عدم نظارت صحیح و نبود قوانین مناسب باعث ایجاد رانت و فساد در بانکداری خصوصی شده است.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد حدود دو دهه است بانکداری خصوصی در کنار بانکداری دولتی در حال فعالیت است که با ارائه تسهیلات خاص مشریان بسیاری را جذب کرده است. اما به دلیل نظارت ضعیف بانک مرکزی بر این نوع بانکداری ، مشکلاتی همچون ورشکستگی و رانت ها به وجود آمده است.

سیستم نظارتی بانک مرکزی باید قوی تر شود

دکترسعید فراهانی فرد کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مسئله بانکداری خصوصی اظهار کرد: در نظام بانک داری فعلی رانت بسیاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه رانت ها در بانکداری خصوصی به مراتب بیشتر از بانکداری دولتی است، ادامه داد: این مسئله به عدم نظارت بانک مرکزی بر می گردد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم افزود: بانک مرکزی باید در خصوص تسهیلات و اعتبارات و خلق پولی که در بانکداری خصوصی انجام می شود، نظارت بیشتری داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر سیستم نظارتی بانک مرکزی قوی باشد و یا قانون محکمی به اجرا بگذارد، می توان از بانکداری خصوصی هم به عنوان یک فرصت استفاده کرد و این فسادها رخ نمی دهد.

رانت بزرگ بانکداری خصوصی حاصل نظارت حداقلی بانک مرکزی

فراهانی با اشاره به اینکه بانکداری خصوصی آنگونه نیست که بگوئیم به کل تهدید است، ابراز کرد: اگر زمینه را به خوبی فراهم کنیم و بحث های حاکمیتی و قوانین  نظارتی بانک مرکزی به خوبی انجام شود، طبیعتا بانکداری خصوصی در کنار بانکداری دولتی می تواند فرصت های اقتصادی خوبی را فراهم کند.

این عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم در پایان گفت: عدم نظارت صحیح و نبود قوانین مناسب باعث ایجاد رانت و فساد در بانکداری خصوصی شده است، اما اگر سیستم نظارتی و حاکمیتی بانک مرکزی درست شود می تواند از این بانکداری هم به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.